آموزش سیسکو از مقدماتی تا پیشرفته به همراه معرفی منابع یادگیری


آموزش سیسکو

آموزش سیسکو به صورت کلی به چگونگی راه اندازی یک شبکه کامپیوتری مرتبط میباشد. در واقع کسانی که در این دوره آموزشی شرکت میکنند میتواند با یادیگری مهارت های مرتبط، نسبت به طراحی و اجرای یک شبکه کامپیوتری اقدام کنند. در این دوره آموزشی موارد متعددی آموزش داده میشود که از مهمترین آنها میتوان به ساختاربندی شبکه و نگهداری روترها و… اشاره نمود. امروزه با پیشرفت علم و از آنجایی که شرکت های مختلف برای پیشبرد کارها به یک سیستم متمرکز نیاز دارند استفاده کردن از سیستم های شبکه با توجه زیادی رو به رو شده اند.

شبکه یا نتورک یکی از مهم‌ترین بخش‌های اینترنت می‌باشد. شبکه به مجموعه‌ای از سیستم‌ها گفته می‌شود که اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. بهترین مثالی که می‌توان از نتورک زد، اینترنت است که به عنوان یک شبکه بزرگ شناخته می‌شود. شرکت‌های زیادی تجهیزات و خدمات مرتبط با شبکه‌ها را ارائه می‌دهند ولی مهم‌ترین و بزرگترین شرکت در این حوزه، شرکت سیسکو است. آموزش سیسکو و آشنایی با علم سیسکو یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتری و تکنولوژی است که شما می‌توانید از طریق فرادرس به بهترین منابع و مجموعه آموزش علوم سیسکو دست پیدا کنید.

آموزش سیسکو

امروزه به دلیل استقبالی که از سیستم های شبکه شده است بازارکار خوبی برای متخصصین این زمینه کاری فراهم شده است تا جایی که افرادی که با بحث های مرتبط با سیسکو آشنایی کافی داشته باشند میتواند در شغل های مرتبط با موضوع شبکه و طراحی شبکه های کامپیوتری مشغول به فعالیت شوند. براساس گزارش های جهانی در سال های گذشته رتبه نخست پردرآمدترین مشاغل در اختیار مشاغلی بوده است که به صورت مستقیم با مباحث سیسکو، شبکه و… در ارتباط هستند. در صورتی که شما علاقمند به یادگیری و آموزش سیسکو هستید، در اینجا مایلم مجموعه آموزش سیسکو را که توسط فرادرس منتشر شده است به شما مخاطبان گرامی معرفی نمایم.

تاریخچه شرکت سیسکو

احتمالا نام شرکت سیسکو را بارها و بارها شنیده باشید. شرکت سیسکو که در سال ۱۹۸۴ میلادی تاسیس شد، یکی از پرقدمت‌ترین شرکت هایی است که امروزه در زمینه تکنولوژی های ارتباطی و شبکه فعال میباشد. این شرکت با طراحی و تولید سیستم های مرتبط با شبکه در تلاش است با نوآوری و خلاقیت محصولاتی را طراحی و تولید نماید که نیازهای مختلفی را در زمینه شبکه های کامپیوتری پوشش دهد.

راه اندازی شبکه چه تاثیری برروی کسب و کار ما دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، شبکه به مجموعه‌ای از سیستم‌ها گفته می‌شود که اطلاعات خود را باهم به اشتراک می‌گذارند. حالا با توجه به این توضیح بیایید فرض کنیم که شما فروشگاه بزرگی راه اندازی کرده‌اید و به دنبال آن، فروشگاه آنلاین خود را نیز ایجاد کرده‌اید. مسلماً هدف شما از راه اندازی فروشگاه کسب درآمد است. از همین رو به دنبال این هستید که با ارائه خدمات و محصولات به مشتریان، درآمد داشته و مشتریان خود را افزایش دهید.

در فروشگاه‌های اینترنتی شما باید تمامی اطلاعات خریداران خود اعم از نام و نام خانوادگی تا آدرس پستی آن‌ها را بدانید. همچنین این اطلاعات را در جایی ذخیره کنید تا مشتریان قدیمی خود را بشناسید و هنگام خریدهای مجدد آن‌ها بتوانید اطلاعات آن‌ها را به راحتی نمایش دهید.

اما مسئله اصلی اینجا مطرح می‌شود که چگونه می‌توانید اطلاعات مشتریان را نگهداری کنید؟ آیا به نظرتان می‌توانید با استفاده از یک کامپیوتر ساده میلیون‌ها داده را مدیریت کنید؟ آیا ربات‌هایی(برنامه‌های خودکار) که وظیفه فروش محصولات را به عهده دارند، دچار اختلال نمی‌شوند؟ آیا ممکن نیست که به صورت ناگهانی و به علت یک خطا ساده تمامی اطلاعات شما از بین برود؟ اصلاً آیا یک کامپیوتر ساده امنیت کافی برای نگه داری داده‌ها را دارد؟

پاسخ تمامی این سؤالات قطعاً خیر است!

به همین منظور یعنی، حفظ و نگهداری داده‌ها و سهولت در انجام کارهای مربوط به فروش، شما باید برای خود شبکه‌ای اختصاصی درست کنید تا بتوانید تمامی داده‌ها خود را به خوبی مدیریت کنید و مطمئن شوید که فقط خودتان به آن‌ها دسترسی دارید. برای اینکه شبکه خود را راه اندازی کنید به کسی نیاز دارید که شبکه را برای شما ایجاد کند و اطلاعات موردنظر شما در آن وارد نماید.

از آنجایی که شبکه یک بستر اختصاصی است، ایجاد آن برای شرکت‌های بزرگ با اطلاعات مهم باعث می‌شود که اطلاعات شما به صورت امن ذخیره شود و دیگر نگران موضوعاتی مانند از بین رفتن و یا دزدیده شدن آن‌ها نباشید.

آموزش سیسکو

چگونه شبکه خود را درست کنیم؟

شرکت‌های زیادی هستند که قطعات موردنیاز ساخت شبکه را ارائه می‌دهند، ولی بهترین شرکتی که می‌توانید از آن استفاده کنید شرکت سیسکو می‌باشد. این شرکت به صورت تخصصی در زمینه شبکه فعالیت می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌هایی است که قطعات و تجهیزات موردنیاز ساخت شبکه را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

شاید بد نباشد بدانید که شرکت سیسکو امروزه تبدیل به معیاری برای استاندارد شده است، یعنی اینکه اگر شما بخواهید در هر کجای دنیا شبکه‌ای برای خود ایجاد کنید باید ضمن پشت سر گذاشتن دوره های آموزش سیسکو، از قطعات شرکت سیسکو استفاده کنید. البته که این قانون به صورت رسمی در جایی نیامده است و شما می‌توانید از هر برندی برای راه اندازی شبکه استفاده کنید ولی به این موضوع دقت داشته باشید که ساخت شبکه تمامی ماجرا نیست!

برای اینکه شبکه خود را مدیریت کنید نیازمند این هستید که به متخصصانی در این زمینه مراجعه کنید. از آنجایی که تنها شرکت نامی و معتبر در این زمینه شرکت سیسکو است، پیشنهاد می‌شود که برای آسایش بیشتر خودتان از تجهیزات سیسکو استفاده کنید. چرا که متخصصانی که نحوه کار با تجهیزات سیسکو را می‌دانند و دوره های آموزش سیسکو را پشت سر گذاشته اند بسیار بیشتر از سایرین هستند. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که شما شبکه خود را با استفاده از قطعات شرکت سیسکو بسازید تا بعداً برای مدیریت آن به مشکل برنخورید.

چگونه متخصص شبکه‌های سیسکو شویم؟

تا اینجا از اهمیت شبکه و کارایی آن اطلاعاتی را ارائه دادیم، از اینجا به بعد این مطلب برای کسانی است که می‌خواهند ضمن آموزش سیسکو به عنوان متخصص شبکه سیسکو شناخته شوند. در مطالب بالا به ضرورت استفاده از مختصصان سیسکو اشاره شد ولی درباره این موضوع که چطور به یک متخصص سیسکو تبدیل شویم، مطلبی آورده نشد. به همین دلیل این بخش را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. پس اگر به دنبال فراگیری و آموزش سیسکو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

اول از همه باید بدانید که مختصصانی که به سیسکو مسلط هستند، خود به ۴ دسته Entry، Associate ،Professional ،Expert تقسیم می شوند. این دسته بندی ها به ترتیب مراحل یادگیری شبکه های سیسکو را شامل می شوند.

سطح Entry سطح اولیه شبکه‌ها می‌باشد و دوره‌ای که باید برای به‌دست آوردن این سطح بگذارید، دوره CCT است. در صورتی که این دوره را به پایان برسانید، به مهارتهای اولیه شبکه و امنیت مسلط شوید. همچنین می‌توانید قطعات خراب شبکه را با قطعات جدید تعویض نمایید.

سطح بعدی Associate شامل مواردی می‌شود که شما را از یک شبکه کار مبتدی، تبدیل به یک شبکه کار کاربلد می‌کند. در این دوره شما با تکنولوژی‌های جدید شبکه‌های سیسکو آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور بازده شبکه خود را بیشتر کنید. برای اینکه این سطح را بیاموزید، باید دوره آموزسی CCNA را بگذرانید. در اینجا مایلم آموزش سیسکو سی سی ان ای را که توسط فرادرس منتشر شده است به شما مخاطبان گرامی معرفی نمایم.

سطح‌های بعدی شامل سطح‌های Professional و Expert می‌شوند. این دو سطح برای کسانی مناسب است که می‌خواهند در شرکت‌های بسیار بزرگ مانند مایکروسافت و… فعالیت کنند. زمانی که شما به مرحله Associate می‌رسید، باید گرایش خود را انتخاب کنید. به بیانی بهتر باید انتخاب کنید که می‌خواهید دوره آموزشی СCNA برای شما شامل چه موضوعاتی شود. به صورتی کلی ۷ گرایش وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • Collaboration
  • CyberOps
  • Data Center
  • DevNet
  • Enterprise
  • Security و Service Provider هفت گرایش اصلی شبکه سیسکو می‌شوند.

در این دوره‌ها به شما شبیه سازی شبکه با سیسکو، روتینگ شبکه‌های سیسکو و کار با تجهیزات سیسکو آموزش داده می‌شود. البته شما خودتان می‌توانید به صورت مجزا این اطلاعات را یاد بگیرید و با گرفتن پروژه‌های مختلف حین آموزش سیسکو، تجربه و کیفیت کار خود را افزایش دهید.

بازارکار مختصصان سیسکو به چه صورت است؟

پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم که متخصصان شبکه‌های سیسکو یکی از بهترین بازارکار ها را دارند، دلیل این موضوع این است که افراد زیادی در این زمینه فعالیت نمی‌کنند و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی به متخصصان شبکه نیاز دارند. عمده‌ترین دلیل اشباع نشدن بازار کار شاخه شبکه این است این رشته بسیار تخصصی و یادگیری مهارت‌های آن سخت و زمان بر است. به دلیل این سختی و نیاز به تلاش و پشتکار زیاد بسیاری از افراد به این رشته کامپیوتری جذب نمی‌شوند. اما اگر به حوزه تجهیزات کامپیوتر علاقه مند هستید، آموزش سیسکو می‌تواند گزینه فوقالعاده ای برای شما باشد.

اگر در این زمینه آموزش ببینید و به مهارت کافی برسید می‌توانید اینکار را به دو صورت دورکاری و حضوری انجام دهید و برای خود درآمدزایی کنید. البته به این موضوع بسیار مهم دقت داشته باشید که بیشتر افراد به دنبال کسانی هستند که به صورت حضوری کار شبکه را انجام دهند. اما گاهی شاید فقط با یکبار راه اندازی شبکه دیگر نیازی به حضور شما در سازمان نباشد و با آموزش از راه دور بتوانید سیستم را پشتیبانی کنید.

برای اینکه مطمئن شوید این شغل درآمد بالایی دارد، می‌توانید از کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند سؤال بپرسید. آن‌ها به شما خواهند گفت که اگرچه یادگیری علوم شبکه کار سختی است ولی برای شما درآمد بسیار بالایی را به ارمغان می‌آورد. همچنین شبکه از جمله حوزه‌هایی است که ارتباط چندان زیادی با باقی حوزه‌های کامپیوتر ندارد.

آموزش سیسکو

نقشه یادگیری مختصص شدن در علوم شبکه

نقشه و یا roadmap به نقشه یادگیری گفته می‌شود و مسیر کلی یادگیری را به شما نمایش می‌دهد. نقشه راه می‌تواند شما را از افتادن در مسیر غلط بازدارد. برای اینکه آموزش علوم سیسکو را به خوبی بیاموزید، ابتدا باید ببینید که به کدام رشته علاقمند هستید. سپس منابع آموزشی مرتبط با آن را یافته و به خوبی به مطالب موردنیاز شبکه مسلط شوید.

مرحله بعدی این است که آزمون‌های موردنیاز شبکه را پشت سر بگذرانید و مدرک معتبر و کاربردی برای فعالیت در شرکت‌ها را به دست بیاورید. زمانی که گواهی نامه خود را به‌دست آورید، می‌توانید به صورت آزادانه در شرکت‌های مختلف فعالیت کرده و برای خود درآمدزایی کنید. البته به این موضوع دقت داشته باشید شرکت‌های زیادی به دنبال افرادی هستند که سابقه کار دارند. برای اینکه سابقه کار به‌دست آورید، می‌توانید در شرکت‌های کوچک و یا شرکت‌های استارت آپی فعالیت کنید و از آن شرکت‌ها سابقه کار کافی برای فعالیت در شرکت‌های بزرگ را به‌دست بیاورید.

معرفی بهترین منبع آموزش سیسکو

با همه تفاسیر کدام منابع آموزشی برای ما مناسب هستند و با استفاده از کدامیک از منابع آموزشی می‌توانیم به این زمینه مسلط شویم؟ از آنجایی که این زمینه کاری بسیار دست نخورده و بسیار پردرآمد است، سایت‌های زیادی چه به زبان فارسی و چه زبان‌های خارجی وجود دارند که آموزش سیسکو را ارائه می‌دهند، ولی هیچکدام از آن‌ها به اندازه فرادرس منبعی کامل از آموزش‌های مفید و کاربردی نیستند. برای دریافت آموزش سیسکو، می‌توانید وارد فراردس شده و دوره‌های یادگیری سیسکو را خریداری و مشاهده کنید. دقت داشته باشید که فرادرس برای دانشجویان زمینه شبکه نیز بسیار مناسب می‌باشد، زیرا مجموعه آموزش شبکه های کامپیوتری را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.

شما یک گام جلوتر از دیگران باشید!

اگر به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مندید و دوست دارید سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنید،
همین حالا به جمع
۱۵,۷۹۳
عضو همیار آی‌تی بپیوندید،
دسترسی به تمام آموزش‌های پریمیوم، دریافت جدیدترین آموزش‌های کاربردی مرتبط با آی‌تی و استفاده از مشاوره‌ی رایگان،
برخی از مزایای عضویت در سایت هستند،
شما نیز به کاربران همیار پیوسته و همین حالا وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید…



منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *