تون کوین

تون‌کوین از فهرست ده رمزارز برتر خارج شد

قیمت تون‌کوین از روز گذشته به زیر ۵ دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین حد در چهار ماه اخیر رسید.

اگرچه رمزارز شبکه باز (TON) به طور رسمی از تلگرام جداست، اما ارتباطات عمیق آن با پاول دورف و نقش آن به عنوان ستون فقرات ویژگی‌های رمزنگاری تلگرام، مانند کیف‌پول‌های دیجیتال داخل اپلیکیشن، باعث شده که این ارز به شدت با این اپلیکیشن پیام‌رسان مرتبط باشد.

در ۲۴ ساعت گذشته، قیمت تون‌کوین بیش از ده درصد کاهش یافت و به ۴/۶۱ دلار رسید که نشان‌دهنده کاهش ۲۶ درصدی در دو هفته گذشته است. بر اساس اطلاعات کوین‌گکو، کاهش اخیر باعث افت ارزش بازار تون به ۱۲/۴ میلیارد دلار شد که باعث شد تون‌کوین از میان ده رمزارز برتر بر اساس ارزش بازار خارج شود.

ادغام تون‌کوین با تلگرام در ابتدا کاربران زیادی را جذب کرد، اما دستگیری دورف و قطعی اخیر شبکه، کاهش قیمت را تشدید کرده است. دیوید کینیتسکی، مدیر عملیات شرکت توسعه بلاکچین Dominant Strategies می‌گوید:«به نظر می‌رسد شبکه TON در تلاش است تا فراتر از ارتباط با تلگرام رشد کند.»

کینیتسکی افزود: «این دو حادثه [قطعی شبکه و دستگیری دورف] نمی‌توانست در زمان بدتری رخ بدهد! این اتفاقات سوالات بیشتری را در مورد پایداری و چشم‌انداز رشد TON ایجاد کرده‌اند.»

دورف چندی قبل به اتهام ناکافی بودن نظارت تلگرام به محض ورود به فرانسه دستگیر شد. مقامات فرانسوی او را متهم کردند که در جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در پلتفرم، مانند قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی، کم‌کار بوده است. هفته گذشته پس از اتهام به شش جرم، دورف با قید وثیقه آزاد شد.

بر اساس داده‌های IntoTheBlock، با وجود افزایش ۱۶۶ درصدی قیمت تون‌کوین در سال گذشته، اکثر دارندگان در حال حاضر در ضرر هستند. حدود ۷۰ درصد از دارندگان TON در قیمت‌هایی بالاتر از ارزش فعلی بازار خرید کرده‌اند و تنها ۱۰ درصد آن‌ها به سود رسیده‌اند.

تلگرام در سپتامبر گذشته شروع به عرضه کیف‌پول‌های مبتنی بر TON به کاربران خود کرد و تقریباً یک سال بعد، بازی‌های ایردراپ تلگرام مبتنی بر کسب درآمد که به ایجاد یک موج همه‌گیر منجر شده‌اند. این روند با نات‌کوین آغاز شد و با بازی‌هایی مانند همستر کامبت ادامه یافت.

در ماه ژوئیه، دورف رسیدن کاربران تلگرام به ۹۵۰ میلیون را جشن گرفت. با این حال، بسته به نتیجه پرونده کیفری دورف، ممکن است دسترسی به تلگرام در برخی مناطق محدود شود که این موضوع ممکن است رشد تون‌کوین را مختل کند. از اواسط ماه ژوئیه، ارزش کل قفل شده دارایی‌ها در تون‌کوین از ۷۷۶ میلیون دلار به ۳۳۳ میلیون دلار کاهش یافته است.

تلگرام همچنین فروشگاه اپلیکیشن خود را با بیش از ۱۱۰۰ برنامه مختلف دارد. در حالی که بسیاری از این برنامه‌ها از تون‌کوین به عنوان یک ارز پشتیبانی می‌کنند، شبکه تعداد محدودی پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارد.

بر اساس اطلاعات DeFiLlama، ۲۳ پروتکل دیفای روی تون‌کوین راه‌اندازی شده است که اکثر آن‌ها بر روی استیکینگ متمرکز شده‌اند و چند صرافی غیرمتمرکز اکثر دارایی‌ها را در قراردادهای هوشمند تون‌کوین دارند.

کینیتسکی اشاره کرد که با افزایش دقت در مورد پتانسیل رشد تون‌کوین، نبود برنامه‌های متنوع در اکوسیستم آن باعث شده که این شبکه آسیب‌پذیر باشد.

شبکه در روزهای اخیر با چندین قطعی مواجه شده است. هفته گذشته، راه‌اندازی و ایردراپ میم‌کوین داگز باعث شد که شبکه TON برای بیش از سه ساعت متوقف شود. قطعی‌های شبکه قبلاً مشکلات زیادی برای بلاک‌چین‌های دیگر مانند سولانا ایجاد کرده بودند.

در اصل، تون به عنوان شبکه باز تلگرام توسط پاول دورف و برادرش نیکولای طراحی شده بود، اما این شرکت در سال ۲۰۲۰ پس از نگرانی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) درباره یک توکن مرتبط، از این پروژه کنار رفت.

گروهی از توسعه‌دهندگان جامعه بعداً پروژه را احیا کردند و در سال ۲۰۲۲ با عنوان شبکه باز (The Open Network) راه‌اندازی کردند.

کینیتسکی معتقد است که آینده تون با تمرکز بیشتر بر راهکارهای فنی که توسعه پروتکل‌ها را آسان‌تر می‌کنند، می‌تواند تضمین شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *