دو عامل حیاتی در خرید سیستم گیمینگ

دو عامل حیاتی در خرید سیستم گیمینگ

در اینجا قصد داریم تا شما را با قاب کیس و کارت گرافیک مناسب که جزء مهم ترین عوامل در سیستم گیمینگ محسوب می شوند آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

در دنیای گیمینگ، یکی از مهم‌ترین عوامل برای تجربه بازی بهتر، انتخاب و استفاده از یک سیستم قوی و پیشرفته است که امروزه به یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌ها و صنعت بسیار بزرگ تبدیل شده است و خرید آن نیازمند توجه و دقت بسیاری است.

از میان اجزای مختلف یک سیستم گیمینگ، دو عامل کلیدی و مهم که اثر بسزایی بر عملکرد و کیفیت بازی دارند، قاب کیس و کارت گرافیک مناسب می‌باشند.

ابتدا با سیستم گیمینگ آشنا شوید

سیستم گیمینگ مجموعه‌ای از قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که به صورت خاص جهت انجام انواع بازی‌های ویدیویی طراحی شده‌اند. این سیستم‌ها از قطعات مختلفی از جمله پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد، هارد و … تشکیل شده‌اند. همچنین جهت تحریک تجربه بازی و افزایش کارایی در بازی ها طراحی شده اند و هدف آنها ارائه تجربه بازی جذاب و پرفراز و نشیب برای بازیکنان است.

قاب کیس و ویژگی های آن؛ اولین عامل در انتخاب سیستم گمینگ

حال نوبت معرفی قاب کیس است؛ قاب کیس از قطعات اصلی سیستم گیمینگ محسوب می‌شود و محفظه ‌ای می باشد که به منظور نصب فیزیکی و قرارگرفتن همه اجزای سیستم از جمله کارت گرافیک، مادربرد، هارد درایو، درایورهای نوری و غیره تعبیه شده است. قاب کیس در واقع تمامی قطعات حیاتی را کنار هم در سیستم گیمینگ تشکیل می‌دهد. 

اینجا کلیک کن –> راهنمای خرید سیستم گیمینگ

  • نکات کلیدی در هنگام خرید قاب کیس

۱. فاکتور اندازه و فرم

۲. جریان هوا

۳. سیستم های خنک کننده

۴. عایق صدا

۵. کارت گرافیک

۶. مدیریت کابل

۷. جنس بدنه

  • فاکتور اندازه و فرم؛ مهم ترین عامل

قاب کیس‌های کامپیوتر در اندازه‌های مختلفی وجود دارند تا فاکتورهای مختلفی از مادربرد و دیگر اجزا در آن ها جای بگیرند. اندازه های قاب کیس کامپیوتر عبارتند از: : Full Tower، Mid Tower، Mini Tower و Small Form Factor (SFF) .

Full Tower

قاب کیس های Full Tower جزء بزرگ ترین قاب ها هستند و برای قوی ترین و پیچیده ترین قطعات سخت افزاری طراحی شده اند.

Mid Tower

کیس های Mid-Tower گونه ای طراحی شده اند که می توانند بسیاری از اجزا را در خود جای دهند . این قاب کیس ها در بین سازندگان به دلیل تعادل بین اندازه، قابلیت گسترش و هزینه بسیار محبوب هستند.

Mini-Tower

این نوع قاب کیس کامپیوتر برای دفاتر خانگی و فضاهای کوچک و برای قرار دادن مادربردهای Micro-ATX و Mini-ITX طراحی شده اند.

Small Form Factor (SFF)

کوچک‌ترین و فشرده‌ترین قاب کیس ها Small Form Factor هستند. طراحی آن ها به گونه ای است که فقط مادربردهای Mini-ITX را در خود جای می دهند.

  •  جریان هوا بسیار مهم است

جریان هوا برای هر سیستمی ضروری است، به ویژه سیستم‌های گیمینگ که به سخت افزار آن‌ها فشار زیادی وارد می‌شود. کیس‌های کامپیوتر باید بتوانند هوا را به تمامی نقاط درون کیس گردش دهند و بتوانند گرمای قطعات را به بیرون کیس منتقل کنند.

در کیس‌های حرفه ‌ایی، در بخش جلوی کیس ورودی‌ هوا قرار دارد و از عقب کیس و یا بالای کیس هوای وارد شده به کیس خارج می‌شود.

  • سیستم خنک کننده؛ عامل کلیدی

سخت افزار های کامپیوتر به دلیل فعالیت، گرمای زیادی تولید می‌کنند. به همین جهت یک سیستم خنک کننده مناسب امری بسیارضروری است که باید یادتان باشد. سیستم های خنک کننده در کیس‌ها به دو دسته ی ایرکولینگ (Air Cooling) سیستم خنک سازی از طریق باد و واترکولینگ (Water Cooling) سیستم خنک سازی از طریق آب تقسیم می شوند.

  • توجه به عایق صدا عامل مهم دیگر

یکی از ویژگی های مهم عایق صدا است. این مواد به گونه ای ساخته شده اند که امواج صوتی را جذب می کنند و میزان نویزی که از کیس خارج می شود را کاهش می دهند.

  • توجه به طول کارت گرافیک یادتان نرود

امروزه با پیشرفت فناوری کارت‌های گرافیکی کوتاه تر شدند و فضای خالی برای کارت‌های گرافیکی، کمتر شده است، اما یادتان نرود کارت گرافیکی که خریداری می کنید بیش از حد نباید طولانی باشد تا در کیس شما قرار بگیرد.

  • مدیریت کابل در قاب کیس؛ بسیار حائز اهمیت است

مدیریت کابل در کیس به هم ریختگی را بسیار کاهش می دهد و باعث جریان هوای بهتر می شود که منجر به عملکرد بهتر خنک کننده می شود. قسمت های اختصاصی برای مسیریابی و مخفی کردن کابل‌ها نشان‌دهنده ی یک قاب کیس خوب با ویژگی‌های مدیریت کابل مناسب است.

  • جنس بدنه؛ عاملی که نباید نادیده گرفته شود

یادتان باشد که جنس بدنه ی قاب کیس دارای اهمیت زیادی است و باید در هنگام خرید به آن توجه کرد. معمولا جنس بدنه کیس از فلز، فولاد، آلومینیم، پلاستیک می باشد. این ویژگی موجب مقاومت و استحکام بالای کیس در برابر آسیب دیدگی و خمیدگی و لرزش می شود. حال نوبت کارت گرافیک و ویژگی های آن است که در ادامه به آن میپردازیم؛

کارت های گرافیک مناسب سیستم گیمینگ چه ویژگی هایی دارند؟

برای بسیاری از افراد و گیمر ها، کارت گرافیک از مهم‌ترین عوامل در انتخاب سیستم گیمینگ است، زیرا هرچه ویژگی ها و مشخصات یک کارت گرافیک بالاتر باشد، وضوح و فریم در ثانیه بالاتری را می‌توان انتظار داشت. این کارت‌ها امکان اجرای انواع بازی‌ با کیفیت بسیار بالا و تصاویر واقع‌گرایانه را می‌دهند. البته لازم به ذکر است که انتخاب کارت گرافیک به نوع CPU بستگی دارد .

در هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب برای سیستم گیمینگ باید به موارد زیر توجه کرد:

  • مهم ترین ویژگی؛ حافظه ویدئویی یا VRAM

حافظه ی گرافیکی یا (Video Ram) حجم مشخصی دارد که آن را با گیگابایت نمایش می‌دهند و وظیفه نگهداری داده‌های تصویری و گرافیکی برای به تصویر کشیدن اجسام سه بعدی،بافت اجسام، رنگ ها و … را بر عهده دارد.

  • Nvidia و AMD؛ بهترین سازندگان کارت گرافیک

شرکت‌های Nvidia و AMD جزء و قسمت اصلی کارت های گرافیک را تولید می‌کنند و بعد از تولید تراشه‌های پردازنده گرافیکی، آن‌ها را به شرکت های سازنده کارت گرافیک می‌دهند تا کارت شخصی سازی شده را وارد بازار کنند. از جمله این شرکت‌ها :ایسوس (Asus)، ام اس آی (MSI)، گیگابایت (Gigabyte) و… هستند.

اینجا کلیک کن –> معرفی مقرون به صرفه ترین کارت های گرافیک گیمینگ ایران

  • توجه به پورت‌های کارت گرافیک را به یاد داشته باشید

کارت گرافیکی که می‌خواهید خریداری کنید، باید دارای پورت‌های مورد نیاز مانیتور را داشته باشد. بعضی از مانیتورها دارای پورت HDMI و یا برخی دیگر دارای DisplayPort و یا مدل‌ها ی قدیمی‌تر دارای DVI و VGA هستند.

  • پهنای باند یا سرعت حافظه از عوامل مهم دیگر

به سرعت انتقال اطلاعات بین پردازنده گرافیکی و حافظه گرافیکی، پهنای باند یا همان سرعت حافظه می گویند و هر چقدر بیشتر باشد، سرعت کارت گرافیک نیز بیشتر است. البته این مشخصه در کاربری‌های عادی اهمیت کمتری دارد و در کاربری‌های حرفه‌ای بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • برق مصرفی از نکات حائز اهمیت

کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر به انرژی زیادی احتیاج نداشتند ولی در مدل‌های جدیدتر، مصرف برق افزایش پیدا کرده است و جهت تأمین آن، به یک منبع تغذیه با توان مناسب احتیاج دارید. هنگام بررسی این ویژگی، بهتر است به کانکتورهای برق کارت گرافیک توجه کنید که چه نوع و تعدادی برای استفاده از گرافیک احتیاج است.

  • توجه به رزولوشن کارت گرافیک یادتان نرود

توجه داشته باشید که رزولوشن‌های بالاتر به معنای کیفیت بالاتر است و برای اجرای بازی‌، به کارت گرافیک بسیار قوی احتیاج خواهید داشت. اگر به دنبال بازی‌های رقابتی هستید، رزولوشن (P 1080) با رفرش ریت بالا بهترین گزینه است ولی اگر قصد انجام بازی‌های داستانی با گرافیک بالا دارید، رزولوشن‌های ۱۴۴۰p و ۴ K تجربه بهتری را برای شما فراهم می‌کنند.

سخن نهایی

انتخاب و توجه به دو عامل اساسی قاب کیس و کارت گرافیک در سیستم گیمینگ می‌تواند تجربه بازی را به شدت بهبود بخشد و از ایجاد باگ و مشکلات مربوط به عملکرد سیستم جلوگیری کند. از این رو، این دو عامل برای گیمرها بسیار حیاتی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *