اکوسیستم سامسونگ گلکسی

سامسونگ اکوسیستم گلکسی را با قابلیت‌های جدید تقویت می‌کند

علیرغم تلاش‌های گوگل، سامسونگ همچنان بهترین جایگزین اندرویدی برای آیفون است و این شرکت کره‌ای به همراه اپل سهم بسیار بزرگی از بازار گوشی‌های هوشمند پرچمدار را در دست دارند.

تقلید از اپل برای حفظ کاربران اکوسیستم

بنابراین جای تعجب نیست که سامسونگ در حال تقلید از برخی از موفق‌ترین استراتژی‌های اپل برای جلوگیری از خروج کاربران از اکوسیستم خود است.

استراتژی اپل دو بخش اصلی دارد. بخش اول چسبندگی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اپل است که به‌شدت در اکوسیستم بسته‌ی آن ادغام شده‌اند.

اپلیکیشن‌های انحصاری

اپل با سرویس‌هایی مانند iCloud، Apple Music و iMessage در این زمینه بی‌نظیر است و ترک این سرویس‌ها برای کاربران این دستگاه بسیار دشوار است. به طوری که اپل به دلیل ایجاد محدودیت‌های رقابتی متهم شده است.

اما سامسونگ با چالشی سخت‌تر مواجه است، زیرا به شدت به گوگل و اندروید متکی است. یکی از مثال‌های اخیر این وابستگی، ادغام پیام‌رسان گوگل با سامسونگ است. با این حال، سامسونگ در تلاش است تا اکوسیستم خود را تقویت کند؛ از جمله الزام کاربران به ایجاد حساب سامسونگ برای دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌هایش که بسیاری از برنامه‌های اختصاصی خود را نیز در آنجا ارائه می‌دهد.

افزایش امنیت

بخش دوم استراتژی اپل امنیت است، جایی که کاربران اعتماد بالایی به دستگاه‌ها و حفاظت از داده‌های خود دارند. اپل به‌طور مداوم بر امنیت تأکید کرده است، همان‌طور که اخیراً در تمرکز آن بر حفظ حریم خصوصی و هوش مصنوعی در دستگاه (مانند مقایسه بین Chrome و Safari) دیده‌ایم.

در این راستا، سامسونگ پلتفرم امنیتی ناکس (Knox) خود را گسترش داده است. هدف این است که اکوسیستم سامسونگ تقویت شود، مشابه تمرکز اپل بر امنیت. سامسونگ توضیح می‌دهد: «به همین دلیل ما ناکس ماتریکس (Knox Matrix) را ساخته‌ایم». ناکس ماتریکس مانند یک بلاک‌چین خصوصی عمل می‌کند که در آن دستگاه‌های متصل از طریق نظارت چندلایه و هوشمندانه‌ی تهدیدها، امنیت را تضمین می‌کنند و از دستگاه‌ها در برابر بدافزارها، هرزنامه‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کنند.

سامسونگ همانند اپل، تأکید می‌کند که داشتن محصولات بیشتر سامسونگ به افزایش امنیت کمک می‌کند. ویژگی‌هایی مانند تأیید هویت دستگاه‌ها یا احراز هویت دو مرحله‌ای از طریق دستگاه‌های سامسونگ، سطح امنیت را بسیار بالا می‌برد و این روش حتی امن‌تر از بسیاری از دیگر روش‌های احراز هویت است.

سامسونگ همچنین امنیت ورود به سیستم را با “Credential Sync” بهبود داده است که اطلاعات را هنگام انتقال بین دستگاه‌ها از طریق شبکه ابری رمزنگاری‌شده محافظت می‌کند. این ویژگی مدیریت چندین ورود به سیستم را آسان‌تر می‌کند درحالی‌که اطلاعات حساس را در سراسر اکوسیستم سامسونگ محافظت می‌کند. سامسونگ به کاربران قول می‌دهد که نیازی نیست بین امنیت و راحتی یکی را انتخاب کنند.

سامسونگ همچنین زنجیره اعتماد (Trust Chain) را معرفی کرده است، جایی که دستگاه‌های متصل به‌طور مداوم یکدیگر را برای تهدیدات امنیتی نظارت می‌کنند و در صورت وقوع حمله، کاربران را مطلع کرده و اقدامات انجام‌شده برای مقابله با تهدید را به اشتراک می‌گذارند. هرچند این سیستم بر روی چندین سیستم‌عامل (مانند اندروید، تایزن، ویندوز و غیره) کار می‌کند، اما همچنان بر محور سامسونگ است.

این ویژگی‌ها کاملاً جدید نیستند؛ بسیاری از آن‌ها قبلاً بر روی برخی دستگاه‌ها معرفی یا آزمایش شده‌اند. اما نکته مهم این است که سامسونگ اکنون Knox را به دستگاه‌های بیشتری از جمله سری S، سری A و Tab S با رابط کاربری One UI 6 گسترش داده است.

کاربران اکنون می‌توانند بررسی کنند که آیا دستگاه گلکسی آن‌ها به خوبی محافظت شده است یا خیر. این به‌روزرسانی ویژگی‌های جدیدی مانند Passkeys و Knox Vault برای حفاظت از داده‌های حساس اضافه می‌کند و اکوسیستم قابل‌اعتماد سامسونگ را که عملاً یک باغ محصور است، تقویت می‌کند.

این استراتژی منطقی است، زیرا امنیت نقش بزرگی در تصمیم‌گیری برای تغییر گوشی ایفا می‌کند. هرچه امنیت عمیق‌تر در دستگاه‌ها و بین دستگاه‌ها ادغام شود، استفاده از آن‌ها راحت‌تر و ترک این اکوسیستم سخت‌تر می‌شود.

سامسونگ عملاً همان راهبردی را دنبال می‌کند که اپل سال‌ها با موفقیت انجام داده است، در حالی که گوگل هم تلاش‌های مشابهی دارد، اما به دلیل تنوع دستگاه‌های اندرویدی و عدم امکان تمرکز کامل بر پیکسل، در این زمینه موفقیت کمتری دارد.

این نوآوری‌ها نه تنها تجربه کاربران را بهبود می‌بخشند، بلکه دلایل محکمی برای ادامه استفاده از محصولات سامسونگ و نرفتن به سوی پیکسل یا بدتر از آن، آیفون، به کاربران این برند کره‌ای ارائه می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *