آموزش کامل نصب و پیکر بندی هاست و سرور لینوکس

آموزش کامل نصب و پیکر بندی هاست و سرور لینوکس

در این آموزش، ما به طور اختصاصی در مورد نصب و پیکر بندی هاست و سرور لینوکس و وب سرور آپاچی و نحوه نصب و پیکربندی آن صحبت خواهیم کرد تا با استفاده از آن بتوانید بهترین محتوا را در اختیار کاربرانتان قرار دهید.

وب سرور سیستمی است که درخواست ها را از طریق پروتکل HTTP بررسی و رسیدگی می کند، شما پرونده ای را از سرور درخواست می کنید و آن به شما با پرونده درخواست شده پاسخ می دهد، که ممکن است این ایده را به شما بدهد که سرورهای وب فقط برای وب استفاده می شوند.

در واقع، وب سرور ها همچنین می توانند در دستگاه هایی مانند چاپگر و روتر جاسازی شوند، وقتی صفحه پیکربندی روتر خود را باز می کنید، یک سرور وب در پشت آن وجود دارد.

در این مقاله نحوه تنظیم سرور وب روی رایانه لینوکس و در دسترس قرار دادن آن به صورت آنلاین آموزش داده می شود. همچنین وب سایتی که در رایانه شخصی خود میزبان آن خواهیم بود از سراسر جهان نیز، قابل دسترسی است.

در این مقاله می خواهیم تمام ابزارهای مورد نیاز را در یک سرور وب راه اندازی نصب کنیم. بنابراین بیایید نصب و راه اندازی وب سرور خود را شروع کنیم.

سیستم عامل لینوکسی که برای این تنظیمات استفاده خواهیم کرد، سیستم عامل اوبونتو است. با این حال، این کار را می توان در هر نوع لینوکس انجام داد. در پایان این آموزش، شما قادر خواهید بود میزبان وب سایت PHP و mySQL خود را در ماشین لینوکس خود داشته باشید.

آموزش به دو بخش تقسیم می شود. در بخش اول، در مورد اجزای اصلی و قسمت نصب آنها صحبت می کنیم. در بخش بعدی، ما باید کد PHP نمونه را برای یک وب سایت اصلی بنویسیم و آن را تحت وب سرور apache2 میزبانی کنیم.

پیش نیازهای تنظیم وب سرور

برای راه اندازی وب سرور در رایانه شخصی خود، به سه مؤلفه زیر نیاز داریم:

Apache2 :apache2 سرور HTTP منبع باز است. این محبوب ترین وب سرور است که امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

مؤلفه php و php sqlite : php sqlite componen یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است. PHP و مؤلفه آن به شما کمک می کند تا با یک پایگاه داده mySQL با پسوند برای وب سایت خود داشته باشید تا بتوانید ارتباطتان را برقرار کنید.

mySQL :mySQL یک پایگاه داده است که در آن شما می توانید داده های خود را در جدول ذخیره کنید.

اگر مواردی که در بالا ذکر شد را نصب کردید، می توانید این قسمت را تمام کرده و به قسمت بعدی بروید.

نحوه راه اندازی وب سرور

Apache2 را نصب کنید.

Apache یک نرم افزار وب سرور وب منبع باز است که امروزه بخش اعظمی از وب را در اختیار دارد و هدایت می کند. این پروژه توسط apache-http-project حفظ می شود.

– ترمینال خود را باز کنید و دستورات زیر را تایپ کنید:

sudo apt-get updatesudo apt-get install apache2

– برای بررسی صحت نصب apache2:

sudo service apache2 restart

مرورگر وب خود را باز کرده و لینک را با استفاده از آدرس IP سرور خود باز کنید. اگر به صورت محلی و لوکال تمرین می کنید، می توانید localhost یا ۱۲۷.۰.۰.۱ را در نوار آدرس تایپ کنید. به طور پیش فرض، Apache روی پورت ۸۰ اجرا می شود و از این رو شما نیازی به ارائه شماره پورت در مرورگر خود ندارید.

۱۲۷.۰.۰.۱ یا آدرس IP سرور شما اگر به عنوان مثال ۱۹۸.۱۶۲.۱۲.۵۲ باشد، این باید یک پیام را به عنوان کار نشان دهد! برای تغییر آدرس پورت، باید فایل پیکربندی را در /etc/apache2/ports.conf ویرایش کرده و Listen 80 را به شماره درگاه مورد نظر خود تغییر دهید. پس از ویرایش، باید سرور apache2 را مجدداً راه اندازی کنید.

– برای ری استارت آپاچی ۲:

sudo service apache2 restart

mySQL را نصب کنید

mySQL یک راه حل مدیریت پایگاه داده است که به شما کمک می کند تا داده ها را در جداول ذخیره و بازیابی کنید.

– از آنجا که در این آموزش باید از phpاستفاده کنیم، ما نیز نیاز به نصب مؤلفه php5-mysql داریم.

sudo apt-get install mysql-server php5-mysql

– برای بررسی اینکه mySQLبه درستی نصب شده است، mysqlرا در ترمینال با دستور زیر باز کنید:

mysql -uroot

اگر رمز را در حین نصب تنظیم کنید با پارامتر p- باز است:

mysql -uroot -p

PHP را نصب کنید

PHP یک زبان برنامه نویسی وب سرور منبع باز است. این یک زبان برنامه نویسی back-end است که به شما در تعامل با بانک اطلاعاتی mySQL کمک می کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید لیست کارمندان جداول ذخیره شده در پایگاه داده mySQL در وب سایت شما نشان داده شود، با کمک PHP می توانید با mySQL ارتباط برقرار کنید، لیست کارمندان را بازیابی کنید و در صفحه html ارائه دهید. کتابخانه php5-mysql در این زمینه به شما کمک می کند. PHP چندین کتابخانه کمکی را برای نیازهای مختلف فراهم می کند. Php5-mysql یکی از این موارد است و ما در آموزش خود از آن استفاده خواهیم کرد.

– برای جستجوی کتابخانه های موجود:

apt-cache search php5-

برای نصب PHP و php5-mysql:

  1. sudo apt-get install php5 libapache2-mod-php5 php5-mcrypt
  2. sudo apt-get install php5-sqlite

– برای بررسی صحیح نصب PHP، پرونده /var/www/html/info.php را تهیه کرده و محتوای زیر را به این پرونده اضافه کنید:

<?php
phpinfo();
?>

راه اندازی مجدد apache2

sudo service apache2 restart

مرورگر وب را باز کنید و به آدرس ۱۲۷.۰.۰.۱/info.php بروید. اگر از سرور راه دور استفاده می کنید IP را با آدرس IP سرور جایگزین کنید. پس از اتمام این مرحله شما تمامی پیش نیاز های سرور لینوکسی را نصب کرده اید.