لیست 9 مورد اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی، ضروری ها!

لیست ۹ مورد اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی، ضروری ها!

دسترسی راحت به اینترنت و پیشرفت ابزارها و تکنولوژی‌هایی که به تسهیل این امر کمک می‌کنند، بستر مناسبی را برای فعالیت کسب‌وکارها به‌صورت اینترنتی فراهم کرده‌است. کسب‌وکارهای اینترنتی به‌دلیل هزینه‌های کمتر، دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی، انعطاف‌پذیری و …، یکی از گزینه‌های محبوب درآمدزایی در دنیای امروز به‌شمار می‌آیند. فعالیت یک کسب‌وکار به‌صورت اینترنتی، اصول و قواعدی دارد و به‌منظور شروع آن باید اقداماتی انجام داد که در این مطلب به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. جهت آشنایی با اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی، همراه ما باشید.

اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی 

۱. ایده‌پردازی و انتخاب حوزه کسب‌وکار

اولین مرحله از اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی، شناسایی نیازها و مشکلات موجود در بازار است. شما باید ایده‌ای انتخاب کنید که بتواند به یک مشکل پاسخ دهد یا یک نیاز را برآورده کند. تحقیق در بازار، مطالعه رقبا و مشاوره با مشتریان بالقوه، می‌تواند در این مرحله بسیار مفید باشد. برای انتخاب حوزه فعالیت، علاوه‌بر توجه به نیاز بازار، اشتیاق و علاقه خود را نیز در نظر داشته باشید.

علاقه و اشتیاق، دو عنصر کلیدی در موفقیت‌ کسب‌وکار اینترنتی هستند؛ زیرا زمانی‌که به یک موضوع علاقه‌مند باشید، تلاش و پشتکار بیشتری برای مقابله با چالش‌ها و موانع آن خواهید داشت؛ همچنین، علاقه‌مندی به یک حوزه، انگیزه لازم برای پیشرفت را نیز در شما ایجاد می‌کند.

ایده‌یابی، یکی از مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار است. بعد از پیداکردن ایده‌های مناسب، باید از عملی‌شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. به‌این‌منظور، باید مواردی مانند نیاز مردم و جامعه به ایده را شناسایی کرده و بازارهای مختلف را بررسی کنید. این کار به انتخاب بهترین بازار و بستر برای شروع کسب‌وکار کمک می‌کند. برای اطمینان از اجرایی‌بودن ایده، مشاوره با کارشناسان مالی یا افرادی که در زمینه کارآفرینی تجربه داشته‌اند نیز توصیه می‌شود.

۲. تحلیل رقبا

از دیگر اقدامات لازم برای شروع یک کسب و کار نوآورانه اینترنتی می‌توان به تحلیل رقبا و بازار اشاره کرد. شناخت رقبا، ارزیابی فرصت‌های موجود و … با استفاده از ابزارهایی مانند Google Trends و Keyword Planner، به کسب اطلاعات بیشتر درمورد رقبا و بازار کمک می‌کند. شناسایی بازار کمک می‌کند که پاسخ مناسبی به نیازهای مشتریان و مخاطبان داده و بهترین ایده یا استراتژی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

برای تحلیل رقبا، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت آن‌ها نیز استفاده کنید. تحلیل پست‌ها و مطالب شبکه‌های اجتماعی، محصولات، خدمات و فعالیت‌هایی که رقبا برای جذب مشتری استفاده می‌کنند، ازجمله اقداماتی هستند که می‌توانید ازطریق آن‌ها عملکرد رقبای خود را تحلیل و ارزیابی کنید. در تحلیل رقبا، علاوه‌بر ایده‌یابی می‌توانید از الگوبرداری نیز استفاده کنید. البته الگوبرداری باید موقتی باشد و بعد از شروع کسب‌وکار یا در اصطلاح روی غلتک افتادن امور، خلاقیت را چاشنی فعالیت‌های خود کرده و با کارها و فعالیت‌های نو، مسیر متفاوتی از کسب‌وکارهای رقیب را ادامه دهید.

۳. انتخاب رسانه و بستر فعالیت

قدم بعدی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی، انتخاب رسانه و بستری برای فعالیت است. امروزه بسترهای زیادی برای فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارند. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا وب‌سایت‌‌ها که هر کدام محتوا و نحوه فعالیت به‌خصوصی دارند. برای انتخاب رسانه و بستر مناسب، باید به مواردی مانند مخاطب هدف خود توجه کنید. برای مثال، اگر مخاطب هدف شما نوجوانان و جوانان هستند، شبکه‌های اجتماعی گزینه مناسب‌تری برای فعالیت محسوب می‌شوند.

البته بهترین حالت درآمدزایی برای کسب‌وکارهای اینترنتی، زمانی است که کسب‌وکار در همه پلتفرم‌ها حضور داشته باشد؛ بااین‌حال، برای شروع کسب‌وکار و به‌عنوان رسانه اولیه باید بستری پرمخاطب را انتخاب کرد. بهترین و مطمئن‌ترین بستر برای شروع کسب‌وکارهای اینترنتی، وب‌سایت و بعد از آن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و توییتر هستند.

۴. انتخاب مدل درآمدزایی

در مرحله بعدی، باید مدل درآمدزایی خود را مشخص کنید. روش‌های مختلفی برای درآمدزایی ازطریق کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارند که بسته به نوع محصول یا خدمات موردنظر خود، می‌توانید هر کدام از آن‌ها را برای شروع فعالیت انتخاب کنید. از مدل‌های رایج درآمدزایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فروش مستقیم محصولات یا خدمات
  • درآمد از تبلیغات
  • عضویت‌های پولی
  • افیلیت مارکتینگ (بازاریابی همکاری در فروش)
  • فروش دوره‌های آموزشی یا محتواهای دیجیتال

سودآوری و بازده هر کدام از مدل‌های درآمدزایی بسته به محصول یا خدماتی که با استفاده از آن‌ها ارائه می‌شود، متفاوت است. برای مثال، درآمد ازطریق تبلیغات مناسب کسب‌وکارهایی است که خدماتی پرطرف‌دار و پرکاربرد را ارائه می‌دهند. برای انجام اقدامات لازم شروع کسب و کار خود می توانید از تجارب آژانس های دیجیتال مارکتینگ مانند آوادیس بهره ببرید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ آوادیس

تمرکز آوادیس https://avadis.net از زمان شروع کار ساده بوده است: نتایج مشخص و معنادار برای مشتریان خود به ارمغان می آورد. در آژانس دیجیتال مارکتینگ آوادیس گستره ای از خدمات را به مشتریان در صنایع ارائه کرده است. خدمات دیجیتال مارکتینگ ما شامل طراحی وب سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی برای شرکت های تجارت الکترونیک، مشاوره و اجرا انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ شامل خدمات سئو و بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO)، تبلیغات دیجیتال و کلیکی (PPC)، کپی رایتینگ و بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) است.

۶. طرح کسب‌وکار خود را آماده کنید

آماده‌سازی طرح کسب‌وکار، از دیگر اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی است که جزو مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌ها قبل از شروع کسب‌وکار نیز محسوب می‌شود. نوشتن یک طرح تجاری، راهی مناسب برای پیش‌بینی آینده کسب‌وکار است؛ همچنین، ازطریق آماده‌سازی طرح می‌توانید بخش‌های مبهم ایده خود را شفاف کرده و فرضیات عملی را از فرضیه‌های غیرعملی تشخیص دهید.

آماده‌سازی طرح‌ کسب‌وکار به‌جهت دریافت وام بانکی و درخواست کمک مالی از سرمایه‌گذاران نیز اهمیت دارد. زمانی که قصد معرفی کسب‌وکار به سرمایه‌گذاران را داشته باشید، طرح کسب‌وکار یا طرح تجاری شما، مسیر پیشرفت کسب‌وکار را مشخص کرده و اطمینان لازم برای سرمایه‌گذاری را در شخص مقابل ایجاد می‌کند. یک طرح مناسب برای کسب‌وکار باید شامل موارد زیر باشد:

  • خلاصه اجرایی
  • مروری بر کسب‌وکار شما
  • فرصت بازار؛ ازجمله تحقیقات بازار و رقبا
  • محصولات و خدمات شما
  • اهداف و جدول زمانی
  • امور مالی؛ ازجمله نیازهای مالی و اهداف سودآوری

در این زمینه نیز می‌توانید از مشاوران تجاری و کارآفرینی کمک گرفته تا بهترین طرح را برای کسب‌وکار خود آماده کنید.

۷. برندسازی کنید

یکی دیگر از اقدامات لازم برای شروع یک کسب و کار نوآورانه اینترنتی، برندسازی است. برای برندسازی قوی و حرفه‌ای، به چند عنصر نیاز دارید که مهم‌ترین آن‌ها نام، داستان و ارزش‌های برند هستند. به‌عبارتی، کسب‌وکار شما باید نام مشخصی داشته باشد، داستانی واضح و شفاف از مسیری که طی کرده داشته و ارزش‌های آن مشخص باشند تا بتوان یک برندسازی قوی را برای آن انجام داد.

برندسازی حرفه‌ای نقش زیادی در معرفی کسب‌وکار شما به مشتریان دارد. بعد از شروع فعالیت، کسب‌وکار شما با برندی که انتخاب کرده‌اید شناخته می‌شود و هرچه این برند قوی و حرفه‌ای‌تر باشد، ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. برای برندسازی حرفه‌ای، می‌توانید یک چک‌لیست تهیه کنید و در آن به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نام: نامی به‌یادماندنی، مختصر و ساده را انتخاب کنید که بیانگر یکی از ویژگی‌های کسب‌وکار شما باشد.
  • بررسی رسانه‌های اجتماعی: اطمینان حاصل کنید که نام انتخابی برای استفاده در رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، وب‌سایت، فیسبوک و … مناسب باشد.
  • عناصر بصری: در کنار نام، باید لوگویی مناسب را نیز برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. لوگو باید شامل تصاویر، رنگ و عناصری باشد که پیام‌هایی عالی را درباره برند شما منتقل کند.

درمورد برندسازی نیز می‌توانید از متخصصان کمک بگیرید. تیم‌های گرافیکی حرفه‌ای بهترین انتخاب برای دسترسی به متخصصان حوزه برندسازی هستند.

۸. طراحی وب‌سایت و راه‌اندازی فروشگاه اولیه

طراحی وب‌سایت و راه‌اندازی بستر اولیه برای شروع کسب‌وکار، مرحله بعدی از اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی است. برای ایجاد وب‌سایت یا پلتفرم فروشگاهی خود باید مراحل را طی کنید؛

ثبت دامنه و انتخاب هاست

پس از انتخاب نام برند، باید دامنه‌ای مناسب برای وب‌سایت خود ثبت کنید؛ همچنین، هاست باکیفیت و سرعت بالا انتخاب کنید تا کاربران تجربه‌ای مثبت از وب‌سایت شما داشته باشند.

طراحی وب‌سایت

وب‌سایت باید رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) مناسبی داشته باشد. طراحی وب‌سایتی که ساده، زیبا و کاربرپسند باشد، می‌تواند نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری را افزایش دهد.

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا

برای راه‌اندازی سریع‌تر و آسان‌تر وب‌سایت، می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا استفاده کنید. این سیستم‌ها ابزارهای متنوعی برای سفارشی‌سازی و مدیریت محتوا ارائه می‌دهند.

اما پیشنهاد بهتر، سپردن این امر به متخصصان حوزه طراحی سایت است. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ مانند «آژانس دیجیتال مارکتینگ آوادیس» یکی از متخصصان این حوزه هستند که با تجربه بالا در زمینه طراحی انواع سایت مانند سایت‌های فروشگاهی، شما را در داشتن یک بستر مناسب برای شروع کسب‌وکار اینترنتی یاری می‌کنند.

۹. تولید و ارائه محتوا

قدم بعدی برای فعالیت کسب‌وکار اینترنتی در آغاز راه، تولید و ارائه محتوا است. تولید محتوای جذاب و مفید، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکار اینترنتی است. محتوا باید نیازهای مخاطبان شما را پاسخ دهد و آن‌ها را ترغیب کند که به برند شما اعتماد کنند. برای تولید بهترین محتوا که اثرگذاری مناسبی در مخاطب داشته باشد، باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. برای این منظور، می‌توانید یک تقویم محتوایی ایجاد کنید و مشخص کنید که چه نوع محتواهایی (مقالات، ویدئوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و …) و در چه زمان‌هایی منتشر خواهند شد. تولید محتوای موثر و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو با کمک آن، تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. در این مرحله، می‌توانید تبلیغات را نیز آغاز کنید. استفاده از تبلیغات پولی در گوگل ادوردز، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها، به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مخاطبان هدف دست یابید.

سخن پایانی

شروع یک کسب‌وکار اینترنتی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، پشتکار و استفاده از ابزارهای مناسب است. با انتخاب یک ایده مناسب، ایجاد وب‌سایت حرفه‌ای و بازاریابی موثر، می‌توانید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده و آن را به موفقیت برسانید. فراموش نکنید که ارزیابی و بهبود مداوم، کلید پایداری و رشد کسب‌وکار اینترنتی شما است. اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی که در این مطلب گفته شد را مدنظر قرار دهید تا شروع درآمدزایی برای شما ساده‌تر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *