پروپوزال پایان نامه

چند راهکار سریع برای انتخاب موضوع پروپوزال پایان نامه ارشد

انتخاب موضوع پروپوزال یکی از چالش‌هایی است که هر دانشجویی را در مقطع ارشد درگیر خود می‌کند. دانشجویان همیشه فک می کنند که انتخاب موضوع پایان نامه همانند موضوع پروپوزال روش تحقیق است. اما اشتباه می کنند و پروپوزال پایان نامه و انتخاب موضوع ، کاملا متفاوت با انتخاب موضوع پروپوزال درس روش تحقیق است.

در واقع با توجه به اینکه انتخاب موضوع خوب می‌تواند نیمی از مسیر نوشتن پایان‌نامه را تحت تاثیر خود قرار دهد،‌ نباید خیلی سرسری تعریف شود؛ بلکه نیاز به بررسی کافی دارد تا راه به نتیجه رساندن پایان نامه را هموار کند. از این رو در ادامه این محتوا قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با بحث پایان نامه و نکات مطرح برای موضوع پروپوزال ارشد، به شما بگوییم که چگونه موضوع پروپوزال انتخاب کنیم و شما را با اهمیت این بحث و بایدها و نبایدهای این مسیر آشنا کنیم.

 اهمیت پروپوزال پایان نامه ارشد

زمانی که شما برای پایان نامه خود پروپوزال می‌نویسید و موضوعی انتخاب می‌کنید، تمامی مسیر را روی همان موضوع پیش می‌برید. در واقع بخش اعظمی از مسیر نوشتن پایان‌ نامه ارشد شما، تحت تاثیر همین موضوع پروپوزال قرار خواهد گرفت. پایه و اساس انتخاب موضوع پایان نامه داشتن دانش کافی در رابطه با پروپوزال و نحوه ی نوشتن پروپوزال پایان نامه می باشد. یکی دیگر از دلایل مهم انتخاب عنوان پروپوزال، تعیین مسیر اینده شغلی شما نیز می باشد. خیلی از دانشجویان با انتخاب عنوان پایان نامه خود مسیر آینده خود را ترسیم می کنند که باید وسواس زیادی برای انتخاب عنوان پروپوزال ارشد و دکترای خود داشته باشند. 

انتخاب یک موضوع خوب به خودی‌خود مسیر را برای شما شفاف می‌کند و شرایط را جهت تجربه بهتر از روند انجام پایان نامه فراهم می‌آورد. به خاطر اهمیت این مسئله بوده که امروزه پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده‌ای جهت راهنمایی فراهم آمده و نکات متنوعی در این زمینه مطرح شده است. در ادامه نکات اصلی و مراحل مربوط به این مسیر، مطرح خواهد شد.

نکات انتخاب موضوع پروپوزال پایان نامه

• مهمترین مسئله در انتخاب موضوع پروپوزال جدید بودن آن می باشد. شما باید عنوانی را انتخاب کنید که نواوری داشته باشد. برای اینکه بتوانید یک عنوان خوب انتخاب کنید باید مقالات جدید در هر حوزه ای که دوست دارید را کاملا مطالعه کنید تا بتوانید نوآوری کار خود را داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید انتخاب موضوع پروپوزال روانشناسی را انجام دهیم، باید به این نکته توجه کنید که انتخاب موضوع برای پروپوزال روانشناسی حتما باید جدیدترین مقالات حوزه روانشناسی را در چهار سال اخیر مطالعه کنید و بر اساس آنها و اضافه کردن ایده و خلاقیت به آن موضوع جدید روانشنانی برای پایان نامه انتخاب کنید.

•  در وهله دوم باید به علاقه خود توجه داشته باشید. قطعا انتخاب موضوعی که برای شما جالب و چالش برانگیز است، می‌تواند انگیزه کافی جهت تداوم را فراهم کند. برای این کار شما باید موضوعات پروپوزال مختلفی را در ذهن خود پرورش دهید و از بین آنها یکی را انتخاب کنید.

• در انتخاب موضوع پروپوزال برای پایان نامه همیشه این سوال را از خود بپرسید که من چه کاری می خواهم انجام دهم، چگونه می خواهم انجام دهم و چه روشی را برای انجام دادن انتخاب می کنم

• در روند انتخاب موضوع پایان نامه باید از میان دو حالت یکی را انتخاب کنید؛ به طوری که یا باید موضوع منابع بسیاری در اختیار شما قرار دهد و یا به قدری نسبت به آن اطلاعات داشته باشید که شرایط برای ارائه اطلاعات فراهم باشد.

• با توجه به مسیر علاقه خود، از اساتید فعال در آن زمینه کمک بگیرید. بسیاری از اساتید در انتخاب موضوع پایان نامه پیشنهادهای شگفت‌انگیزی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

• رجوع به اطلاعات قبلی و بررسی پایان نامه‌های موفق هم می‌تواند کلیدی برای موضوع پایان نامه و انتخاب عنوان دقیق برای پروپوزال ارشد باشد.

• به در دسترس بودن دیتا هم توجه داشته باشید. در واقع لازم است موضوعی را انتخاب کنید که اطلاعات مربوط به آن در دسترس باشد و محدودیتی به لحاظ منبع رفرنس ایجاد نشود که بر این اساس بتوانید انتخاب موضوع پایان نامه ارشد خود را به خوبی انجام دهید.

پروپوزال پایان نامه

مراحل انتخاب موضوع پروپوزال پایان نامه 

علاوه بر نکاتی که برای موضوعات پروپوزال گفته شد، می‌توان مراحلی را هم برای رسیدن به ایده و انتخاب و موضوع خوب مورد بررسی قرار داد. این مراحل در ادامه به طور کلی مطرح شدند تا مسیر هموارتری برای شما فراهم آورند:  

بررسی مقالات موفق و جدید

در حوزه مد نظر خود، مقالات به‌روز لاتین را تهیه و مطالعه کنید. به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید موضوعات پروپوزال در رابطه با هوش مصنوعی انتخاب کنید. شما باید جستجوی مقالات را بر اساس موضوع پایان نامه هوش مصنوعی انجام دهید و مقالات را در این حوزه دسته بندی کنید که بتوانید چند موضوع پایان نامه هوش مصنوعی انتخاب کنید. حتما نسبت به دستیابی به منابع موثق از بسترهای معتبر توجه داشته باشید. دستیابی به مقالاتی که در ایران کار نشده باشند، می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. در نتیجه از میان مقالات، یکی را به عنوان رفرنس خود قرار دهید تا روند پروپوزال و پایان نامه را مانند آن پیش ببرید‌.

بررسی مقالات و پروپوزال های داخلی

  بررسی مقالات داخلی که در پایگاه های مختلفی مانند sid.ir ، civilica و … ارائه شده است و بررسی یا نمونه پروپوزال پایان نامه که در سایتهای مختلفی مانند safirdep.com  ، collegeprozheh و … ارائه شده اند، می توانند به شما کمک کنند تا از انتخاب موضوعات تکراری پرهیز نموده و یا در ذهن شما ایده هایی برای انتخاب موضوع ایجاد نمایند.

انتخاب موضوع کلی

پس از  انتخاب موضوعات پروپوزال ، نوبت به مشخص کردن ایده و مسیر کلی پایان نامه خواهد رسید. در این زمینه نیاز به توجه و تمرکز بالا مطرح خواهد بود تا نتایج مطلوب حاصل شود. توجه داشته باشید که هر چقدر موضوع شما کلی‌تر باشد و شاخه‌های وسیع‌تری را در بر بگیرد، می‌تواند منابع بیشتری در اختیار شما قرار دهد. تعریف برخی سوالات در مورد علاقه خودتان، میزان جامع بودن موضوع، قابلیت گسترش آن و اعمال خلاقیت، می‌تواند در انتخاب بهتر شما موثر واقع شود.

انتخاب عنوان خاص

بعد از موضوع جامع نوبت به انتخاب عنوان خاص می‌رسد تا به تنهایی دیگران را نسبت به محتوای شما ترغیب کند. در این مسیر می‌توانید با توجه به موضوع کلی، عنصر خاصی را برای عنوان در نظر بگیرید. داوران در وهله اول به واسطه عنوان پروپوزال شما، برای آن وقت و ارزش می‌گذارند.

موضوع پروپوزال پایان نامه

تحقیق و بررسی درباره موضوع پروپوزال ارشد

در مورد گزینه‌هایی که به نظرتان می‌آید، بررسی و تحقیق کنید. باید موضوعات پروپوزال را نهایی کنید و یکی را انتخاب کنید که دسترسی شما را برای محتوا محدود نکند و از طرفی نسبت به دیگر موضوعات خاص باشد تا ارزش بحث پیدا کند.  

سخن آخر

به طور کلی پایان نامه یک رزومه برای دانشجویان ارشد بوده که می‌تواند برای بسیاری از فعالیت‌های آینده‌ موثر باشد. به همین دلیل دقت در انتخاب پروپوزال پایان نامه هم به عنوان یکی از ارکان اصلی مورد بحث قرار می‌گیرد. در نتیجه با رعایت موارد مذکور و توجه به توانایی‌های خود، می‌توانید در این مسیر نتایج مطلوبی را کسب کنید.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *