ممنوعیت آیفون

ممنوعیت واردات آیفون پایان می‌یابد؟

هیئت وزیران در تصویب‌نامه‌ای تعرفه واردات گوشی‌های هوشمند را اصلاح کرده است. طبق این مصوبه، سود بازرگانی گوشی‌های هوشمند با ارزش کمتر از ۱۵۰ دلار ۶ درصد و با ارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار ۲۸ درصد تعیین شده است. اما نکته قابل توجه این است که در صورت لغو ممنوعیت واردات آیفون، سود بازرگانی آن ۹۶ درصد خواهد بود.

این موضوع با توجه به محبوبیت بالای آیفون در ایران، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر حضور و قیمت این گوشی‌ها در بازار داشته باشد. در این مطلب، به بررسی کامل این موضوع و جزئیات بیشتر آن می‌پردازیم.

تاثیر تعرفه ۹۶ درصدی بر قیمت گوشی‌های آیفون

با اعمال تعرفه ۹۶ درصدی، قیمت آیفون در ایران به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. برای مثال، فرض کنید قیمت پایه آیفون ۱۴ پرو مکس در بازار جهانی ۱۰۰۰ دلار باشد. با احتساب تعرفه ۹۶ درصدی، معادل ۹۶۰ دلار به این قیمت اضافه خواهد شد.

یعنی قیمت نهایی این گوشی در ایران به ۱۹۶۰ دلار (معادل حدود ۵۰ میلیون تومان با نرخ ارز نیمایی) خواهد رسید. این در حالی است که در حال حاضر، قیمت این گوشی در بازار ایران حدود ۳۵ میلیون تومان است.

ممنوعیت واردات آیفون پایان می‌یابد؟

همانطور که گفته شد، از پاییز سال گذشته، واردات آیفون ۱۴ به بالا به کشور ممنوع شده بود. این ممنوعیت به دلیل مسائل مربوط به تبادل ارز و عدم تطابق با سیاست‌های ارزی دولت اعمال شده بود.

با این حال، هنوز تکلیف نهایی در مورد لغو یا عدم لغو این ممنوعیت مشخص نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به نیاز بازار و محبوبیت بالای گوشی‌های آیفون در کشور، این ممنوعیت دیر یا زود لغو خواهد شد.

پیامدهای ممنوعیت آیفون: گرانی مدل‌های قدیمی و ظهور ترفند عجیب

تصمیم ممنوعیت واردات آیفون‌های جدید، تبعات عجیبی را در بازار به وجود آورده است. از یک سو، قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی، به طور قابل توجهی از آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران‌تر شده است.

این موضوع باعث شده تا برخی از افراد به دنبال راه‌حل‌های جایگزین برای استفاده از جدیدترین مدل‌های آیفون باشند.

یکی از این راه‌حل‌ها، خرید یک آیفون رجیستر نشده و استفاده از یک گوشی ارزان قیمت دیگر برای هات‌اسپات اینترنت است.

در این روش، کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه کمتر نسبت به آیفون سری ۱۳ که آخرین سری رجیستر شده در کشور است، از امکانات آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ بهره‌مند شود و همچنین از گوشی ارزان‌تر خود برای انجام کارهای مختلف نظیر تماس تلفنی استفاده کند.

فروشگاه آیفون

معضل آیفون‌های ریفربیش و ریپک

در حال حاضر، اکثر آیفون‌های موجود در بازار مدل‌های قبل از ۱۴ هستند که به صورت ریفربیش یا ریپک عرضه می‌شوند. این گوشی‌ها در کارخانه‌های اپل بازسازی شده و با برچسب RF به معنی ریفربیش به بازار عرضه می‌شوند.

اگرچه این گوشی‌ها از نظر کیفیت و کارایی تفاوتی با مدل‌های اصلی ندارند، اما باید از قیمت پایین‌تری برخوردار باشند. متاسفانه، در بسیاری از موارد، این موضوع رعایت نمی‌شود و فروشندگان این گوشی‌ها را با قیمت‌های نزدیک به مدل‌های آکبند اصلی به مشتریان می‌فروشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *