راهنمای خرید مودم وایمکس

راهنمای خرید مودم وایمکس

اگر به سایت ایرانسل مراجعه کرده باشید یا با حضور در یکی از دفاتر این شرکت برای اینترنت ثابت TD-LTE ثبت‌نام کنید؛ چندین مودم TD-LTE به شما پیشنهاد می‌شود. کدام‌یک از مودم‌های TD-LTE ایرانسل برای شما مناسب است؟

این روزها برای استفاده از اینترنت بی‌سیم و قابل حمل دو گزینه پیش‌رو دارید: اینترنت ۴G و اینترنت TD-LTE.

اما اگر تصمیم خودتان را گرفتید و می‌خواهید از اینترنت TD-LTE استفاده کنید؛ کدام‌یک از مودم‌های پیشنهادی ایرانسل را خریداری می‌کنید؟ تفاوت این مودم‌ها در چیست و چه امکانات و ویژگی‌هایی دارند؟ با ما باشید تا در ادامه هریک از مودم‌های فعلی ایرانسل را به شما معرفی کنیم:


مودم TF-i۶۰: سریع‌ترین مودم در کنار ۴G

مکان استفاده: داخلی

قیمت: –

مزیت ویژه: پشتیبانی از اینترنت ۴G و TD-LTE

مودم TF-i۶۰: سریع‌ترین مودم در کنار ۴G

تقریبا می‌توان گفت بهترین مودم TDD ایرانسل در بازار است که در ایران هم با استقبال و فروش بالایی روبرو شد. چون به طور همزمان از اینترنت ۴G و TD-LTE پشتیبانی می‌کند و سرعت دانلودی تا ۳۰۰ مگابیت دارد.

یعنی شما می‌توانید روی این مودم هم سیم‌کارت اینترنت معمولی یا همان ۴G ایرانسل را انداخته و استفاده کنید یا از سیم‌کارت و اینترنت TD-LTE بهره ببرید.

امکان افزودن آنتن خارجی را می‌دهد و درگاه‌های شبکه اترنت و خط تلفن ثابت به اندازه کافی دارد. وای‌فای دو بانده، قابلیت تجمیع فرکانس، اتصال همزمان ۳۰ نفر به وای‌فای و ابزارهای دیگر مدیریت پنل از دیگر ویژگی‌های آن هستند.


مودم TK-۲۵۱۰ Plus: مدل به‌روزتر TK-۲۵۱۰

مکان استفاده: داخلی

قیمت: ۸۸۰ هزار تومان

مزیت ویژه: درگاه‌های اترنت بیشتر برای کسب‌وکار

مودم TK-۲۵۱۰ Plus: مدل به‌روزتر TK-۲۵۱۰

ایرانسل در سال ۹۸ مودم TK-۲۵۱۰ Plus را عرضه کرد به طور مشخص یک مدل به‌روز از مودم TK-۲۵۱۰ است. در دو مقاله «نگاهی به مودم TD-LTE جدید TK-۲۵۱۰ Plus ایرانسل: چند به‌روزرسانی کوچک و تعداد درگاه‌های بیشتر» و «تفاوت مودم‌های TK۲۵۱۰ و TK۲۵۱۰ Plus چیست و کدام‌یک بهتر است؟» به طور کامل درباره این مودم و تفاوت‌هایش با مودم اصلی صحبت کردم.

یکی از تفاوت‌های اصلی مودم TK-۲۵۱۰ Plus با مدل قبلی در تعداد درگاه‌ها است. در پشت دستگاه ۴ درگاه LAN دیده می‌شود که برای اتصال لپ‌تاپ، کامپیوتر، مودم و دیگر تجهیزات با استفاده از کابل شبکه هستند.

سرعت شبکه TD-LTE این مودم تفاوتی با مدل پیشین ندارد و همان حداکثر سرعت ۱۲۰ مگابیت برای دانلود و ۳۰ مگابیت برای آپلود را به دست می‌دهد.

روی وای‌فای هم تا ۳۰ کاربر به طور همزمان می‌توانند به مودم متصل شوند که البته بیشتر از ۴ الی ۵ دستگاه وصل شوند؛ عملا سرعت اینترنت افت محسوسی خواهد کرد.

آنتن‌های مودم TD-LTE جدید ایرانسل از نوع داخلی و هم برای موبایل و هم برای وای‌فای از نوع MIMO ۲×۲ هستند.

کسب‌وکارها، شرکت‌ها، افرادی که می‌خواهند چند نفره از مودم استفاده کنند؛ بهتر است مدل TK۲۵۱۰ Plus را خریداری کنند که تعداد درگاه‌های شبکه بیشتری دارد.


مودم GP-۲۱۰۱ Plus: مدل به‌روزتر GP-۲۱۰۱

مکان استفاده: داخلی

قیمت: ۸۱۰ هزار تومان

مزیت ویژه: درگاه‌های بیشتر و فریم‌ویر به‌روزتر

مودم GP-۲۱۰۱ Plus: مدل به‌روزتر GP-۲۱۰۱

مودم ایرانسل GP۲۱۰۱ Plus از نظر نام و ظاهر بسیار شبیه به مودم GP۲۱۰۱ است. حتا مشخصات این دو مودم هم بسیار به هم نزدیک است. از نظر قیمتی هم نزدیک به هم هستند. در مقاله «تفاوت مودم‌های ایرانسل GP۲۱۰۱ و GP۲۱۰۱ Plus چیست؟» به طور کامل این دو مودم را با هم مقایسه کردم.

تراشه مودم استفاده شده روی این مودم‌های از نوع LTE Cat۴ است که حداکثر سرعت دانلود ۱۲۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت می‌شود.

وای‌فای تک بانده با MIMO ۲×۲ و حداکثر ۳۰ کاربر همزمان، استفاده از آداپتور برق و عدم پشتیبانی از باتری، پردازنده Sequans و عدم پشتیبانی از VoWiFi و VoLTE، پشتیبانی از NAT و IPv۶ دیگر مشخصات مشترک و مشابه این دو مودم ایرانسل هستند.

شاید بتوان گفت تنها تفاوت این دو مودم اینترنت ثابت نسل چهار در تعداد درگاه‌های شبکه LAN است.

مودم GP۲۱۰۱ از یک درگاه LAN یا RJ۴۵ سود می‌برد ولی مودم GP۲۱۰۱ Plus به ۴ درگاه LAN مجهز شده است که امکان اتصال تعداد دستگاه‌های بیشتری با کابل شبکه به مودم و اینترنت TD-LTE را فراهم می‌کند.


مودم B-۵۱۴۲: کاربران خانگی حرفه‌ای

مکان استفاده: داخلی

قیمت: ۱.۴۰۰.۰۰۰ هزار تومان

مزیت ویژه: –

مودم B-۵۱۴۲: کاربران خانگی حرفه‌ای

مودم تی‌دی‌ال‌تی B۵۱۴۲ در سال ۱۳۹۸ به فهرست مودم‌های TD-LTE افزوده شده است و نسخه سفارشی شده‌ای از مودم هواوی B۵۱۴۲ است.

یک مودم رومیزی TD-LTE در رده Cat۴ با سرعت ۱۲۰ مگابیت بر ثانیه و ۲ درگاه شبکه اترنت، یک درگاه RJ۱۱ تلفن خانگی، شیار سیم‌کارت و وای‌فای ۸۰۲.۱۱n. واقعا چیزی بیشتر درباره این مودم نیست که بیان شود.

وزن آن ۴۰۰ گرم است تا نشان دهد کاملا یک مودم رومیزی TD-LTE است. از باندهای فرکانسی B۴۱ و B۴۳ پشتیبانی می‌کند و ۱۶ کاربر به طور همزمان می‌توانند به آن وصل شوند.


مودم TK-۲۵۱۰: کاربران خانگی حرفه‌ای

مکان استفاده: داخلی

قیمت: ۸۰۰ هزار تومان

مزیت ویژه: دو درگاه LAN

مودم TK-۲۵۱۰: کاربران خانگی حرفه‌ای

یکی از بهترین مودم‌های TD-LTE برای کاربران خانگی است. از وای‌فای MIMO ۲×۲ پشتیبانی می‌کند ولی احتمالا فقط روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز فعال است. سرعت دانلود و آپلود اطلاعات به ترتیب برابر ۱۲۰ و ۳۰ مگابیت بر ثانیه است. دو درگاه LAN دارد تا بتوانید از طریق کابل دو دستگاه را به اینترنت متصل کنید. وزن آن حدود ۴۰۰ گرم است که زیاد سنگین نیست و برای حمل و نقل خوب است اما اندازه نسبتا بزرگی دارد. حداکثر ۳۰ کاربر می‌توانند به این مودم متصل شوند. از قابلیت‌هایی مانند IPv۶، DMZ، پورت فورواردینگ و IPv۶ پشتیبانی می‌کند. یکی از مودم‌هایی است که کاربران خانگی و اداری می‌توانند خریداری کنند.


مودم GP-۲۱۰۱: کاربران خانگی عادی

مکان استفاده: داخلی

قیمت: ۷۸۰ هزار تومان

مزیت ویژه: اندازه کوچک و وزن سبک

مودم GP-۲۱۰۱: کاربران خانگی عادی

این مودم TD-LTE نیز برای کاربران خانگی و داخل ساختمان مناسب است و احتمالا در اطراف خود افراد زیادی را مشاهده کردید که از آن استفاده می‌کنند. کاملا یک مودم خانگی است. یک درگاه LAN دارد و از وای‌فای MIMO ۲×۲ پشتیبانی می‌کند. با برق شهری تغذیه می‌کند و سرعت دانلود و آپلود آن همانند مدل قبلی است؛ یعنی ۱۲۰ مگابیت برای دانلود و ۳۰ مگابیت برای آپلود. تمامی ویژگی‌های مودم TK-۲۵۱۰ را دارد با این تفاوت که از ۳۲ کاربر متصل به طور همزمان پشتیبانی می‌کند و از نظر اندازه و وزن نیز اوضاع بهتری دارد. فقط ۲۷۰ گرم وزن دارد.


مودم ZW۱۰۱: کاربران تجاری و سازمانی

مکان استفاده: فضای باز

قیمت: ۱.۳۰۰.۰۰۰ هزار تومان

مزیت ویژه: تغذیه از طریق PoE؛ ضدآب

مودم ZW۱۰۱: کاربران تجاری و سازمانی

وقتی می‌گوییم این مودم برای فضای باز مناسب است؛ مشتریان آن نیز مشخص می‌شوند. یکی از مصارف اینترنت TD-LTE برای کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، شرکت‌های تجاری و سازمان‌ها است. این مودم برای افرادی که در فضاهای باز و بیرون از ساختمان کار می‌کنند و نیاز به اینترنت دارند؛ مناسب است. این مودم طوری طراحی شده است که روی پایه یا تجهیزات دیگر نصب می‌شود و نیازی به اتصال مستقیم برق شهری ندارد و از قابلیت PoE برای منبع تغذیه استفاده می‌کند. در بسیاری از ویژگی‌ها همانند دو مودم قبلی است و تفاوتی ندارد جز اینکه برای فضای باز طراحی شده است. سرعت دانلود آن ۱۲۰ مگابیت و سرعت آپلود آن ۳۰ مگابیت است. یک درگاه LAN دارد و ضد آب است.


مودم Z۶۰۰۰: شرکت‌های با تعداد زیاد کاربر

مکان استفاده: داخلی

قیمت: ۸۵۰ هزار تومان

مزیت ویژه: درگاه‌های زیاد LAN و نمایشگر

مودم Z۶۰۰۰: شرکت‌های با تعداد زیاد کاربر

اگر به یک مودم TD-LTE با تعداد زیاد درگاه اترنت و نمایشگر نیاز دارید؛ این مدل را انتخاب کنید. چهار درگاه LAN برای اتصال دستگاه‌های مختلف با کابل به مودم و استفاده از اینترنت با سرعت بیشتر دارد. به علاوه، یک نمایشگر کوچک نیز روی پنل جلویی مودم تعبیه شده است که گزارش وضعیت شبکه و سرعت دانلود و آپلود را به شما می‌گوید. در ویژگی‌های دیگر همانند مودم‌های قبلی است. سرعت دانلود ۱۲۰ مگابیت و سرعت آپلود ۳۰ مگابیت است. وای‌فای دارید و ۳۲ کاربر می‌توانند به طور بی‌سیم به دستگاه متصل شوند.

نتیجه گیری

همان‌طور که متوجه شدید؛ مودم‌های TD-LTE ایرانسل در بسیاری از ویژگی‌ها مشابه هم هستند و اگر طراحی ظاهری آن‌ها را کنار بگذاریم؛ هریک مزیت ویژه‌ای دارند که می‌تواند مطابق با نیاز شما باشد. بنابراین؛ باید به طور دقیق نیازهای خودتان را روی کاغذ آورده و براساس آن‌ها یک مودم انتخاب کنید.