سمعکها معمولاً گران هستند و دسترسی به آنها دشوار است. اما اپل معتقد است ادغام این تکنولوژی در دستگاههایی محبوب مانند ایرپادز (AirPods) میتواند دسترسی به درمانهای شنیداری را بهبود بخشد.
اپل دیروز اعلام کرد که ایرپادز پرو ۲ به زودی به عنوان یک دستگاه شنیداری تحت مجوز FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) عمل خواهد کرد. این اقدام که مدتها انتظار آن میرفت، دو سال پس از تأیید فروش سمعکهای بدون نسخه توسط FDA انجام میشود.
برخی برندها مانند Jabra پیش از این سمعکهای سنتی بدون نسخه را عرضه کردهاند و شرکتهایی مانند سونی نیز هدفونهایی با قابلیت تقویت شنیداری برای افرادی با از دست دادن شنوایی خفیف تا متوسط ساختهاند. اما نخستین بار است که اپل، برند محبوب مصرفکنندگان، ویژگیهای شنیداری را فراتر از حذف نویز و تنظیمات صدا اضافه کرده است.
اپل گفت که پس از دریافت تأیید FDA در پاییز، ویژگیهای شنیداری از طریق یک بهروزرسانی نرمافزاری در دسترس خواهد بود. ایرپادز پرو ۲ به قیمت ۲۴۹ دلار عرضه خواهد شد.
برای تنظیم تقویت شنیداری، کاربران میتوانند تست شنوایی را در برنامه اپل هلث (Apple Health) که بر اساس آزمونهای ادیومتری تون خالص است، انجام دهند. نتایج تست به طور خودکار سطح صدای ایرپادز را تنظیم میکند. همچنین کاربران میتوانند نتایج تست را به صورت PDF دانلود کنند و به یک متخصص شنواییشناسی نشان دهند یا نتایج تست شنوایی را به برنامه Health وارد کنند تا هدفون خود را تنظیم کنند.)
سارا سیدلوسکی، مدیر بخش شنوایی در کلینیک کلیولند میگویند: «سمعکهای بدون نسخه یک نقطه شروع هستند. هیچکس نمیگوید که آنها بهترین نتایج شنیداری را ارائه میدهند، اما این یک روش عالی برای شروع بهبود شنوایی است.»
در حالی که بسیاری از سمعکها به بلوتوث مجهز هستند و میتوانند مانند هدفونها عمل کنند، به گفته تریشیا اشبی-اسکابیس، مدیر ارشد شیوههای شنوایی در انجمن گفتار و شنوایی آمریکا، افزودن فناوری سمعک به هدفونهای محبوبی مانند ایرپادز اپل میتواند دسترسی به کمکهای شنیداری را گسترش دهد.
۱۵ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده میگویند که با مشکلات شنوایی مواجه هستند، اما تنها یک سوم از افرادی که بالای ۷۰ سال دارند و میتوانند از سمعک بهرهمند شوند، از آن استفاده میکنند و این عدد در میان افرادی زیر ۷۰ سال تنها ۱۶ درصد است؛ طبق دادههای نظرسنجی بهداشتی ملی. موانعی مانند هزینه، موقعیت جغرافیایی و انگ اجتماعی معمولاً مانع از دریافت کمکهای شنوایی مورد نیاز میشود.
بسیاری از افراد بیمه ندارند، به پزشک اولیه مراجعه نمیکنند، از خدمات غربالگری شنوایی دور هستند یا از استفاده از سمعک احساس شرم میکنند.
به گفته اشبی-اسکابیس محبوبیت ایرپادز ممکن است باعث شود که افراد زودتر به دریافت کمک شنیداری روی آورند.
وی افزود: «فکر میکنم مردم معمولاً پذیرش بیشتری برای داشتن چنین چیزی در گوشها و دیدن آن دارند.»
سمعکهای بدون نسخه معمولاً برای افرادی با از دست دادن شنوایی خفیف تا متوسط مناسب هستند و افرادی با از دست دادن شنوایی شدید ممکن است بعد از امتحان کردن ایرپادز به گزینههای قدرتمندتری نیاز پیدا کنند. اپل میگوید که کاربرانی که تستهای شنوایی آنها نشاندهنده از دست دادن شنوایی شدید باشد، به مشاوره با یک متخصص توصیه خواهند شد.
حتی افرادی با از دست دادن شنوایی خفیفتر ممکن است به کمک شنواییشناس برای تنظیم یا بهینهسازی ویژگیهای شنیداری ایرپادز نیاز داشته باشند. اشبی-اسکابیس گفت: «سمعکها مانند عینکهای مطالعه نیستند؛ نمیتوانید همیشه آنها را استفاده کنید.»
درمان زودهنگام میتواند تأثیرات منفی از دست دادن شنوایی، از جمله کاهش شناختی، افسردگی، اضطراب و هزینههای بالاتر مراقبتهای بهداشتی را کاهش دهد.