دوران دیسک‌های بلوری قابل رایت به پایان رسید

دوران دیسک‌های بلوری قابل رایت به پایان رسید

خبری ناگواری برای علاقه‌مندان به دیسک‌های نوری داریم! سونی تولید دیسک‌های بلوری قابل رایت، از جمله انواع ۱۰۰ و ۱۲۸ گیگابایتی را متوقف می‌کند. این اقدام، پایانی بر دوره‌ی اتکا به رسانه‌های نوری برای ذخیره‌سازی اطلاعات خواهد بود.

کارخانه سونی در تاگاجوی ژاپن، آخرین کارخانه تولید این نوع دیسک‌ها، به زودی تعطیل خواهد شد. به این معنی که مصرف‌کنندگان دیگر به دیسک‌های بلوری قابل رایت با ظرفیت‌های مختلف، از انواع «قابل رایت مجدد (BD-RE)» و «یک‌بار قابل رایت (BD-R)» دسترسی نخواهند داشت.

پایان تولید دیسک‌های قابل رایت به خاطر شرایط بازار انجام می‌شود

شرکت ژاپنی کمبود سودآوری در بازار ذخیره‌سازی سرد و کل تجارت ذخیره‌سازی دیسک را دلیل این تصمیم می‌داند. آن‌ها اذعان می‌کنند که برای حفظ رقابت، باید مدل تجاری خود را با بازار تطبیق دهند.

البته یک خبر خوش هم وجود دارد؛ دیسک‌های بلوری تجاری برای فیلم‌ها و بازی‌ها همچنان تولید خواهند شد. بنابراین، کلکسیونرهای فیلم و گیمرها می‌توانند آسوده خاطر باشند! یعنی دیسک‌های فیزیکی به طور کامل از بازار ناپدید نمی‌شوند، فقط نوع قابل رایت آن‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نخواهد گرفت و دیسک‌های از پیش ضبط شده همچنان به بازار عرضه خواهد شد.

سونی سرانجام تسلیم می‌شود

کارخانه سونی در تاگاجو به خاطر تعهد خود به تولید این دیسک‌ها شایسته تقدیر است. این کارخانه حتی پس از فاجعه ویرانگر زلزله و سونامی در سال ۲۰۱۱، عملیاتی ماند و به تولید و نوآوری در فناوری دیسک‌های بلوری ادامه داد. اگرچه دوران این کارخانه به پایان رسیده است، اما میراث آن در صنعت ذخیره‌سازی نوری زنده خواهد ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *