طبق آمار ارائه شده از سوی استت کانتر، گوگل کروم همچنان با فاصله زیادی به عنوان محبوبترین مرورگر دسکتاپ جهان بر بازار تسلط دارد، اما مایکروسافت اج به طور پیوسته در حال پیشرفت است.
مرورگر اج در جولای ۲۰۲۴ به سهم بازار ۱۳/۷۴ درصد دست یافت که افزایش قابل توجهی معادل ۰/۳۹ درصد نسبت به ماه قبل تجربه کرده و یک رکوردشکنی برای آن محسوب میشود.
در حالی که موقعیت رهبری بازار کروم با ۶۴/۷۲ درصد ثابت مانده است، سافاری اپل با ۹/۱ درصد در رتبه سوم و موزیلا فایرفاکس با ۶/۶۴ درصد در رتبه چهارم قرار دارد.
یک مزیت بالقوه برای فایرفاکس میتواند از حذف قریبالوقوع افزونههای Manifest V2 توسط کروم حاصل شود. این تغییر بر افزونههای محبوب بلاکر تبلیغات مانند uBlock Origin تأثیر خواهد گذاشت که کاربران را به سمت uBlock Lite با ویژگیهای ضعیفتر سوق میدهد. از آنجایی که فایرفاکس قصد حفظ پشتیبانی از Manifest V2 را دارد، ممکن است کاربران این نوع افزونهها به دنبال گزینههای جایگزین به سمت آن جذب شوند.
سهم بازار مرورگرهای دسکتاپ در جهان
سهم بازار مرورگرهای دسکتاپ و تغییرات آنها در جولای ۲۰۲۴ به صورت زیر است:
- گوگل کروم: ۶۴/۷۲ درصد (+۰/۰۳ درصد)
- مایکروسافت اج: ۱۳/۷۴ درصد (+۰/۳۹ درصد)
- اپل سافاری: ۹/۱ درصد (+۰/۰۷ درصد)
- موزیلا فایرفاکس: ۶/۶۴ درصد (+۰/۰۹ درصد)
- اپرا: ۲/۹۱ درصد (-۰/۴۵ درصد)
سهم بازار مرورگرهای دسکتاپ در ایران
طبق آمار استت کانتر، مرورگر کروم در کشور ما نیز محبوبترین است و با ۶۹/۴۲ درصد سهم بازار، بیشتر از دو سوم کاربران را در اختیار دارد. همچنین مرورگر فایرفاکس نسبت به مرورگر اج و سافاری سهم بازار بسیار بالاتری دارد و با سهم بازار ۱۵/۸۲ درصد بیش از پنج برابر بیشتر از سهم بازار ۴/۹۱ درصدی مایکروسافت اج کاربر دارد.
نکته عجیب اما استفاده حدود ۷/۷۷ درصد کاربران ایران از مرورگر منسوخ شده اینترنت اکسپلورر است که میانگین استفاده از آن در جهان حدود نیم درصد است. این موضوع میتواند نشاندهنده عدم توجه درصد قابل توجهی از کاربران ایرانی به مسئله بهروزرسانی مرورگر و سیستم عامل باشد.
مرورگر سافاری نیز در ایران تنها ۰/۴۱ درصد سهم بازار دسکتاپ را در اختیار دارد و از اپرا با سهم بازار ۱/۴۲ درصدی عقبتر است.