معرفی مهم ترین و بهترین ابزار های مانیتورینگ سرور

معرفی مهم ترین و بهترین ابزار های مانیتورینگ سرور

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان به معرفی ابزار های مانیتورینگ سرور بپردازیم. لطفا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نظارت بر کار و اشکال زدایی در مشکلات عملکرد سرور لینوکس کار آسانی نیست، اما با ابزار مناسب مانیتورینگ در زمان مناسب این کار ساده تر است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم لیستی جامع، از ابزار های مانیتورینگ لینوکس را که در اینترنت وجود دارند تهیه کنیم. برای یافتن ابزار مناسب برای کمک به شما، ابزارهای موجود در این لیست را به پنج دسته تقسیم کردیم:

  • ابزار خط فرمان(Command Line Tools)
  • ابزار مانیتور دسکتاپ (Desktop Monitoring Tools)
  • ابزارهای نظارت بر زیرساخت ها (Infrastructure Monitoring Tools)
  • ابزارهای نظارت بر گزارش (Log Monitoring Tools)
  • ابزارهای نظارت بر شبکه (Network Monitoring Tools)

ابزار خط فرمان (Command Line Tools)

۱. Top

این یک ابزار کوچک است که در بسیاری از سیستم های یونیکس به صورت پیش فرض نصب شده است. وقتی می خواهید یک مرور کلی از کلیه فرآیند ها یا موضوعات در حال اجرا در سیستم داشته باشید: top یک ابزار خوب است. هنگامی که فرایندها را بر اساس معیارهای مختلف سفارش دهید، پیش فرض آن CPU است.

۲. htop

Htop در اصل یک نسخه پیشرفته از نمونه ابزار بالا یا Top است. مرتب سازی بر اساس فرآیندها ساده تر است. درک بصری ساده تر است و دستوراتی را برای کارهای مشترکی که می خواهید انجام دهید ایجاد کرده است. علاوه بر آن این ابزار کاملاً تعاملی است.

۳. atop

atop، برخلاف top و htop ، هرچند روزانه فرآیندهای تجزیه و تحلیل طولانی مدت را انجام می دهد، اما دارای گزارش روزانه فرآیندهای تجزیه و تحلیل بلند مدت است. همچنین مصرف منابع توسط کلیه فرایندها را نشان می دهد. همچنین منابعی را که به یک بار به حد بحران رسیده اند برجسته می کند.

۴. apachetop

Apachetop بر عملکرد کلی وب سرور apache شما نظارت می کند. این عمدتا مبتنی بر mytop است. این تعداد کنونی خوانش ها، نوشتن ها و تعداد کل درخواست های پردازش شده را نشان می دهد.

ابزار مانیتور دسکتاپ (Desktop Monitoring Tools)

۱. ntopng

ntopng نسل بعدی ntop است و ابزار رابط کاربر گرافیکی از طریق مرورگر برای نظارت بر شبکه را فراهم می کند. این می تواند کارهایی مانند: میزبان جغرافیایی، دریافت ترافیک شبکه و توزیع IP ترافیک را نشان دهد و آن را تجزیه و تحلیل کند.

این می تواند کارهایی مانند: میزبان جغرافیایی، دریافت ترافیک شبکه و توزیع ترافیک IP را نشان دهد و آن را تجزیه و تحلیل کند.

۲. iftop

iftop شبیه به بالا است، اما به جای اینکه عمدتا برای استفاده از پردازنده cpu بررسی شود، به ترافیک شبکه در رابط های شبکه انتخاب شده گوش می دهد و جدول استفاده فعلی را نشان می دهد. برای پاسخ به سؤالاتی از جمله “چرا در اینترنت ارتباط اینترنت من بسیار کند است؟” بسیار مفید است.

۳. jnettop

jnettop ترافیک شبکه را به همان روشی که iftop انجام می دهد ، تجسم می کند. همچنین از پشتیبانی از خروجی متن قابل تنظیم و یک حالت سازگار با ماشین برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل بیشتر.

۴. darkstat

Darkstat ترافیک شبکه را ضبط می کند و آمار مربوط به استفاده از آن را محاسبه می کند. گزارشات روی یک سرور HTTP ساده ارائه می شود و یک رابط کاربری زیبا از گرافیک ها را به شما ارائه می دهد.

ابزارهای نظارت بر زیرساخت ها (Infrastructure Monitoring Tools)

۱. Server Density

ابزار مانیتورینگ سرور Server Density دارای یک رابط وب است که به شما امکان می دهد هشدارها را تنظیم کرده و نمودارها را برای کلیه معیارهای سیستم و شبکه مشاهده کنید.

همچنین می توانید نظارت بر وب سایتها را تنظیم کنید یا از پایین تنظیم کنید. تراکم سرور به شما امکان می دهد مجوزهایی را برای کاربران تعیین کنید و می توانید نظارت خود را با زیرساختهای افزونه یا API گسترش دهید.

۲. OpenNMS

OpenNMS دارای چهار حوزه اصلی عملکردی است: مدیریت رویداد و اعلان ها. کشف و تهیه. این به گونه ای طراحی شده است که می تواند در انواع محیط شبکه کار کند.

۳. SysUsage

SysUsage سیستم شما را بطور مداوم از طریق Sar و سایر دستورات سیستم نظارت می کند. همچنین به آگاه شدن از طریق رسیدن آستانه به اعلان ها اجازه می دهد. خود SysUsage را می توان از مکانی متمرکز اجرا کرد که تمام آمارهای جمع آوری شده نیز در آن ذخیره می شوند. این یک رابط وب است که می توانید تمام آمارها را از طریق آن مشاهده کنید.

۴. brainypdm

brainypdm ابزاری برای مدیریت و نظارت بر داده است که توانایی جمع آوری داده ها از nagios یا منبع عمومی دیگر برای ساخت نمودار را دارد. کراس پلت فرم، دارای نمودارهای سفارشی و مبتنی بر وب است.

۵. Zenoss

Zenoss یک رابط وب فراهم می کند که به شما امکان می دهد تمام معیارهای سیستم و شبکه را کنترل کنید. علاوه بر این، منابع شبکه و تغییرات در تنظیمات شبکه را کشف می کند. این هشدارها را برای شما دارد تا در این زمینه اقدامی انجام دهید و همچنین این ابزار از افزونه های Nagios پشتیبانی می کند.

۶. Linux process explorer

Linux process explorer شبیه به مانیتور فعالیت برای OSX یا معادل ویندوز است. هدف این است که قابل استفاده تر از top یا ps باشد. می توانید هر فرآیند را مشاهده کنید و ببینید که چه مقدار حافظه یا CPU از آن استفاده می کند.

۷. free

این یک دستور داخلی است که مقدار کل حافظه فیزیکی آزاد و استفاده شده را روی دستگاه شما نمایش می دهد. همچنین بافرهایی را که در این لحظه از هسته استفاده می کنند را نمایش می دهد.

امیدوارم از مطالعه مقاله معرفی مهم ترین و بهترین ابزار های مانیتورینگ سرور نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *