صفر تا صد معرفی سیستم عامل لینوکس

صفر تا صد معرفی سیستم عامل لینوکس

بل از آشنایی با لینوکس، ابتدا باید بدانید که سیستم عامل چیست؟

هر زمانی که کامپیوتر خود را روشن می کنید، صفحه ای می بینید که با استفاده از آن می توانید تمامی فعالیت های مورد نظرتان را بدون درگیر شدن مستقیم با سخت افزار، انجام دهید. چه چیزی باعث می شود تا شما به این راحتی با سخت افزار سیستم خود ارتباط غیر مستقیم داشته باشید؟ و یا پردازنده سیستم شما از کجا متوجه می شود که شما یک فایل موزیک را اجرا کرده اید و یا یک فایل عکس؟ تمامی موارد به وسیله سیستم عامل که واسط بین کاربر و سخت افزار می باشد انجام می شود. سیستم عامل ها منظور مشا را به طور کامل به سیستم می فهمانند و باعث اجرا شدن دستورات شما می شود.

بسیار خوب، با توجه به توضیحات بالا این سیستم عامل یا هسته است که تمامی این کارها را انجام می دهد. کرنل یا هسته برنامه ای است که در قلب هر سیستم عامل قرار دارد و از چیزهای اساسی مراقبت می کند، مانند این که به سخت افزار اجازه دهید با نرم افزار ارتباط برقرار کند، این نیز از وظایف سیستم عامل می باشد.

بنابراین، برای کار بر روی رایانه خود، به سیستم عامل (OS) نیاز دارید. در واقع، هنگام خواندن این مقاله در کامپیوتر خود نیز، درحال استفاده از یکی از سیستم عامل های موجود هستید. شما ممکن است از سیستم عامل های رایج مانند Windows ،Apple OS X و … استفاده کرده باشید اما در اینجا ما می آموزیم که لینوکس چیست و چه مزایایی در مقایسه با سایر سیستم عامل های موجود دارد.

معرفی سیستم لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل یا یک هسته است. تحت مجوز منبع باز توزیع می شود. لیست عملکرد آن کاملاً شبیه UNIX است.

چه کسی سیستم عامل لینوکس را ایجاد کرده است؟

لینوکس یک سیستم عامل یا هسته است که به عنوان یک ایده در ذهن لینوس توروالد جوان و باهوش هنگامی که دانشجوی علوم کامپیوتر بود، جوانه زده است. او قبلاً روی سیستم عامل UNIX (نرم افزار اختصاصی) کار می کرد و فکر می کرد که به پیشرفت هایی نیاز دارد.

با این حال، هنگامی که پیشنهادات وی توسط طراحان UNIX رد شد، وی به، به راه انداختن یک سیستم عامل که در آن می شود همه نوع تغییراتی ایجاد کرد، تغییراتی را که توسط کاربران آن پیشنهاد شده است، فکر می کرد.

هسته تنها و روزهای اولیه

لینوکس Linux در سال ۱۹۹۱ هسته ای به نام لینوکس را ابداع کرد. اگرچه برای اجرای آن به برنامه هایی مانند File Manager، ویرایشگر اسناد، برنامه های Audio -Video احتیاج دارد اما، مانند این بود که شما مخروط را دارید اما در آن بستنی وجود ندارد.

با گذشت زمان، او در مکانهایی مانند MIT با دیگر برنامه نویسان همکاری کرد و برنامه های کاربردی برای لینوکس، شروع به کار کردند. بنابراین در حدود سال ۱۹۹۱، لینوکس برای کار با برخی از برنامه ها رسماً راه اندازی شد و این شروع یکی از محبوب ترین سیستم عامل ها در بین همه آن ها شد و همچنین نکته ای که لینوکس را متمایز می کرد، منبع باز بودن این سیستم عامل بود.

نسخه های اولیه لینوکس چندان کاربر پسند نبودند زیرا برای استفاده از لینوکس باید برنامه های رایانه ای مجزایی مورد استفاده قرار می گرفتند و لینوس توروالدز هرگز این را برای استفاده از محصول خود در ذهن نداشت، بلکه وی به سیستم عاملی فراتر از این ها فکر می کرد.

این قطعاً محبوبیت لینوکس را محدود می کرد، زیرا سایر سیستم عامل های تجاری ویندوز، مشهور به سیستم عامل مستقل خودشان بودند. با این وجود، جنبه منبع باز بودن لینوکس آن را مستحکم تر می کرد.

لینوکس به قدر کافی توجه ها را به خود جلب می کند

مهمترین مزیت لینوکس این بود که برنامه نویسان قادر به استفاده از هسته لینوکس برای طراحی سیستم عامل های شخصی خود بودند. با گذشت زمان، طیف جدیدی از سیستم عامل کاربر پسند، دنیای سیستم عامل های دیگر را به خطر انداخت. اکنون، لینوکس یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین هسته Kernel است و ستون فقرات سیستم عامل های محبوب مانند Debian ،Knoppix ،Ubuntu و Fedora است.

با این وجود، لیست سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس به اینجا ختم نمی شود زیرا هزاران سیستم عامل مبتنی بر لینوکس وجود دارد که عملکردهای مختلفی را به کاربران ارائه می دهند.

هسته لینوکس به طور معمول در ترکیب پروژه GNU توسط دکتر ریچارد استالمن استفاده می شد. همه توزیع های سرسخت لینوکس در واقع توزیع های لینوکس / گنو است.

مزایای استفاده از لینوکس

اکنون لینوکس از محبوبیت بالایی برخوردار است و در بین برنامه نویسان و همچنین کاربران رایانه ای، در سراسر جهان مشهور است. مزایای اصلی آن بسیار زیاد است اما مهمترین آن ها این است که این سیستم عامل، رایگان می باشد و در اختیار عموم مردم قرار دارد و برای به دست آوردن سیستم عامل های اصلی مانند ویندوز، نیازی نیست صد ها دلار هزینه کنید!

منبع باز بودن یعنی هر شخصی که دانش برنامه نویسی دارد می تواند به هسته آن دسترسی داشته باشد و تغییرات دلخواه خود را اعمال کند. سیستم عامل های لینوکس در حال حاضر میلیون ها برنامه را ارائه می دهند که اکثر آنها رایگان هستند!

پس از نصب لینوکس، دیگر نیازی به آنتی ویروس ندارید! لینوکس یک سیستم بسیار امن است. از این گذشته، یک جامعه جهانی توسعه دهنده به طور مداوم به دنبال راه هایی برای تقویت امنیت آن هستند.

لینوکس به دلیل پایداری و قابلیت اطمینان، سیستم عامل انتخابی برای محیط های سرور است (شرکت های مگا مانند آمازون، فیس بوک و گوگل از لینوکس برای سرورهای خود استفاده می کنند). سرور های لینوکسی می تواند بدون پایان راه اندازی مجدد سالها بدون توقف راه اندازی کند.

کاربرانی که تازه در کارکردن با لینوکس تجربه چندانی ندارند، معمولاً آن را یک سیستم عامل دشوار و بسیار سخت و فنی در نظر می گیرند و فکر می کنند که نمی توانند با آن کار کنند در صورتی که، در حال حاضر، در چند سال اخیر لینوکس بسیار دوستانه تر از همتایان خود شده اند. بنابراین تلاش برای کار کردن و اشنا شدن با آنها برای این که بتوانید تصمیم بگیرید که آیا لینوکس مناسب شما است یا نه، بهترین روش است.

هزاران سیستم عامل مبتنی بر لینوکس وجود دارد. اکثر آنها امنیت و برنامه های کاربردی مدرن را ارائه می دهند و همه اینها به صورت رایگان موجود اند!

از من خواسته شده است که یونیکس را یاد بگیرم؟ پس چرا لینوکس را انتخاب کنم؟

UNIX مادر سیستم عامل هایی است که پایه و اساس لینوکس را پایه گذاری کرده اند. یونیکس عمدتاً برای حافظه های اصلی طراحی شده است و در شرکت ها و دانشگاه ها وجود دارد. در حالی که لینوکس به سرعت تبدیل به یک نام آشنا برای کاربران رایانه، توسعه دهندگان و محیط سرور می شود. و برای استفاده از یونیکس ممکن است مجبور باشید هزینه هسته یونیکس را بپردازید در حالی که در لینوکس رایگان است.
اما، دستوری که در هر دو سیستم عامل استفاده می شود معمولاً یکسان است. تفاوت زیادی بین UNIX و Linux وجود ندارد. اگرچه ممکن است متفاوت به نظر برسند، در اصل، آنها در اصل یکسان هستند. از آنجا که لینوکس شبیه به UNIX است. بنابراین یادگیری یکی همان یادگیری دیگری است.

لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل یا یک هسته است. تحت مجوز منبع باز توزیع می شود. لیست عملکرد آن کاملاً شبیه UNIX است.