شرکت انویدیا - NVIDIA Corporation

انویدیا باارزش‌ترین شرکت جهان شد

انویدیا، شرکت پیشرو در انقلاب هوش مصنوعی، همچنان شاهد افزایش ارزش سهام خود است. این موضوع باعث شده این شرکت از غول‌های فناوری اپل و مایکروسافت پیشی بگیرد و به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شود. ارزش بازار انویدیا در معاملات روز سه‌شنبه به ۳/۳۴ تریلیون دلار رسید و از اپل با ۳/۲۹ تریلیون دلار و مایکروسافت با ۳/۳۱ تریلیون دلار فراتر رفت.

این افزایش شگفت‌انگیز ناشی از تقاضای فراوان برای تراشه‌ها و نرم‌افزارهای انویدیا است که برای آموزش الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی ضروری هستند. با روی آوردن شرکت‌ها و دنیای فناوری به هوش مصنوعی، درآمد انویدیا با جهشی عظیم از ۷/۲ میلیارد دلار در سال گذشته به رقم خیره‌کننده ۲۶ میلیارد دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ رسیده است.

البته این روند فقط مختص به انویدیا نیست. رونق هوش مصنوعی طی دو سال گذشته چشم‌انداز بزرگترین شرکت‌های جهان را بازسازی کرده است. در زمستان سال گذشته مایکروسافت هم با همکاری OpenAI، برای مدت کوتاهی جایگاه اول را به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده اشتیاق سرمایه‌گذاران به هوش مصنوعی است.

کارشناسان بر این باورند که داستان رشد انویدیا به پایان نرسیده است. آن‌ها بین اعتماد سرمایه‌گذاران به قدرت تحول‌آفرین هوش مصنوعی و موفقیت انویدیا همبستگی قوی می‌بینند.

نیازهای محاسباتی سنگین هوش مصنوعی به قدرت پردازش قابل توجهی نیاز دارد و شرکت‌ها مراکز داده عظیمی را با تراشه‌های انویدیا برای انجام این کارها راه‌اندازی می‌کنند.

افزایش قیمت سهام انویدیا هم از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و هم از سوی سرمایه‌گذاران خرده‌فروش هدایت می‌شود. قیمت سهام انویدیا از زمان راه‌اندازی چت‌بات ChatGPT توسط OpenAI در اواخر سال ۲۰۲۲ که جرقه موج فعلی علاقه به هوش مصنوعی را زد، به طور خارق‌العاده‌ای ۷۰۰ درصد افزایش یافته است.

مقایسه ارزش بازار اپل و مایکروسافت و انویدیا

سلطه انویدیا در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، با کنترل حدود ۷۰ درصدی، آن‌ها را به رهبر این صنعت تبدیل کرده است، هرچند که این امر باعث جلب توجه تنظیم‌کننده‌ها نیز شده است.

پیش از رونق هوش مصنوعی، انویدیا عمدتاً به خاطر کارت‌های گرافیک یا همان واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) که در کنسول‌های بازی و رایانه‌ها استفاده می‌شد، شناخته می‌شد. ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این تراشه‌ها را برای بازی ایده‌آل می‌کرد، برای محاسبات پیچیده مورد نیاز در آموزش هوش مصنوعی نیز کاملاً مناسب بود.

بدین ترتیب در اواسط دهه ۲۰۱۰، محققان شروع به آزمایش با GPUهای انویدیا برای توسعه هوش مصنوعی کردند. انویدیا با درک این پتانسیل، نرم‌افزار خود را برای پشتیبانی بهتر از کارهای هوش مصنوعی تطبیق داد.

تا زمانی که رونق هوش مصنوعی فرا رسید، تراشه‌ها و نرم‌افزارهای انویدیا به استاندارد این صنعت تبدیل شده بودند. در حالی که رقبایی مانند AMD و Intel برای عقب نماندن تلاش می‌کنند، تحلیلگران و محققان بر این باورند که پیشتازی انویدیا برتری آن‌ها را برای سال‌های آینده تضمین می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *