مرکز داده ام تی ان (دیتاسنتر MTN)

گروه MTN بزرگترین مرکز داده غرب آفریقا را در نیجریه می‌سازد

اپراتور MTN نیجریه، بزرگترین اپراتور تلفن همراه این کشور با بیش از ۳۴ میلیون کاربر، از برنامه‌های خود برای ساخت بزرگترین مرکز داده غرب آفریقا خبر داد. این تاسیسات که در رده افزونگی ۴ (Tier IV) ساخته می‌شود، دارای ۱۵۰۰ رک خواهد بود. مراکز داده رده‌ی ۴ نشان‌دهنده اوج قابلیت اطمینان هستند و با طراحی مقاوم در برابر خطا، زمان فعالیت ۹۹/۹۹۵% را ارائه می‌دهند.

تقویت چشم انداز دیجیتال نیجریه

محمد روفای، مدیر ارشد فنی واحد نیجریه MTN، بر اهمیت این پروژه در تقویت زیرساخت‌های دیجیتال این کشور تاکید کرد. این مرکز پیشرفته با هدف پاسخگویی به تقاضای فزاینده خدمات داده در بین مشاغل و مصرف‌کنندگان در این کشور ساخته خواهد شد.

روفای در این باره افزود:«شرکت‌هایی که به خدمات مراکز داده نیاز دارند، می‌توانند با استفاده از این تأسیسات، مشکلات نگهداری از اتاق سرور خود را کاهش دهند. تأسیسات ما فضا و خدمات لازم را ارائه می‌دهد تا به کسب‌و‌کارها امکان دهد عملیات خود را ساده کرده و بهره‌وری را افزایش دهند.»

محمد روفای

بهبود ارائه محتوا و بهره‌وری شبکه

این مرکز داده با ذخیره‌سازی محلی داده‌های غول‌های فناوری مانند متا و گوگل، ارائه محتوا را از آن‌ها بهبود می‌بخشد. این امر به معنای سرعت دسترسی سریع‌تر برای کاربران نیجریه است. علاوه بر این، افزایش میزبانی داده در داخل کشور، پهنای باند و کارایی شبکه را در کل نیجریه بهبود می بخشد.

بازار پر رونق مراکز داده در نیجریه

این پروژه با بازار پر رونق مراکز داده نیجریه همسو است. سرمایه‌گذاری در مراکز داده این کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، به طوری که ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ سرمایه‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱/۵ میلیارد دلار برسد. ابتکار MTN بر این حرکت رو به جلو می‌افزاید و موقعیت نیجریه را به عنوان رهبر منطقه‌ای در زیرساخت‌های دیجیتال تقویت می‌کند.

مرکز داده مایکروسافت در کنیا

مایکروسافت باارزش‌ترین شرکت جهان هم از پتانسیل بالای توسعه مراکز داده در آفریقا غافل نمانده است. مایکروسافت با همکاری شرکت G42 با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار، در حال ساخت مرکز داده‌ای عظیم در کنیا هستند که از انرژی زمین گرمایی استفاده می‌کند. این پروژه که در فاز اول ۱۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد، گامی در جهت افزایش قابل توجه ظرفیت رایانش ابری در شرق آفریقا طی سال‌های آینده است.

رشد مداوم بازار جهانی مراکز داده

پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی مراکز داده با توجه به عواملی مانند رایانش ابری، کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا (IoT) تا سال ۲۰۲۶ به رقم خیره‌کننده ۲۷۴ میلیارد دلار خواهد رسید. با تلاش کشورهایی مانند نیجریه برای تحول دیجیتال، انتظار می‌رود تقاضا برای زیرساخت‌های قوی مراکز داده همچنان افزایش یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *