نیروگاه انرژی هسته‌ای

گوگل برای مراکز داده‌ هوش مصنوعی خود به انرژی هسته‌ای روی می‌آورد

گوگل با هدف تأمین انرژی مورد نیاز برای مراکز داده‌ی هوش مصنوعی خود، به استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک روی آورده است.

به گفته‌ی این شرکت، این همکاری با کایروس پاور (Kairos Power) به راه‌اندازی اولین راکتور در این دهه می‌انجامد و برنامه‌ریزی شده است که راکتورهای بیشتری تا سال ۲۰۳۵ راه‌اندازی شوند.

جزئیات مربوط به شرایط مالی این توافق و مکان‌های ساخت این نیروگاه‌ها منتشر نشده است.

شرکت‌های فناوری به طور فزاینده‌ای به انرژی هسته‌ای روی می‌آورند تا به تأمین انرژی مراکز داده‌ای بپردازند که از عملیات هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند.

مایکل ترل، مدیر ارشد انرژی و اقلیم گوگل، تأکید کرد: «شبکه به منابع جدیدی از برق برای حمایت از فناوری‌های هوش مصنوعی نیاز دارد. این توافق باعث تسریع در فناوری جدیدی می‌شود که نیازهای انرژی را به صورت پاک و قابل اعتماد تأمین می‌کند و پتانسیل کامل هوش مصنوعی را برای همه آزاد می‌سازد.»

مایکل ترل - مدیر انرژی گوگل

جف اولسون، مدیر کایروس پاور، افزود که این همکاری برای پیشبرد تجاری‌سازی انرژی هسته‌ای نوآورانه ضروری است، چرا که قابلیت‌های فنی و بازار این راه‌حل را که برای کربن‌زدایی شبکه‌های برق حیاتی است، به نمایش می‌گذارد.

این برنامه‌ها نیاز به تأیید کمیسیون نظارت بر انرژی هسته‌ای ایالات متحده و نهادهای محلی دارند. سال گذشته، نهادهای نظارتی به کایروس پاور، مستقر در کالیفرنیا، اولین مجوز در ۵۰ سال گذشته برای ساخت نوع جدیدی از راکتور هسته‌ای را اعطا کردند. در ژوئیه، این شرکت ساخت یک راکتور آزمایشی را در تنسی آغاز کرد.

این استارتاپ بر توسعه راکتورهای کوچک‌تری تمرکز دارد که از نمک مذاب فلوراید به عنوان خنک‌کننده استفاده می‌کنند، در حالی که در نیروگاه‌های هسته‌ای سنتی از آب استفاده می‌شود.

انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی تقریباً بدون کربن که به طور مداوم کار می‌کند، به طور فزاینده‌ای برای صنعت فناوری جذاب شده است، به ویژه در تلاش برای کاهش انتشار کربن در حالی که مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.

گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی انرژی توسط مراکز داده تا پایان این دهه بیش از دو برابر شود.

مراکز داده‌ی هوش مصنوعی به مقدار زیادی برق برای کارکرد و خنک‌سازی نیاز دارند. این مراکز داده با سخت‌افزارهای تخصصی تجهیز شده‌اند که به انرژی زیادی نیاز دارد و گرمای زیادی تولید می‌کند.

در یک کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که اخیراً برگزار شد، ایالات متحده به گروهی از کشورها پیوست که هدفشان سه برابر کردن ظرفیت انرژی هسته‌ای خود تا سال ۲۰۵۰ به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است.

با این حال، انرژی هسته‌ای با انتقاداتی به دلیل نگرانی‌های مربوط به خطرات و زباله‌های رادیواکتیو بلندمدت که تولید می‌کند، مواجه است.

ماه گذشته، مایکروسافت نیز توافقی برای از سرگیری فعالیت در نیروگاه تری مایل آیلند، محل بدترین حادثه هسته‌ای آمریکا در سال ۱۹۷۹، به امضا رساند. در مارس، آمازون اعلام کرد که قصد دارد یک مرکز داده هسته‌ای را در ایالت پنسیلوانیا خریداری کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *