کنفرانس هوش مصنوعی شانگهای WAIC

نمایش دستاوردهای تراشه‌سازهای چینی در کنفرانس هوش مصنوعی شانگهای

کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) که هر ساله در شانگهای چین برگزار می‌شود، به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای این حوزه در سطح جهان شناخته می‌شود. کنفرانس امسال نیز شاهد حضور پررنگ شرکت‌های چینی فعال در زمینه هوش مصنوعی بود که در غیاب انویدیا رهبر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، برای به رخ کشیدن توانایی‌ها و دستاوردهای خود به رقابت می‌پرداختند.

در بزرگترین کنفرانس هوش مصنوعی چین، تولیدکنندگان تراشه‌های داخلی مانند هواوی و مور تردز (Moore Threads) برای پر کردن جای خالی شرکت انویدیا که در این رویداد حضور ندارد، پیشقدم شده‌اند. در حالی که این شرکت‌ها پیشرفت‌های چشمگیری را به رخ می‌کشند، اما همچنان با چالش‌هایی در زمینه تولید و پشتیبانی نرم‌افزاری مواجه‌اند.

سرور هوش مصنوعی مور تردز

با تحریم‌های گسترده‌ی ایالات متحده این توسعه‌دهندگان پردازنده گرافیکی چینی از حضور محدود انویدیا در چین نهایت استفاده را می‌برند. با این حال، آن‌ها وجود موانعی در زمینه‌ی تولید و ایجاد یک اکوسیستم نرم‌افزاری قدرتمند را تأیید کرده‌اند.

در طول کنفرانس جهانی هوش مصنوعی در شانگهای، شرکت‌هایی مانند «ایلواتار کورِکس (Iluvatar Corex)»، «مور تردز (Moore Threads)»، «اینفلیم (Enflame) (تحت حمایت هلدینگ تنسنت)»، «سوفگو (Sophgo)» و «آسِند (Ascend) زیرمجموعه هواوی»، مورد توجه قرار گرفتند. قابل ذکر است که انویدیا، رهبر صنعت پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی، به صورت فیزیکی در این رویداد حضور نداشت. با وجود این، تولیدکنندگان تراشه‌های چینی بارها محصولات خود را با انویدیا مقایسه می‌کردند.

غرفه ایلواتار کورکس در نمایشگاه کنفرانس هوش مصنوعی شانگهای ۲۰۲۴

لی شینگ‌یو، مدیر ارشد اکوسیستم اینفلیم، گفت: «وابستگی چین به پردازنده‌های گرافیکی خارجی در حال تغییر است. ما به سمت ترکیبی از پردازنده‌های گرافیکی داخلی و خارجی حرکت می‌کنیم. با این حال، کمبود تقاضا باعث می‌شود بخش قابل توجهی از قدرت محاسباتی چین بلااستفاده باقی بماند.» لی تأکید کرد که پایین آوردن موانع استفاده از تراشه‌های تولید داخل برای پذیرش گسترده‌تر آن‌ها ضروری است.

ربات در کنفرانس هوش مصنوعی

«اینفینجنس»، یک استارت‌آپ دیگر با حمایت تنسنت، منابع محاسباتی را به نمایش می‌گذارد که از ترکیبی از تراشه‌ها، از جمله تراشه‌های انویدیا و تولیدکنندگان چینی، استفاده می‌کند. این رویکرد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی در مورد سخت‌افزار خاص پردازنده گرافیکی، روی کار خود تمرکز کنند.

محدودیت‌های تجاری، مانع بزرگی برای تولیدکنندگان تراشه‌های چینی است. ایالات متحده صادرات پیشرفته‌ترین تراشه‌های انویدیا به چین را محدود می‌کند. علاوه بر این، واشنگتن برخی از توسعه‌دهندگان تراشه‌های چینی را در لیست سیاه قرار داده است و این امر یافتن تولیدکننده برای طرح‌های آن‌ها را دشوار می‌کند. هواوی که ادعا می‌کند تراشه «آسِند ۹۱۰B» آن با پردازنده «A100» انویدیا رقابت می‌کند، یکی از همین شرکت‌هایی است که به دلیل تحریم‌های جاری آمریکا با این موانع روبرو است.

با وجود این چالش‌ها، غرفه‌ی هواوی در این کنفرانس بسیار پرطرفدار بود. تراشه‌های اسِند آن‌ها برای کار با مدل‌های زبان بزرگ متن‌باز، از جمله «لاما۲» متا، طراحی شده‌اند. هواوی مدعی است تراشه‌های آن‌ها برای آموزش نیمی از مدل‌های زبان بزرگ چین استفاده می‌شود.

غرفه اسند هوآوی در نمایشگاه هوش مصنوعی شانگهای

کنفرانس هوش مصنوعی شانگهای ۲۰۲۴ نشان می‌دهد چین در حال تبدیل شدن به یک بازیگر قدرتمند در عرصه هوش مصنوعی جهانی است. اگرچه این کشور هنوز راه درازی برای رقابت کامل با انویدیا در پیش دارد، اما عزم و اراده‌ی موجود در میان شرکت‌ها و نهادهای چینی نشان می‌دهد که آن‌ها مصمم هستند تا جایگاه خود را در این فناوری پیشرفته تثبیت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *