آموزش هک – صفر تا صد ورود به دنیای هک و امنیت


مطمئناً تا امروز بارها و بارها با واژه هک روبرو شده‌اید. امروزه اخبار زیادی حاکی از هک کردن سایت‌ها و فضاهای مجازی به گوش ما می‌رسد که با شنیدن آن متعجب می‌شویم. به نوعی هکرها به ما یادآوری می‌کنند که هر سیستم امنیتی قابل هک است و شما می‌توانید به سادگی وارد آن شوید. اما آیا تا به حال درباره مفهوم هک فکر کرده‌اید؟ این که معنی این کلمه چیست و چگونه می‌توان به یک هکر تبدیل شد؟ هک انواع و کاربردهای مختلفی دارد که بسته به نوع هدف شما می‌تواند مفید یا مضر باشد. به همین دلیل نمی‌توان مفهوم هک را به خودی خود غیرقانونی و غیر اخلاقی دانست. به دلیل ویژگی ها و رازآلود بودن همیشگی موضوع هک و امنیت، افراد بسیاری در دنیا به این زمینه علاقمند هستند، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند به یک هکر موفق و حرفه‌ای تبدیل شوند. در حقیقت برای فعالیت در زمینه هک و امنیت باید دوره‌های آموزش هک را پشت سر بگذارید. در همین راستا اگر علاقمند به یادگیری مفاهیم اصلی هک هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی درباره هک بپردازیم.

آموزش هک چیست؟

پیش از آن که به آموزش هک بپردازید، ابتدا باید با تاریخچه هک آشنایی پیدا کنید. اولین هک (Hack) در سال ۱۹۶۰ میلادی انجام شد و عمر این کار تقریباً به ۵ دهه می‌رسد. اما هک چیست؟ هک کردن کردن در واقع پیدا کردن یک راه نفوذ به سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری است. هکر معمولاً به صورت غیرمجاز وارد یک سیستم کامپیوتری می‌شود و هدف آن معمولاً سرقت اطلاعات و یا آسیب رساندن به سیستم‌ها است. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که هرکاری می‌تواند دو جنبه مثبت و منفی داشته باشد. در بسیاری از مواقع هک برای تست کردن امنیت سیستم‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از سیستم‌ها با از هک برای پیدا کردن نقاط ضعف امنیتی خود بهره می‌برند. این نوع هک که به نوعی قانونی محسوب می‌شود را هک قانونمند یا اخلاقی یا Ethical Hacking می‌نامند.

همانطور که گفته شد، هک تنها برای موارد غیرقانونی استفاده نمی‌شود و شما می‌توانید از این روش به تست امنیت بپردازید. برای آن که بتوانید تبدیل به یک هکر حرفه‌ای شوید باید آموزش‌ها لازم را در این زمینه دنبال کنید. یک منبع بی نظیر برای آموزش امنیت شبکه، فرادرس است. شما می‌توانید با مراجعه به این منبع، اطلاعات کاملی را از چگونگی مدیریت امنیت در شبکه‌های کامپیوتری و مقابله با هکرها به‌دست آورید:

آشنایی با انواع هک

هک را می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. در این قسمت از مطلب باید با انواع هک آشنایی پیدا کنید:

آشنایی با انواع هک

۱. هک وبسایت

هک وبسایت یکی از انواع رایج هک محسوب می‌شود که در آن هکرها به صورت غیرمجاز کنترل وبسایت و نرم افزارهای آن را به‌دست می‌گیرند. در آموزش های هک وبسایت، چگونگی دسترسی به دیتابیس و اینترفیس های دیگر سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

۲. هک شبکه

در این نوع از هک، هکر به سیستم شبکه دسترسی پیدا می‌کند. هک شبکه باعث آسیب به شبکه و یا از کار افتادن آن می‌شود. در آموزش هکشبکه، نحوه دسترسی به شبکه از طریق ابزارهایی مانند Ping، Telnet و… را یاد خواهید گرفت.

۳. هک ایمیل

یکی دیگر از انواع پرکاربرد هک، هک ایمیل است. هک ایمیل در واقع به معنای دسترسی غیرمجاز به ایمیل یک شخص، سازمان و یا شرکت بدون اجازه صاحب ایمیل است. با یادگیری هک ایمیل می‌توانید امنیت ایمیل خود را در برابر این هک تضمین کنید.

۴. هک پسوورد

هک پسوورد یکی دیگر از انواع هک است که بسیاری از هکرها با آن آشنایی دارند. هنگام هک پسوورد شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات ذخیره شده روی سیستم‌ها و یا تراکنش‌ها، به راحتی پسووردها را ریکاوری کنید.

۵. هک کامپیوتر

در این نوع از هک می‌توان با به دست آوردن آی دی و پسوورد یک کامپیوتر، به راحتی به آن نفوذ کرد. با هک کامپیوتر شما می‌توانید بدون داشتن آی دی و پسوورد یک سیستم پردازشی به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و به صورت غیرمجاز وارد یک کامپیوتر شوید.

آموزش هک و امنیت

مزایای آموزش هک

بسیاری از شما با شنیدن واژه هک ممکن است دزدی‌ها و آسیب‌هایی که هکرها به سیستم‌های مختلف وارد کرده‌اند را به یاد بیاورید. اما باید بدانید که شاید هک کردن غیرمجاز باشد، اما شما با یادگیری هک می‌توانید مزایای بسیار زیادی برای خود رقم بزنید. در ادامه به توضیح چند مزیت این کار اشاره خواهیم کرد:

  • به استفاده از هک می‌توانید اطلاعات گمشده مخصوصاً پسووردهای فراموش شده را بازگردانی کنید.
  • یادگیری هک و امنیت شبکه می‌تواند برای تست نفوذ پذیری و بالا بردن امنیت شبکه و کامپیوتر استفاده شود.
  • به کمک هک می‌توانید به اندازه لازم مقیاس‌های پیشگیرانه قرار دهید.
  • هک راه‌های جلوگیری از دسترسی هکرهای دیگر به سیستم شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.

معایب آموزش هک

با اینکه یادگیری هک می‌تواند کمک‌های بسیاری به شما برای افزایش امنیت و بازگردانی اطلاعات از دست رفته کند، اما همچنان می‌تواند خطرات بسیار زیادی نیز داشته باشد. هک کردن اگر به قصد خرابکاری انجام شود، می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای شبکه‌ها و کامپیوترها داشته باشد. معایب هک به شرح زیر می‌باشند:

  • نفوذ انبوه به سیستم امنیتی را به همراه دارد.
  • امکان دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها باعث می‌شود تا اطلاعات شخصی افراد در اختیار هکر قرار گیرد.
  • هک به نوعی می‌تواند تجاوز به حریم شخصی باشد.
  • هک کردن می‌تواند منجر به مختل کردن سیستم‌ها شود.
  • حمله به سیستم‌ها را به همراه دارد.

برای شناخت جامع انواع هک و راه‌های مقابله با آنها به لینک زیر از فرادرس مراجعه کنید تا آموزش‌های این مبحث را به طور جزئی یاد بگیرید:

دو شیوه رایج هک

همانطور که گفته شد، آموزش هک می‌تواند مزایا و معایب متفاوتی داشته باشد. در ادامه مطلب به توضیح دو شیوه رایج هک که در میان هکرها استفاده می‌شود اشاره خواهیم کرد:

دو شیوه رایج هک
  1. اولین شیوه هک که هکرها از آن استفاده می‌کنند الگویی ثابت دارد. در این شیوه هکرها شروع به تولید بدافزارهایی کرده که به محض ورود به سیستم قربانی، خرابکاری‌هایی را در آن سیستم ایجاد می‌کنند. این بد افزارها می‌تواند ضمایم آلوده ایمیلی و یا سایت‌های مخرب را به سیستم قربانی وارد کرده و باعث خسارت‌های شدید به سامانه‌ها شوند. همچنین در مقیاس‌های بزرگتر این شیوه هک، بدافزارها به صورت تزریق کد به شبکه‌های سازمانی نفوذ کرده و به سرقت و یا دستکاری اطلاعات می‌پردازند. با یادگیری نحوه هک، شما می‌توانید به نحوه طراحی و انتشار این بدافزارها بپردازید.
  2. دومین شیوه هک که الگوی متغییری دارد دارای انعطاف بیشتری نسبت به روش اول برای هکرها است. در این شیوه هکرها یک زیرساخت را فراهم می‌کنند و پس از آماده شدن زیرساخت می‌توانند به هدف مورد نظر حمله کنند. در این حمله هکر یک زیر ساخت که از صدها و هزاران کامپیوتر آلوده تشکیل شده است را مهیا کرده و سپس از این زیرساخت برای حمله به سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کند. با استفاده از آموزش هک در این زمینه می‌توانید شبکه‌ها و سایت‌های خود را امن‌تر کنید.

انواع هکر بر اساس هدف

همانطور که می دانید هکرها با اهداف مختلفی به هک کردن شبکه‌ها و سایت‌ها بزرگ و کوچک می‌پردازند. در این قسمت از مطلب قصد داریم به معرفی انواع هکرها بر اساس هدف آن‌ها بپردازیم:

۱. هکرهای کلاه سفید

در بسیاری از مواقع، هدف از آموزش های هک، جلوگیری از وارد شدن هکرها و آسیب زدن به سیستم و سایت هستند. هکرهای کلاه سفید در واقع به هک اخلاقی می‌پردازند. آن‌ها با استفاده از شیوه‌های هک شروع به بالا بردن امنیت سایت یا شبکه کرده و نقاط ضعف کامپیوترها را شناسایی می‌کنند. هدف این هکرها نه تنها آسیب زدن نبوده بلکه بسیاری از آن‌ها برای بالا بردن امنیت سایت و شبکه در شرکت‌های بزرگ استخدام می‌شوند. هکرهای کلاه سفید کاملاً قانونی هستند و از آن‌ها در صنعت IT استفاده بسیار زیادی می‌شود.

آموزش هک، انواع هکر بر اساس هدف 

۲. هکرهای کلاه سیاه

هکرهای کلاه سیاه کاملاً غیر قانونی هستند. بر خلاف هکرهای کلاه سفید، هدف این هکرها دسترسی غیرمجاز به سیستم و آسیب زدن به سایت و شبکه است. این هکرها را با نام Cracker می‌شناسند و دزدیدن اطلاعات یکی از اهداف مهم این هکرها است. بسیاری از اتفاقات ناگوار مانند از خراب شدن سایت‌ها و از بین رفتن شبکه‌ها توسط این هکرها رقم می‌خورد. هکرهای کلاه سیاه همواره اهداف شومی را دنبال کرده و با تجاوز به حریم خصوصی افراد قصد خرابکاری در سیستم‌ها، شبکه‌ها و سایت‌ها را دارند.

۳. هکرهای کلاه خاکستری

هکرهای کلاه خاکستری بدون اهداف شرورانه ضعف‌های سیستم‌های امنیتی را پیدا کرده و بدون اجازه صاحبان آن‌ها وارد این سیستم‌ها می‌شوند. این هکرها را می‌توان ترکیبی از هکرهای کلاه سفید و کلاه سیاه دانست. هکرهای کلاه خاکستری برای آسیب زدن به سیستم‌ها، آن‌ها را هک نمی‌کنند و این کار را برای تفریح و سرگرمی انجام می‌دهند. این هکرها با هدف قرار دادن نقاط ضعف شبکه، صاحبان آن‌ها را از نقاط ضعف با خبر کرده و مورد سپاسگزاری قرار می‌گیرند. در برخی از مواقع نیز این هکرها بابت این کار هدایایی دریافت می‌کنند.

۶ نوع مختلف هکر بر اساس نحوه هک کردن

هکرها علاوه بر هدف از هک کردن به نوع دیگری نیز دسته بندی می شوند که آن چگونگی هک کردن است. ما در این قسمت از مقاله قصد داریم به توضیح ۶ نوع مختلف هکرها بپردازیم:

  1. هکرهای کلاه قرمز: هکرهای کلاه قرمز می توانند تا حد بسیار زیادی خطرناک باشند. این هکرها که ترکیبی از هکرهای کلاه سیاه و کلاه سفید هستند، به هک کردن سیستم های دولتی و مراکزی می پردازند که از لحاظ امنیتی قدرتمند هستند. به طور کلی هکرهای کلاه قرمز به دنبال سرقت و یا آسیب زدن به اطلاعات حساس یک سیستم می باشند.
  2. هکرهای کلاه آبی: این هکرها در واقع بیشتر جنبه مشاوره های امنیتی دارند. هکرهای کلا آبی شبیه به هکرهای کلاه سفید هستند، با این تفاوت که این هکرها خارج از کامپیوتر به بررسی روزنه هایی که احتمال سوءاستفاده دارد می پردازند. این هکرها پس از کشف راه های نفوذ سعی در بستن این راه ها دارند. شرکت مایکروسافت از اصطلاح کلاه آبی برای ارائه موارد امنیتی به سیستم ها استفاده می کند. آموزش هک برای این هکرها تنها جنبه مشاوره دادن به سیستم ها به منظور بستن راه نفوذ را دارد.
  3. هکرهای الیت: این دسته از هکرها در بین هکرها دارای موقعیت اجتماعی خاصی هستند. این هکرها بهترین مهارت ها را دارند. بسیاری از راه های نفوذ به سیستم های امنیتی توسط هکرهای الیت کشف شده است. این هکرها با خلاقیت راه هایی را برای رخنه کردن به شبکه ها و سایت ها طراحی می کنند.
  4. هکرهای اسکریپت: این هکرها بیشتر جنبه مصرف کننده را دارند. هکرهای اسکریپت هیچ مهارتی در ایجاد یک راه نفوذ به سیستم های امنیتی نداشته و تنها از روش هایی که توسط دیگر هکرها ایجاد شده است، استفاده می کنند. این هکرها ابزارهایی که توسط هکرهای دیگر ساخته شده است را مورد استفاده قرار داده و خلاقیت کافی برای ایجاد یک راه جدید را ندارند.
  5. هکرهای مبتدی یا کلاه سبز: این دسته از هکرها هنوز تازه کار بوده و در حال آموزش هک می باشند. هکرهای کلاه سبز تقریبا هیچ دانشی درباره هک کردن و روش های نفوذ به یک سیستم امنیتی نداشته و تازه شروع به کار خود کرده اند.
  6. هکرهای هکتیویست: آخرین نوع هکرها هکرهای هکتویست می باشند. این دسته از هکرها برای اعلام کردن یک پیام سیاسی، مذهبی، اجتماعی و… از تکنولوژی روز استفاده می کند. این هکرها هدف های بزرگ سیاسی، اجتماعی و مذهبی در کار خود داشته و معمولا تحت استخدام یک سازمان خاص می باشند. هکرهای هکتیویست معمولا به حملات DoS پرداخته و یا وبسایت ها را هک می کنند.
آموزش هک قانونمند

کلام آخر آموزش هک

با توجه به توضیحات داده شده، آموزش هکو امنیت می تواند بر اساس اهداف بد و خوب انجام شود. بسیاری از هکرها توسط شرکت های بزرگ استخدام می شوند تا نقاط ضعف سیستم های امنیتی آن ها را شناسایی کنند. اگر قصد دارید آموزش های لازم را زمینه هک دنبال کنید می توانید به فرادرس مراجعه کنید. فرادرس به عنوان بزرگترین منبع آموزشی در زمینه هک می تواند شما در جهت هکر شدن کمک کند.

همچنین توجه داشته باشید هکرها توانایی بسیار زیادی در دور زدن سیستم های امنیتی دارند؛ بنابراین برای جلوگیری از هک شدن سیستم های امنیتی باید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • استفاده از فایروال در شبکه و کامپیوتر
  • بهره بردن از نرم افزارهای معتبر
  • بهره بردن از ابزارهای مانیتورینگ برای شبکه ها و سرورها
  • آپدیت کردن سیستم
  • بهره بردن از سیستم عامل و نرم افزارهای تایید شده
  • خریداری سخت افزارهای معتبر و اصل
  • نصب کردن آنتی ویروس و آپدیت مداوم آن

شما یک گام جلوتر از دیگران باشید!

اگر به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مندید و دوست دارید سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنید،
همین حالا به جمع
۱۵,۷۹۰
عضو همیار آی‌تی بپیوندید،
دسترسی به تمام آموزش‌های پریمیوم، دریافت جدیدترین آموزش‌های کاربردی مرتبط با آی‌تی و استفاده از مشاوره‌ی رایگان،
برخی از مزایای عضویت در سایت هستند،
شما نیز به کاربران همیار پیوسته و همین حالا وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید…



منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *