نکات مهم در طراحی UX سایت

نکات مهم در طراحی UX سایت

یکی از مهم‌ترین مراحلی که در طراحی محصول دیجیتال یا طراحی سایت باید پشت سر گذاشته شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب و مناسبی دست پیدا کنیم، طراحی تجربه کاربری یا همان UX است. تجربه ثابت کرده که وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که برای سفارش طراحی ui ux به یک شرکت حرفه‌ای اعتماد می‌کنند، مسیر موفقیت خود را تا حد زیادی تضمین کرده‌اند. زیرا تجربه کاربری به صورت مستقیم با میزان رضایت کاربران و سوددهی شما در ارتباط است. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از طراحی UX سایت بگیرید، باید نکاتی را که در ادامه گفته می‌شوند، در زمان طراحی در نظر داشته باشید.

شناسایی مخاطب هدف

یکی از مهم‌ترین و موثرترین نکات در روند طراحی تجربه کاربری که شما باید به آن توجه داشته باشید، شناسایی مخاطب هدف است. قبل از اینکه برای روند طراحی اقدام کنید، توصیه می‌کنیم شناخت و اطلاعات خوبی نسبت به کاربران سایت یا اپلیکیشن خود به دست آورید. رنج سنی مخاطب، جنسیت آن‌ها، محل سکونت، نیازهای اصلی، خواسته‌ها و دیگر اطلاعات در این زمینه به شما کمک می‌کند تا بهترین و کاربردی‌ترین طراحی را برای مخاطب خود ارائه دهید. این گزینه، یکی از مراحل طراحی محصول هم هست و به شما کمک می‌کند تا در قالب بهتری محصولات و خدمات خود را ارائه داده و رضایت بیشتری را جلب کنید.

توجه به سرعت لود سایت در زمان طراحی

اگر می‌خواهید با ریزش بازدیدکنندگان و مخاطبان روبه رو نشوید، توصیه می‌کنیم حتما در طراحی تجربه کاربری، از المان‌هایی استفاده کنید که به سرعت لود می‌شوند.

زیباسازی وب‌سایت و توجه به جلوه‌های بصری، در صورت پایین بودن سرعت هیچ‌گونه ارزشی نخواهد داشت و شما نمی‌توانید به نتیجه دلخواهی که برای آن تلاش کرده‌اید، برسید. فضای وب را کاربران عجولی پرکرده‌اند که زمان زیادی را برای بارگذاری سایت اختصاص نمی‌دهند؛ از این رو لازم است تا شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مخاطب را به هدفی که به دنبال آن است برسانید.

رعایت سادگی در طراحی تجربه کاربری

این روزها سادگی به عنوان یکی از بهترین و مهم‌ترین اصول طراحی UX شناخته می‌شود. کاربر چند لحظه بعد از ورود به سایت، یک ارزیابی کلی از آن به دست می‌آورد؛ از این رو شما فرصت بسیار محدودی دارید تا بتوانید عملکرد سایت خود را به کاربر نشان دهید. در این حالت سادگی تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد؛ زیرا در این حالت، همه بخش‌ها به راحتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. دسترسی به لینک‌ها، دکمه‌ها و منوهای مختلف سایت در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. استانداردهای خاصی در این زمینه ارائه شده‌اند که شما می‌توانید سایت خود را مطابق با آن‌ها طراحی کنید. در این حالت مخاطب بعد از ورود به سایت با یک فضای آشنا روبرو شده و می‌تواند به بخش‌های مورد نظر خود دسترسی سریع داشته باشد.

رعایت ساختار مناسب

از دیگر نکات طراحی محصول که باید حتما به آن توجه داشته باشید، باید به تنظیم ساختار مناسب اشاره کنیم. به صورت کلی تجربه کاربری در نظر گرفته شده برای سایت، باید کاملا معنادار و هدفمند باشد. المان‌هایی که بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند، باید در کنار هم قرار گرفته و موارد مجزا، از هم دیگر دور باشند. در این حالت کاربر می‌تواند استفاده بهینه‌ای از محصول داشته باشد.

استفاده از الگوهای آشنا

نمایش آیکون‌ها و نشانه‌های آشنا برای همه ما راحتی بیشتر را به دنبال دارد. همه به دنبال دیدن مواردی هستیم که قابل درک باشند و بتوانند به راحتی ما را به هدف مورد نظر، برسانند. استفاده از طراحی‌های عجیب و غریب به جای نشانه‌های آشنا و پذیرفته شده، نمی‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. البته این بدان معنا نیست که فقط از الگوهای تکراری استفاده کنید؛ بلکه خلاقیت در طراحی UX سایت بسیار مهم است. اما باید به صورت هوشمندانه از این عنصر برای موفقیت کمک بگیرید.

سفارشی سازی محصول

در عین استفاده از الگوهای آشنا و ساده، شما می‌توانید با کمک قوه خلاقیت، به طراحی UI UX متناسب با سبک و نوع فعالیت خود بپردازید. سفارشی سازی سایت می‌تواند یک اقدام بسیار هوشمندانه تلقی شود که اثرات مثبتی برای برندینگ کسب و کار شما به دنبال دارد. این کار به سادگی با قرار دادن چند نشانه و یا استفاده از پوسته‌های خاص امکان‌پذیر است. آژانس UI و UX بلو به شما کمک می‌کند تا طراح تجربه کاربری منحصر به فرد کسب و کار خود را داشته باشید و بتوانید مشتری‌های خاص خود را جذب کنید.

وجود فیلتر و جستوجوگر

استفاده از آپشن جستوجوگر در طراحی تجربه کاربری سایت یک نکته مثبت بوده و به کاربر کمک می‌کند تا به راحتی به همه مطالب، مقاله‌ها و یا محصولات مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. فیلترها نیز کمک می‌کنند تا مشخصات آیتم‌های مختلف به درستی تعیین شده و کاربر زمان زیادی را برای این کار اختصاص ندهد. این موضوع می‌تواند رضایت کاربران عجول فضای وب را تا حد زیادی جلب کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتریان همیشگی و وفادار برای شما بکند.

استفاده درست از تایپوگرافی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه می‌تواند در جلب توجه کاربر موثر باشد، تایپوگرافی درست و اصولی است.

استفاده از فونت‌های خوانا و زیبا و به کار بردن آن‌ها در موقعیت‌های مناسب باعث می‌شود تا استفاده اصولی‌تری از سایت داشته باشد. اندازه فونت‌های انتخاب شده برای بخش‌های مختلف نیز باید به صورت اصولی انجام شود تا بیشترین میزان سازگاری را داشته باشند.

انتخاب درست سبک طراحی

امروزه به دلیل اهمیت بسیار بالای طراحی تجربه کاربری، سبک‌های مختلفی از طراحی ارائه شده‌اند که شما باید از میان آن‌ها به انتخاب بپردازید. انتخاب از میان این سبک‌های در دسترس باید بر اساس نوع فعالیت و برندینگ شما باشد. برای مثال سبک مینیمال برای بیشتر کسب و کارهای مناسب است؛ اما سبک سه بعدی و انیمیشنی، برای کسب و کارهای فعال در حوزه کودک به کار می‌رود. همچنین سبک هولوگرام هم برای برندهای دیجیتالی مناسب است.

آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها

استفاده از رنگ‌های مختلف در روند طراحی تا حد زیادی در جلوه بصری محصول نهایی اثرگذار خواهد بود. بر این اساس باید انتخاب رنگ‌ها را به صورت مهندسی شده انجام دهید. روانشناسی رنگ‌ها یکی از بهترین اقدامات در این زمینه محسوب می‌شوند. هر رنگ می‌تواند احساس خاصی را در مخاطب ایجاد کرده و یا به موضوع خاصی اشاره کند. پس شما باید از هر کدام از آن‌ها به‌جا و به صورت اصولی استفاده کنید. برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب و کاربرپسند، باید از یک پالت رنگی استفاده کنید. رنگ‌های پالت رنگی می‌توانند از رنگ‌های به کار برده شده در لوگو و سایر المان‌های مربوط به کسب و کار شما انتخاب شوند.

سخن پایانی

توجه به تجربه کاربری و ارائه طراحی به صورت اصولی، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شما در روند طراحی محصول دیجیتال باید در نظر داشته باشید. تجربه کاربری سایت به صورت کاملا مستقیم با میزان رضایت کاربران در ارتباط بوده و می‌تواند در نتیجه فعالیت و کسب و کار شما اثرگذار باشد. بر این اساس باید با کمک اصول و نکات طراحی رابط کاربری، بهترین رویکرد را در این زمینه داشته باشید. آژانس طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری بلو، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که به دنبال یک تیم متخصص برای طراحی UX سایت خود می‌گردند و می‌خواهند بهترین نتیجه را به دست آورند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *