گوگل

با تغییرات الگوریتم جستجوی گوگل، اینترنت دیگر مانند سابق نخواهد بود

طی دو سال گذشته، مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌ها و تغییرات گسترده در موتور جستجوی گوگل به وجود آمده که در هفته‌های اخیر با ویژگی‌های هوش مصنوعی تکمیل شده است. اما آیا گوگل با این تغییرات، وب را بهبود می‌بخشد یا آن را نابود می‌کند؟

برای درک بهتر تأثیرات این الگوریتم باید به بررسی چند نمونه عملی بپردازیم. به عنوان مثال سایت انگلیسی زبان هاوس‌فِرِش (HouseFresh) یکی از وبسایت‌هایی است که از این الگوریتم‌ها ضربه سختی خورده است. این سایت در سال ۲۰۲۰ توسط ژیزل ناوارو و همسرش بر اساس یک دهه تجربه در نوشتن در مورد محصولات تصفیه هوای خانه راه‌اندازی شد. آن‌ها زیرزمین خود را با تصفیه‌کننده‌ها پر کردند، آزمایش‌های علمی دقیقی انجام دادند و مقالاتی نوشتند تا به مصرف‌کنندگان کمک کنند تا تبلیغات بازاریابی را صحت‌سنجی کنند.

وبسایت HouseFresh از الگوریتم جدید به شدت ضربه خورد

HouseFresh نمونه‌ای از صنعت در حال شکوفایی ناشران مستقل است که دقیقاً همان محتوای اصلی را تولید می‌کنند که گوگل می‌خواهد نمایش دهد و بلافاصله پس از راه اندازی وب‌سایت، موتور جستجو شروع به نشان دادن مطالب آن در بالای نتایج جستجو کرد. این وب‌سایت کمی بعد با ۱۵ کارمند تمام وقت به یک تجارت پر رونق تبدیل شد و مالک آن ژیزل ناوارو برنامه‌های بزرگی برای آینده داشت.

اما چند سال بعد در سپتامبر ۲۰۲۳، گوگل یکی به‌روز‌رسانی‌های اصلی برای موتور جستجوی خود، انجام داد.

ناوارو می‌گوید: «این الگوریتم ما را نابود کرد. ناگهان عبارات جستجویی که برای معرفی HouseFresh استفاده می‌شد، مردم را به مجلات سبک زندگی فرستاد که به وضوح این محصولات را حتی آزمایش نمی‌کردند. مقالاتی که اخیراً جایگاه گرفته‌اند، پر از اطلاعاتی است که من مطمئنم اشتباه است.»

دومین به‌روزرسانی الگوریتم گوگل در ماه مارس ارائه شد که بسیار سخت‌گیرتر از قبلی بود. هزاران بازدیدکننده روزانه HouseFresh به صدها نفر کاهش یافت. ناوارو می‌گوید: «ما با این تغییرات کاملاً له شدیم.» طی چند هفته گذشته، HouseFresh مجبور شد بیشتر تیم خود را اخراج کند. او می‌گوید اگر چیزی تغییر نکند، این وب‌سایت محکوم به نابودی است.

مدیر این وبسایت می‌گوید: «می‌دانم که گوگل به ما یا دیگران بدهکار نیست. اما گوگل جاده‌ها را کنترل می‌کند. اگر فردا تصمیم بگیرند که جاده‌ها به شهر نرود، آن شهر می‌میرد. این موتور جستجو قدرت زیادی دارد.»

گوگل: تغییرات الگوریتم جستجو با دقت انجام می‌شود

سخنگوی گوگل می‌گوید که این شرکت تغییرات را تنها پس از آزمایش‌های دقیق که تأیید می‌کند برای کاربران مفید خواهد بود، اجرا می‌کند و پس از آن هم به صاحبان وب‌سایت کمک می‌کند و منابع و فرصت‌هایی برای بازخورد در رتبه‌بندی جستجوی خود می‌دهد.

گوگل در موضع خود محکم ایستاده است که تغییرات به نفع وب خواهد بود و تغییرات در الگوریتم جستجو تازه شروع ماجراست. هفته گذشته، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان این شرکت در مقابل جمعیت ایستاد و یکی از مهم‌ترین موضوعات در تاریخ موتور جستجو را اعلام کرد. پیچای گفت که در ادامه، جستجوی گوگل پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی جمینای را برای بسیاری از سؤالات شما ارائه می‌کند، این ویژگی اکنون برای کاربران ایالات متحده ارائه شده است.

ساندار پیچای در حال معرفی ویژگی‌های هوش مصنوعی در جستجو
ساندار پیچای در حال معرفی ویژگی‌های هوش مصنوعی در جستجو

مرورهای هوش مصنوعی تنها یکی از مجموعه تغییرات چشمگیر گوگل در محصول اصلی خود در دو سال گذشته است. این شرکت می‌گوید تلاش اخیرش برای اصلاح جستجو، عصر جدید و هیجان‌انگیزی از فناوری را آغاز می‌کند و به حل بسیاری از مشکلات وب کمک می‌کند.

اما منتقدان می‌گویند اوضاع ممکن است کاملاً برعکس باشد. از آنجایی که گوگل الگوریتم‌های خود را تغییر می‌کند و از هوش مصنوعی برای انتقال از یک موتور جستجو به موتور پاسخ‌دهی استفاده می‌کند، بسیاری نگران هستند که نتیجه آن انقراض کسب‌وکارهایی باشد که محتوای مفید را تولید می‌کنند.

با این حال یک چیز مسلم است: کار گوگل قرار است تأثیر عمیقی بر آنچه بسیاری از ما هنگام آنلاین شدن می‌بینیم، داشته باشد.

گوگل با دستکاری نتایج جستجو می‌جنگد

این تغییرات به این دلیل به وجود آمدند که گوگل تشخیص داد وب مشکل دارد. اینترنت تحت سلطه مکتبی با عنوان «بهینه‌سازی موتور جستجو» یا SEO است. این مفهوم شامل تکنیک‌هایی برای کسب نتایج بهتر از موتور جستجوی گوگل است. گوگل حتی نکات، ابزار و مشاوره سئو را برای صاحبان وب سایت ارائه می‌دهد. برای میلیون‌ها کسب‌وکار که به مکانیزم‌های ماشین جستجو متکی هستند، سئو می‌تواند یک مفهوم اجتناب‌ناپذیر باشد.

اما مشکل اینجاست که از سئو می توان سوء استفاده کرد. صاحبان وب‌سایت‌ها متوجه شدند که گاهی اوقات با تولید محتوایی که به جای جلب رضایت کاربران برای جلب رضایت الگوریتم‌های گوگل طراحی شده‌، می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

تلاش‌های گوگل برای رسیدگی به این مشکل همیشه موفقیت آمیز نیست. اگر تا به حال از چیزی که هنگام جستجو ظاهر می‌شود، ناامید شده‌اید، مشکل همین است.

اغلب، نتایج عبارات جستجوی پرطرفدار مملو از وب‌سایت‌هایی است که اطلاعات مفید کمی دارند، اما با تعداد زیادی آگهی و لینک که گردش مالی زیادی به همراه دارد، توانسته‌اند به نتایج برتر برسند.

جنگ گوگل با نتایج هرزنامه این چنینی افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲، این شرکت یک «به‌روزرسانی محتوای مفید (Helpful Content)» برای الگوریتم خود منتشر کرد که هدف آن حذف محتوایی است که صرفاً به منظور رتبه‌بندی بالاتر در جستجو ایجاد شده است. گوگل به‌روزرسانی بعدی را در سپتامبر ۲۰۲۳ و سومین تغییر الگوریتم را در ماه مارس سال جاری منتشر کرد.

گوگل

گوگل می‌گوید نتیجه این الگوریتم «حذف ۴۵ درصد محتوای کم‌کیفیت و غیراصلی از نتایج جستجو است.» می‌توان آن را به عنوان یک موفقیت تهاجمی در نظر گرفت.

یکی از سخنگویان گوگل می‌گوید: «به‌روزرسانی‌های اخیر ما با هدف برقراری ارتباط افراد با محتوای مفید، رضایت‌بخش و اصیل از طیف متنوعی از سایت‌ها در سراسر وب است. همانطور که برای بهبود جستجو تلاش می‌کنیم، همچنان بر ارسال ترافیک ارزشمند به سایت‌ها و حمایت از یک اینترنت سالم و آزاد تمرکز می‌کنیم.»

اما به‌روزرسانی‌ها عواقب شگفت‌آوری نیز داشتند. به عنوان مثال، داده‌های ابزار تجزیه و تحلیل SEMrush نشان می‌دهد که وب‌سایت مجله نیویورک ۳۲ درصد از ترافیک جستجوی گوگل خود را در شش ماه گذشته از دست داده است. در حالی که GQ.com  هم ۲۶ درصد کاهش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهد که Urban Dictionary، یک فرهنگ لغت بسیار محبوب عامیانه زبان انگلیسی، حدود ۱۸ میلیون بازدید از صفحه را از دست داده است که بیش از نیمی از ترافیک جستجوی آن است.

OprahDaily.com نیز نزدیک به ۵۸ درصد کاهش داشت. (SEMrush یک ابزار استاندارد است اما اعداد آن تخمینی هستند و از روی حجم جستجوی مطالب و جایگاه وب‌سایت‌ها آن را پیش‌بینی می‌کند.)

یکی از سخنگویان مجله نیویورک گفت این یافته‌ها ناقص بوده با داده‌های داخلی شرکت هماهنگ نیست. با این حال، کارشناسان و بیش از نیمی از مدیران رسانه‌ها و صاحبان وب‌سایت‌ها اعلام کردند که روند کلی داده‌ها واقعی است.

با این حال با الگوریتم جدید گوگل، یک پلتفرم وجود دارد که خیلی بیشتر از قبلآن را خواهید دید: ردیت! بر اساس گزارش SEMrush، ردیت شاهد افزایش ۱۲۶ درصدی در ترافیک جستجوی گوگل بود. ردیت به تازگی اولین درآمد سه ماهه خود را از زمان تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام در مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد. طبق این نتایج درآمد آن در مجموع ۲۴۳ میلیون دلار است که نسبت به سال قبل ۴۸ درصد افزایش چشمگیری داشته است.

لیلی ری، معاون استراتژی و تحقیقات سئو در آژانس بازاریابی Amsive و یکی از افراد پرآوازه در دنیای سئو می‌گوید: «افزایش ترافیکی که ردیت شاهد آن است، در اینترنت بی‌سابقه است.»

ردیت تنها برنده‌ی به‌روزرسانی‌های اخیر الگوریتم گوگل نیست. داده‌های SEMrush نشان می‌دهد که سایر سایت‌های تولید محتوا توسط کاربران مانند کوئرا و اینستاگرام شاهد افزایش چشمگیر ترافیک بوده‌اند و در لینکدین و ویکی‌پدیا نیز جهش‌های چشمگیری وجود داشته است.

از یک نظر، گوگل فقط یک روند را دنبال می کرد. در چند سال گذشته، تعداد زیادی از کاربران واقعی اینترنت شروع به درج نظرات صادقانه خود در این پلتفرم‌ها کردند، برخلاف وب‌سایت‌هایی که سعی در بازی با سیستم نتایج جستجوی گوگل دارند. این چیزی است که رابط عمومی جستجوی گوگل، دنی سالیوان، به آن اشاره کرده است.

یکی از سخنگویان گوگل می‌گوید: «ما دریافته‌ایم که مردم اغلب می‌خواهند از تجربیات دیگران بیاموزند، بنابراین محتوایی را از صدها انجمن و انجمن‌های دیگر در سراسر وب ارائه می‌کنیم. مطلقاً توافقی با ردیت برای رتبه‌بندی بالاتر محتوای آن در جستجو نداریم.»

اما نتایج گوگل یک بازی با مجموع صفر است، یعنی جایگاه از یک سایت گرفته می‌شود و به دیگری داده می‌شود. اگر موتور جستجو ترافیک را به یک سایت ارسال کند، باید آن را از سایت دیگری بگیرد و تأثیرات آن بر بازندگان به همان اندازه چشمگیر است. لیلی ری می‌گوید: «گوگل به تازگی در حال جنگ با وب‌سایت‌های رسانه‌هاست.» او می‌گوید: « انگار گوگل یک به‌روزرسانی الگوریتمی را طراحی کرده است که به طور خاص به دنبال وبلاگ‌نویس‌های کوچک باشد.»

تغییرات ترافیک برخی از سایت‌ها با تغییرات الگوریتم گوگل

تعدادی از صاحبان وب‌سایت‌ها و کارشناسان جستجو می‌گویند که یک تغییر کلی در نتایج گوگل به سمت وب‌سایت‌هایی معتبر و خلاف جهت سایت‌های کوچک و مستقل صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با کیفیت محتوا ارتباط ندارد.

این تغییر بلافاصله برای دانیل هارت، سردبیر سایت خبری سرگرمی Ready Steady Cut اتفاق افتاد. او می‌گوید:«بعد از به‌روزرسانی ماه سپتامبر گوگل، ترافیک ما بلافاصله به نصف کاهش یافت و روز به روز بدتر شد. به‌ویژه نتایج ردیت ما را تحت فشار قرار داده است، اما با وب‌سایت‌های هرزنامه‌ای که محتوای ما را می‌دزدند، هم جایگزین می‌شویم! این کار منطقی نیست.»

هارت می‌گوید در ماه های بعد، درآمد از دست رفته Ready Steady Cut را مجبور کرد که تیم ۲۰ نویسنده و ویراستار خود را به چهار نفر کاهش دهد.

یکی از سخنگویان گوگل گفت که به‌روزرسانی‌های اخیر این شرکت ضربه بزرگی به محتوای هرزنامه و غیراصیل وارد کرده است و گوگل به دقت مراقب تحولاتی است که منجر به اطلاعات با کیفیت پایین در جستجو می‌شود.

پس از به‌روزرسانی‌های گوگل، این شرکت نکاتی را به صاحبان وب‌سایت ارائه کرد و گفت راهی برای بازیابی ترافیک وجود دارد. هارت می‌گوید این سایت مشاورانی را استخدام کرده و تمرکز خود را بر روی توصیه‌های گوگل متمرکز کرده و روزهای زیادی را برای به‌روزرسانی سایت صرف کرده است. اما تقریباً بعد از یک سال، هیچ کدام کمکی نکرد. او می‌گوید:«من هشت ماه عمرم را برای پیروی از توصیه‌های گوگل تلف کردم! گوگل ادعا می‌کند که از مردم محتوای دست اول و مفید می‌خواهد که ما مثال دقیقی از آن هستیم. این موضوع بسیار دلخراش است.»

پاسخ‌های هوش مصنوعی بازدید سایت‌ها را کاهش می‌دهد

به گفته صاحبان وب‌سایت و تولیدکنندگان محتوا، بزرگترین مشکل با تغییرات الگوریتم گوگل، پاسخ‌های ایجادشده توسط هوش مصنوعی است.

گوگل استدلال می‌کند که نمایش پاسخ‌های هوش مصنوعی آن در نتایج جستجو برای وب‌سایت‌ها مفید خواهد بود. لیز رید، رئیس جستجوی گوگل، در یک پست وبلاگی نوشت:«نتایج جستجوی هوش مصنوعی در واقع ترافیکی را که گوگل به وب‌سایت‌ها ارسال می کند، افزایش می دهد. نمایش‌های هوش مصنوعی نسبت به زمانی که صفحه به‌عنوان یک فهرست سنتی ظاهر می‌شد، کلیک‌های بیشتری دریافت می‌کند. با گسترش این تجربه، تمرکز خود را بر ارسال ترافیک ارزشمند برای ناشران و سازندگان ادامه خواهیم داد.»

با این حال، این شرکت هیچ یک از داده‌های پشتیبان این ادعا را به اشتراک نگذاشته است و بسیاری از صاحبان وب‌سایت و کارشناسان صنعت سئو نگران هستند که اثر معکوس به همان اندازه محتمل باشد.

پاسخ‌های هوش مصنوعی مولد در نتایج گوگل
پاسخ‌های هوش مصنوعی مولد در نتایج گوگل

کیتی بری، صاحب وب‌سایت آموزش نظافت Housewife How-Tos می‌گوید اگر هوش مصنوعی گوگل به سؤالات کاربران پاسخ دهد، آن‌ها به جستجوهای خود پایان می‌دهند و وارد وبسایت‌ها نمی‌شوند.

بری می‌گوید:«نتایج جستجوی هوش مصنوعی به سؤالات به صورت سطحی و اغلب نادرست پاسخ می‌دهند، بنابراین مردم از سایت من بازدید نمی‌کنند.» به گفته بری، ترافیک سایت او پس از به‌روزرسانی گوگل در سال ۲۰۲۲، ۷۰ درصد کاهش یافت و پس از اینکه گوگل آزمایش هوش مصنوعی جدید خود را آغاز کرد، بیشتر کاهش یافت. او می‌گوید: «سایت من در ماه‌های اول فعالیتش ترافیک بیشتری نسبت به الان داشت!»

دیگران، مانند دیوید لیتر، نویسنده گردشگری می‌گویند که عواقب بالقوه این الگوریتم بسیار مشکل‌ساز است و آن‌ها احساس می‌کنند هوش مصنوعی گوگل مستقیماً محتوای آن‌ها را می‌دزدد.

برای مثال، لایتر می‌گوید که جستجوی «بهترین دره‌های شکار نزدیک لاس وگاس» برای ارائه مقاله در وب‌سایت او، World Travel Guy، استفاده می‌شود. با این حال، جستجویی که در اوایل این هفته انجام شد، پاسخی را که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود در بالای صفحه نشان داد.

نمای کلی هوش مصنوعی شامل یک لینک به مقاله لایتر بود، اما فقط در صورتی که برای کلیک کردن روی یک فلش کوچک در پایین نتیجه وقت صرف کرده باشید. لایتر می‌گوید که فکر نمی‌کند به عنوان برترین نتیجه جستجو، ترافیک بیشتری نسبت به گذشته دریافت کند. او می‌گوید به روز رسانی های اخیر الگوریتم گوگل ۹۵ درصد از ترافیک او را از بین برده است.

گوگل تصدیق می‌کند که ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات نادرستی ارائه دهند، اما می‌گوید که دائماً در حال تلاش برای بهبود نتایج است. یکی از سخنگویان گوگل می‌گوید مرورهای هوش مصنوعی معمولاً از چندین صفحه وب گرفته می‌شوند، نه منابع منفرد، و پاسخ‌ها برای برجسته کردن پیوندهای مرتبط طراحی شده‌اند. این سخنگوی می‌گوید ناشران می توانند از یک برچسب ویژه در صفحات وب خود استفاده کنند تا کنترل کنند که آیا هوش مصنوعی پیوندی به سایت آن‌ها دارد یا خیر. با این حال، هنگامی که یک مدل هوش مصنوعی محتوای شما را می‌خواند، ممکن است حذف آن داده‌ها غیرممکن باشد.

خزنده های گوگل در وب

مدیران رسانه ‌ها تنها کسانی نیستند که کنترل گوگل بر اینترنت را زیر سوال می‌برند. گوگل به طور همزمان در حال مبارزه با دعوی حقوقی ضد انحصار متعدد علیه بخش‌های مختلف این شرکت است. این شرکت در حال حاضر در انتظار تصمیم‌گیری در مورد شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده است که گوگل را به داشتن انحصار غیرقانونی در صنعت موتورهای جستجو متهم می‌کند. اگر غول فناوری این پرونده را ببازد، مجازات می‌تواند از جریمه‌های هنگفت تا حتی انحلال اجباری شرکت متغیر باشد.

گوگل که بیش از ۹۰ درصد از تجارت جستجوی جهانی را کنترل می‌کند، استدلال می‌کند که موفقیت این شرکت صرفاً از این واقعیت ناشی می‌شود که محصولات برتر تولید می‌کند. یکی از سخنگویان گوگل می‌گوید که این شرکت با رقابتی عظیم روبرو است و مردم انتخاب‌های زیادی در مورد نحوه جستجوی آنلاین دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *