سکیوریتی پلاس و هرآنچه باید از این دوره بدانید!


با توجه به گسترش روزافزون استفاده از ابزارها و فناوری‌‌های وابسته به اینترنت، حفظ امنیت سیستم‌های کامپیوتری، تلفن‌های هوشمند، شبکه‌های کامپیوتری و سایر تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی مدتهاست که به یکی از موضوعات داغ دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. از همین رو کمپانی Comp TIA حدود دو دهه پیش دوره‌ای را تحت عنوان سکیوریتی پلاس (Security+) طراحی کرد که هم اکنون به یکی از دوره‌های محبوب در زمینه امنیت سایبری تبدیل شده است. این دوره نقطه شروع مناسبی برای ورود به مبحث امنیت سایبری و آموزش مبانی ایمنی شبکه برای علاقه‌مندان به این حوزه است.

سکیوریتی پلاس

این دوره با تمرکز بر مهارت‌های عملی تلاش دارد دانش‌پژوهان را برای رویایی و حل انواع مسائل مرتبط با امنیت سایبری آماده کند. سرفصل‌های این دوره به گونه‌‌ای طراحی شده‌‌‌اند که روی جدیدترین فرآیندها و تکنیک‌های مدیریت خطر، کاهش خطر، مدیریت تهدید و تشخیص نفوذ تاکید داشته باشند.

دوره +Security پیش‌نیاز بسیاری از مدارک بین‌المللی در حوزه امنیت بوده و به عنوان نقطه شروعی برای مباحث امنیتی شناخته می‌شود. در نتیجه افراد بدون داشتن هیچ اطلاعاتی در زمینه مباحث امنیتی می‌توانند در این دوره آموزشی ثبت‌‌نام کنند. اما برای درک مباحث مطرح شده، باید از حداقل دانش سرور مایکروسافت برخوردار باشند و با مباحث شبکه‌های کامپیوتری هم آشنا باشند. همچنین از آنجایی که بخش عمده‌ای از منابع این دوره به زبان انگلیسی است، متقاضیان اخذ مدرک سکیوریتی+ باید از توانایی خواندن و درک مطلب مباحث به زبان انگلیسی نیز برخوردار باشند.

حفظ امنیت سایبری به چه معناست؟

اصطلاح امنیت فناوری اطلاعات (IT) به روش‌ها، ابزار و پرسنل مورد استفاده برای دفاع از دارایی‌‌ها و اطلاعات سازمانی اشاره دارد. هدف از برقراری و حفظ امنیت اطلاعات، محافظت از دارایی‌‌ها، دستگاه‌‌ها و خدمات در برابر اختلال، سرقت یا سوء استفاده کاربران غیر مجاز است که به عنوان تهدید شناخته می‌‌شوند. منشا و ماهیت این تهدیدها ممکن است خارجی و یا حتی داخلی باشد، اما در هر صورت، چه عمدی و چه تصادفی، مخرب تلقی می‌‌شوند.

یک استراتژی امنیتی موثر از طیف وسیعی از رویکردها برای به حداقل رساندن نقاط ضعف و هدف قرار دادن بسیاری از انواع تهدیدات سایبری استفاده می‌کند. علاوه بر این، شناسایی، پیشگیری و واکنش نشان دادن در برابر تهدیدات امنیتی، شامل استفاده از سیاست‌‌های امنیتی، ابزارهای نرم‌‌افزاری و خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات می‌‌شود.

سکیوریتی پلاس چیست؟

متاسفانه نوآوری در فناوری هم به نفع مدافعان فناوری است و هم مجرمان سایبری می‌‌توانند از آن برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند. به همین منظور، شرکت‌‌ها و سازمان‌‌ها برای محافظت از دارایی‌‌های دیجیتال خود باید به طور مرتب شرایط ایمنی خود را به بررسی کنند و در صورت نیاز آن‌‌ها را به‌روزرسانی کنند تا همواره یک قدم از مجرمان سایبری جلوتر باشند.

یکی از محبوب‌‌ترین شیوه‌‌های آشنایی با مبانی امنیت سایبری و یادگیری اصول امنیت مجازی، شرکت در دوره‌‌های آموزشی سکیوریتی پلاس است که توسط کمپانی Comp TIA طراحی شده است.یکی از بهترین روش‌های دسترسی به این دوره برای شهروندان ایرانی در سراسر کشور، مراجعه به فرادرس و تهیه دوره‌های آموزشی سکیوریتی پلاس است.

آشنایی با دوره سکیوریتی پلاس و اهداف برگزاری آن

گسترش کاربردهای سیستم‌‌ها و شبکه‌‌های کامپیوتری و تلفن‌‌های هوشمند باعث شده انسان مدرن برای پیشبرد اهداف و زندگی روزانه خود، از راه‌‌اندازی منابع حیاتی گرفته تا ارتباطات ساده، به شبکه‌‌ها و سیستم‌‌های کامپیوتری وابسته باشد.

دوره سکیوریتی پلاس

به هم پیوستگی سیستم‌‌ها و اتکا به فناوری منجر به افزایش تقاضا برای ارائه اقدامات امنیتی بیشتر در راستای محافظت از اطلاعات قابل شناسایی کاربران (PII) و حفظ سلامت و عملکرد سیستم‌‌ها و ابزارهای کاربردی برای ادامه زندگی روزمره آن‌‌ها شده است. همین مسئله در گذشته نه چندان دور منجر به راه‌‌اندازی دوره سکیوریتی پلاس و ارائه گواهینامه CompTIA Security+ شد که امروزه از جمله مدارک معتبر و قابل ارائه به انواع صنایع دولتی و خصوصی تبدیل شده است. این گواهینامه به عنوان استاندارد ورود به عرصه امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات تلقی می‌‌شود.

سکیوریتی پلاس؛ گواهی امنیت سایبری غیر انتفاعی

سکیوریتی پلاس یک دوره آموزشی غیر انتفاعی است. به این معنا که هیچ سازمان انتفاعی از آن حمایت نمی‌‌کند یا علاقه‌‌ای نسبت به سرمایه‌‌گذار روی آن ندارد. برای مثال، گواهینامه‌‌های مایکروسافت یا رد هت (Red Hat) مخصوصا برای فناوری‌‌های مایکروسافت و ردهت (Red Hat) طراحی شده‌‌اند. بنابراین اگر برای شرکتی کار می‌‌کنید که از فناوری‌‌های مذکور بهره نمی‌‌برد، مدرک شما ارزش چندانی ندارد.

سکیوریتی پلاس؛ گواهی امنیت سایبری غیر انتفاعی

برخلاف گواهینامه‌‌های یاد شده، گواهینامه سکیوریتی+ حوزه موضوعی گسترده‌‌ و چندین فناوری مختلف را پوشش می‌‌دهد. همچنین، گواهینامه سکیوریتی+ در سطح بین‌‌المللی به رسمیت شناخته می‌‌شود. بنابراین شخصی که این گواهینامه را دریافت کرده است می‌‌تواند نسبت به اشتغال در شرکت‌‌ها و سازمان‌‌های فناوری بنیان در سراسر جهان اقدام کند. علاوه بر این، گواهینامه مذکور توسط وزارت دفاع آمریکا برای برآوردن الزامات دستورالعمل ۸۵۷۰.۱ تایید شده است. بنابراین برای استخدام در شرکت‌‌های مرتبط با فناوری و مستقر در کشور آمریکا نیز می‌‌توان از این مدرک استفاده کرد.

گواهینامه سکیوریتی پلاس به عنوان یکی از برترین گواهینامه‌‌ها در زمینه امنیت سایبری، همچنان نظر متقاضیان زیادی را در سراسر جهان به خود جلب می‌‌کند. این مدرک به عوان یک گواهینامه برتر در زمینه راه‌‌اندازی و حفظ امنیت سایبری، از متخصصین حرفه‌‌ای گرفته تا علاقه‌‌مندان تازه‌‌کار، برای تمام کسانی که به این زمینه علاقه دارند مفید تلقی می‌‌شود.

دوره آموزشی سکیوریتی پلاس برای چه کسانی مفید است؟

گواهینامه سکیوریتی+ برای افرادی طراحی شده است که در زمینه امنیت سایبری با مسئولیت‌‌های مربوط به ایمن‌‌سازی دستگاه‌‌های متصل به شبکه، خدمات شبکه و ترافیک شبکه فعالیت می‌‌کنند. توجه داشته باشد که هرچند شرکت در این دوره نیازمند دانش قبلی نیست، حداقل دو سال سابقه کار در زمینه امنیت سایبری و برخورداری از دانش مورد نیاز برای درک مفاهیم تخصصی در زمینه امنیت سایبری، می‌‌تواند در کسب نتیجه بهتر، مفید واقع شود. همچنین اخذ مدرک نتورک پلاس (Network+) که توسط کمپانی CompTIA طراحی شده است نیز می‌‌تواند شما را در درک و یادگیری بهتر آموزش‌‌های ارائه شده در دوره سکیوریتی+ یاری کند. از جمله پیش‌‌نیازهای مورد نیاز برای درک بهتر مفاهیم ارائه شده در دوره سکیوریتی+ می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • امنیت شبکه
  • تهدیدات و نقاط ضعف شبکه
  • انطباق و امنیت عملیاتی
  • رمزنگاری
  • کنترل دسترسی و مدیریت هویت

سکیوریتی پلاس؛ دروازه ورود به عرصه امنیت سایبری

بسیاری از افراد علاقه‌‌مند به فعالیت در عرصه امنیت سایبری از گواهینامه سکیوریتی+ به عنوان ابزاری برای ورود به این عرصه استفاده می‌‌کنند. با این حال، سکیوریتی+ یک گواهینامه سطح ابتدایی است و این افراد پس از استخدام در شرکت مورد نظر خود می‌‌توانند از دانش و مهارت‌‌هایی که در دوره سکیوریتی پلاس کسب کرده‌‌اند در راستای رشد و پیشرفت خود استفاده کنند.

دوره آموزشی سکیوریتی پلاس

مشاغل موجود برای دارندگان گواهینامه سکیوریتی پلاس از نظر تعداد و تنوع بسیار گسترده هستند و محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نمی‌‌شوند. دارندگان این مدرک می‌‌توانند به سادگی نسبت به استخدام در سازمان‌‌ها و شرکت‌‌های فعال در این زمینه در سراسر جهان اقدام کنند.

شرکت در آزمون سکیوریتی+

اولین قدم برای اخذ گواهینامه سکیوریتی پلاس، ثبت‌‌نام در کلاس‌‌های آموزشی و کسب آموزش‌‌ها و اطلاعات لازم از طریق اساتید برتر در این زمینه است. به همین منظور بهتر است برای ثبت‌‌نام در دوره‌‌های آموزشی مربوطه، به مراکز آموزشی معتبر مراجعه کنید و تحت نظر اساتید برجسته تعلیم ببینید که آزمون سکیوریتی+ را با موفقیت پشت سر گذاشته‌‌اند و از دانش و مهارت کافی برای آموزش دادن به دیگران برخوردار هستند. پس از پایان دوره و فراگیری آموزش‌‌های ارائه شده، نوبت به شرکت در آزمون می‌‌رسد.

شرکت در آزمون سکیوریتی پلاس

آزمون سکیوریتی پلاس معمولا از بخش‌‌های مختلفی تشکیل می‌‌شود و چارچوب خاصی دارد. سوالات مطرح شده در این آزمون بر اساس چارچوب از پیش تعیین شده انتخاب می‌‌شوند و پس از قبولی در آزمون، فرد می‌‌تواند نسبت به استخدام در شرکت‌‌ها و سازمان‌‌های مربوطه اقدام کند.

۱. جزئیات آزمون سکیوریتی+

آزمون سکیوریتی پلاس شامل ترکیبی از ۱۰۰ سوال در قالب سوالات چند گزینه‌‌ای و مسائل مبتنی بر عملکرد است. مدت زمان لازم برای پاسخ دادن به سوالات ارائه شده ۹۰ دقیقه است و شرکت کنندگان برای قبولی در آزمون باید حداقل ۷۵۰ نمره از ۹۰۰ نمره را کسب کنند. پس از موفقیت در آزمون، شرکت کننده مورد نظر می‌‌تواند گواهینامه سکیوریتی+ خود را اخذ کند.

این آزمون یک گواهینامه بین‌‌المللی است که نشان می‌‌دهد فرد از مهرات‌‌های پایه برای انجام وظایف اصلی مرتبط با تامین امنیت سیستم و شبکه و اشتغال به عنوان متصدی تامین و حفظ امنیت اطلاعات سازمانی صلاحیت دارد. پس از اخذ این مدرک، افراد مهارت‌‌های خاصی را به دست خواهند آورد که از آن جمله می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • توانایی شناسایی نقاط ضعف و درک مفاهیم تست نفوذ به شبکه و آسیب‌‌پذیری
  • توانایی نصب، پیکربندی و توسعه شبکه در خلال ارزیابی و عیب‌‌یابی با هدف تامین امنیت سازمانی
  • توانایی اعمال مبانی معماری شبکه ایمن و طراحی سیستم
  • توانایی نصب و پیکربندی سرویس‌‌های تشخیص هویت و دسترسی و همچنین توانایی اعمال کنترل‌‌های مدیریتی
  • توانایی اجرا و خلاصه کردن بهترین شیوه‌‌های مدیریت خطر برای ایجاد تاثیرات تجاری مثبت
  • توانایی نصب و پیکربندی تنظیمات امنیتی بی‌‌سیم و پیاده‌‌سازی زیرساخت‌‌های مورد نیاز برای ارائه کلید عمومی
سکیوریتی پلاس و هرآنچه باید از این دوره بدانید!

۲. مفاد امتحانی آزمون سکیوریتی+

سوالات طرح شده برای آزمون سکیوریتی+ از پیش تعیین شده نیستند، اما ترکیب سوالات معمولا ثابت است. بر این اساس، هرکدام از منابع آزمون و سرفصل‌‌های آموزشی، بخش خاصی از آزمون را در بر می‌‌گیرند. بر اساس آزمون‌‌های سکیوریتی+ اخیر، ترکیب سوالات طرح شده در آزمون به تفکیک سرفصل‌‌های آموزشی به شرح زیر است:

  • تهدیدات، حملات و نقاط آسیب پذیر (۱۲%)
  • فناوری‌‌ها و ابزارها (۲۲%)
  • معماری و طراحی (۱۵%)
  • مدیریت هویت و دسترسی (۱۶%)
  • مدیریت ریسک (۱۴%)
  • رمزنگاری و زیرساخت کلید عمومی (۱۲%)

برای افزایش احتمال موفقیت در آزمون و کسب نتیجه دلخواه، بهتر است علاوه بر فراگیری آموزش‌‌های ارائه شده توسط راهنمای آموزشی، یک برنامه مطالعاتی جامع نیز برای خود در نظر بگیرید. به همین منظور می‌‌توانید از مطالب آموزشی موجود در فضای مجازی استفاده کنید.

مهارت‌ های ارائه شده در دوره سکیوریتی+

سکیوریتی پلاس اولین مدرکی است که علاقه‌‌مندان به عرصه امنیت سایبری باید آن را دریافت کنند. در طول این دوره دانش مورد نیاز برای برقراری و تامین امنیت شبکه به افرادی آموزش داده می‌‌شود که قصد دارند چنین نقشی را به عهده بگیرند. در این دوره بهترین روش‌‌های عیب‌‌یابی عملی را با یکدیگر ترکیب می‌‌کند. به این ترتیب اخذ گواهینامه سکیورتی پلاس ثابت می‌‌کند که فرد از مهارت‌‌های عملی برای رفع مشکلات امنیتی در موارد زیر برخوردار است:

  • ارزیابی سطح امنیت سایبری محیط‌‌های سازمانی و ارائه و اجرای پیشنهادات و راه حل‌‌های امنیتی مناسب برای تامین امنیت سایبری سازمان
  • نظارت بر محیط‌‌های ترکیبی از جمله فضاهای ابری، تلفن‌‌های هوشمند و اینترنت اشیاء و تامین امنیت این گونه محیط‌‌ها
  • توانایی اعمال تغییرات و اتخاذ تصمیمات مناسب در مواردی از جمله تعیین اصول حاکمیت، مدیریت ریسک، شناسایی و تجزیه و تحلیل سطوح امنیتی
  • · ارائه واکنش مناسب در برابر رویدادها و حوادث مرتبط با امنیت سایبری سازمان
مهارت‌‌های ارائه شده در دوره سکیوریتی+

مزایای اخذ مدرک سکیوریتی+

دوره آموزشی سکیوریتی+ با استانداردهای ISO 17024 مطابقت دارد و توسط وزارت دفاع ایالات متحده برای برآوردن الزامات دستورالعمل ۸۱۴۰/۸۵۷۰.۰۱-M تأیید شده است. این دوره با تکیه بر رهنمودهای سازمان استاندارد ایالات متحده آمریکا، از آموزش‌‌های مناسب برای کسب بهترین نتیجه بهره می‌‌برد. از جمله مزایای اخذ گواهینامه سکیوریتی+ می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • گستره جهانی: گواهینامه سکیوریتی+ از نظر اکثر شرکت‌‌ها و سازمان‌‌های دفاعی در سراسر جهان حائز اعتبار است و به عنوان مدرکی برای تایید برخورداری از مهارت‌‌های مورد نیاز برای تامین امنیت سایبری تلقی می‌‌شود
  • مهارت‌ های عملی: سکیوریتی+ تنها گواهینامه پایه‌‌ای در زمینه تامین امنیت سایبری است که بر مهارت‌‌های عملی تاکید دارد و تضمین می‌کند که متخصص امنیتی برای حل طیف گسترده‌تری از مسائل پیچیده امروزی آمادگی دارد
  • بازار کار گسترده: مهارت‌‌های پایه‌‌ای ارائه شده در دوره آموزشی سکیوریتی پلاس در زمینه تامین امنیت سایبری از جمله مهارت‌‌های مورد نیاز برای اشتغال در زمینه‌‌های مرتبط با شبکه‌‌ها و سیستم‌‌های کامپیوتری و عرصه‌‌های سخت‌‌افزاری و نرم‌‌افزاری تلقی می‌‌شوند. از همین رو بازار کار گسترده‌‌ای در اختیار متخصصین این زمینه قرار دارد
  • هماهنگی با جدیدترین ترند‌‌ها و تکنیک‌ ها: این دوره آموزشی اصلی‌‌ترین مهارت‌‌های مورد نیاز برای ارزیابی و مدیریت ریسک، واکنش در برابر حوادث امنیتی، تامین امنیت شبکه‌‌های سازمانی، عملیات ترکیبی یا مرتبط با فضای ذخیره‌‌سازی ابری، کنترل‌‌های امنیتی و حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیستم یا شبکه را در اختیار متقاضیان قرار می‌‌دهد
تمدید گواهینامه سکیوریتی پلاس

تمدید گواهینامه سکیوریتی پلاس

گواهینامه سکیوریتی+ سه سال اعتبار دارد و در صورت پایان اعتبار گواهینامه، باید مجددا در آزمون سکیوریتی+ شرکت کنید. با این حال CompTIA یک برنامه آموزش مداوم نیز برای کسانی در نظر گرفته است که قصد دارند اعتبار گواهینامه خود را حفظ کنند و به همین منظور باید واحدهای آموزش مداوم (CEU) را پشت سر بگذارند.

واحدهای آموزشی مذکور را می‌‌توان با شرکت در جدیدترین نسخه آزمون یا ثبت‌‌نام در کلاس‌‌های آموزشی اضافی پشت سر گذاشت. همچنین برای رسیدن به این مقصود می‌‌توانید در رویدادها و سمینارهای صنعتی شرکت کنید یا گواهینامه‌‌های سطح بالاتری مانند سایبر سکیوریتی آنالیست (Cybersecurity Analyst) یا ادونسد سکیوریتی پارتیشنر (Advanced Security Practitioner) را اخذ کنید که هر دو توسط کمپانی CompTIA طراحی شده‌‌اند.

سکیوریتی پلاس و هرآنچه باید از این دوره بدانید!

توجه داشته باشید که انگیزه اصلی شما برای تمدید گواهینامه سکیوریتی پلاس نباید سرمایه‌‌گذاری یا ادامه تحصیل به منظور شکوفایی و رشد استعدادها و مهارت‌‌های شما باشد. چشم‌‌انداز شما نیز باید مثل چشم‌‌انداز سایبری که مدام در حال تغییر است، باید به طور مداوم تکامل پیدا کند و باعث پیشرفت روزافزون شما شود. به همین منظور بهتر است پس از اخذ مدرک سکیوریتی+، به سراغ یادگیری مهارت‌‌های جدیدی مانند برنامه‌‌نویسی بروید. به یاد داشته باشید که برنامه‌‌نویسی در عرصه امنیت سایبری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ایجاد آمادگی برای شرکت در آزمون سکیوریتی+

بهترین رویکرد برای ایجاد آمادگی و کسب نمره قبولی در آزمون سکیوریتی+، ترکیبی از خودآموزی به علاوه فراگیری آموزش‌‌های مورد نیاز تحت نظر اساتید برجسته در این زمینه است. به همین دلیل، ترکیبی از فعالیت‌‌های آموزشی متفاوت می‌‌تواند متقاضیان را در اخذ نتیجه مورد نظر یاری کند. از جمله فعالیت‌‌های آموزشی برای ایجاد آمادگی شرکت در آزمون سکیوریتی پلاس می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • آموزش پنج روزه تحت نظر مربی دارای گواهینامه سکیوریتی+
  • ثبت‌‌نام در مراکز آموزش سکیوریتی پلاس و شرکت در کلاس‌‌های آموزشی
  • شرکت در آزمون‌‌های آزمایشی ۶۰ روزه سکیوریتی+
  • شرکت در آزمایشگاه‌‌های ۶ ماهه سکیوریتی+
  • مشارکت در برنامه مطالعاتی سکیوریتی+
  • استفاده از اسلایدهای آموزشی سکیوریتی پلاس
  • تماشای ویدئوهای آموزشی سکیوریتی+
  • استفاده از مشاوره آنلاین
  • ارزیابی آزمون

مشاغل مناسب برای دارندگان مدرک سکیوریتی+

چنان که پیش از این نیز گفته شد، کسانی که نائل به اخذ مدرک سکیوریتی پلاس می‌‌شوند می‌‌توانند در شرکت‌‌ها و سازمان‌‌های مربوطه در سراسر جهان استخدام شوند. از جمله مشاغل مناسب برای این دسته از افراد می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مدیر سیستم
  • مدیر امنیت
  • کارشناس امنیت
  • مهندس امنیت
  • مدیر شبکه
  • حسابرس فناوری اطلاعات
  • مشاور امنیتی
مشاغل مناسب برای دارندگان مدرک سکیوریتی+

فرادرس؛ مرکز تخصصی ارائه آموزش‌ های سایبری

دوره سکیوریتی+ یکی از دوره‌‌های به شدت تخصصی است که باید حتما تحت نظر استادان برجسته فرا گرفته شود که قبلا آزمون این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته‌‌اند و از تجربه آموزشی بالایی برخوردار هستند. بنابراین می‌‌توان گفت اولین قدم برای ورود به عرصه امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات، پیدا کردن مرجع آموزشی مناسب و معتبر است.

با مراجعه به فرادرس و تهیه مجموعه‌های آموزشی جامعی که توسط استادان مجرب و متخصص در زمینه امنیت سیستم و شبکه ارائه شده است، می‌توانید به سادگی و در کمترین زمان، اصول و مبانی ارائه شده در دوره سکیوریتی پلاس را فرا بگیرید و برای استخدام در شغل مورد علاقه خود در سراسر دنیا اقدام کنید.

شما یک گام جلوتر از دیگران باشید!

اگر به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مندید و دوست دارید سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنید،
همین حالا به جمع
۱۵,۸۱۶
عضو همیار آی‌تی بپیوندید،
دسترسی به تمام آموزش‌های پریمیوم، دریافت جدیدترین آموزش‌های کاربردی مرتبط با آی‌تی و استفاده از مشاوره‌ی رایگان،
برخی از مزایای عضویت در سایت هستند،
شما نیز به کاربران همیار پیوسته و همین حالا وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید…



منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *