آموزش فایروال — هر آنچه باید از عملکرد فایروال ها بدانید


فایروال یک دستگاه امنیت شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را کنترل می‌کند و بسته‌های داده را بر اساس مجموعه‌ای از قوانین امنیتی، مجاز یا غیرمجاز اعلام می‌کند. هدف از توسعه فایروال، ایجاد مانع بین شبکه داخلی و ترافیک ورودی از منابع خارجی (مانند اینترنت) به منظور مسدود کردن راه ورود ترافیک مخرب مانند ویروس‌ها و هکرها است. فایروال‌ها ترافیک ورودی را بر اساس قوانین از پیش تعیین شده به دقت تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و برای جلوگیری از حملات، ترافیک ورودی از منابع ناامن یا مشکوک را فیلتر می‌کنند. در این مطلب به آموزش فایروال خواهیم پرداخت.

فایروال‌های سخت و فایروال‌های نرم

فایروال‌ها در انواع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارائه می‌شوند، اما برای امنیت بیشتر، بهتر است از هر دو نوع استفاده کنید. فایروال نرم‌افزاری، برنامه‌ای است که روی هر کامپیوتری نصب می‌شود و ترافیک را از طریق شماره پورت‌ها و برنامه‌های کاربردی تنظیم می‌کند. در حالی که فایروال سخت‌افزاری، یک قطعه الکترونیکی است که بین شبکه و دروازه (Network and Gateway) نصب می‌شود.

آموزش فایروال

فایروال‌های فیلترکننده بسته، رایج‌ترین انواع فایروال هستند بسته‌های داده را بررسی می‌کنند و در صورت عدم مطابقت بسته‌ها با مجموعه قوانین امنیتی تعیین‌شده، مانع عبور آن‌ها می‌شوند. این نوع فایروال آدرس IP مبدا و مقصد بسته را بررسی می‌کند. اگر بسته با قوانین “مجاز” در فایروال مطابقت داشته باشند، آنگاه برای ورود به شبکه قابل اعتماد شناخته می‌شود.

در حالی که فایروال‌های فیلترینگ بسته می‌توانند در تامین امنیت سیستم مؤثر واقع شوند، اما در نهایت اقدامات امنیتی بسیار ابتدایی را ارائه می‌دهند و بسیار محدود هستند. برای مثال، نمی‌توانند تعیین کنند که آیا محتوای درخواستی که ارسال می‌شود تأثیر نامطلوبی بر برنامه‌ای که به آن می‌رسد دارد یا خیر. اگر یک درخواست مخرب از یک آدرس منبع مجاز و قابل اعتماد دریافت شود، ممکن است منجر به حذف پایگاه داده شود و فایروال از آن مطلع نخواهد شد. فایروال‌های نسل بعدی و فایروال‌های پروکسی برای شناسایی چنین تهدیداتی مجهزتر هستند.

آموزش فایروال

برای آشنایی بیشتر با مبحث فایروال، انواع فایروال و کاربردهای فایروال در حفظ امنیت سیستم، می‌توانید به فرادرس مراجعه کنید و با شرکت کردن در کلاس‌های آموزش فایروال یا تهیه بسته‌های آموزشی ارائه شده در این وبسایت، در زمینه راه‌اندازی و تنظیم انواع فایروال، تخصص، دانش و مهارت مورد نیاز را کسب کنید. همچنین، با مراجعه به این وبسایت می‌توانید از سایر کلاس‌ها و مجموعه‌های آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات نیز برخوردار شوید.

انواع فایروال

بدون توجه به کاربردهای متعدد فایروال در شبکه‌های کامپیوتری ادارات و موسسات مختلف برای تامین امنیت اطلاعات موجود در شبکه، می‌توان گفت فایروال‌ها به طور کلی به دو دسته مبتنی بر هاست و مبتنی بر شبکه تقسیم می‌شوند.

فایروال‌های مبتنی بر هاست

فایروال مبتنی بر هاست را می‌توان روی تمام گره‌های شبکه (دستگاه‌های متصل به شبکه) نصب کرد تا تمام بسته‌های داده‌ای ورودی و خروجی تحت کنترل ادمین شبکه قرار بگیرند. این نوع فایروال، یک برنامه نرم‌افزاری یا مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی است که به عنوان بخشی از سیستم عامل ارائه می‌شود. فایروال‌های مبتنی بر هاست به این دلیل مهم هستند هستند که فایروال‌های مبتنی بر شبکه قادر نیستند از درون، امنیت شبکه را تامین کنند. فایروال مبتنی بر هاست از تمام میزبانان در برابر حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، محافظت می‌کند.

انواع فایروال

فایروال‌های مبتنی بر شبکه

فایروال‌های مبتنی بر شبکه، در سطح شبکه فعالیت می‌کنند. به زبان دیگر، این نوع از فایروال‌ها تمام ترافیک ورودی و خروجی در سراسر شبکه را فیلتر می‌کنند. به این ترتیب، با فیلتر شدن ترافیک بر اساس قوانین از پیش تعیین شده، فایروال مبتنی بر شبکه، امنیت شبکه داخلی را تامین می‌کند. فایروال مبتنی بر شبکه ممکن است از دو یا سه کارت رابط شبکه یا NIC برخوردار باشد. این نوع فایروال، معمولا یک سیستم اختصاصی هستند که تمام نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی مورد نیاز برای حفظ امنیت شبکه، روی آن‌ها نصب شده‌اند.

طرز کار فایروال

فایروال، ترافیک شبکه را با مجموعه قوانین تعریف شده در جدول فایروال مطابقت می‌دهد. پس از اعمال قوانین، اقدامات مرتبط با مدیریت ترافیک شبکه را اعمال می‌کند. به عنوان مثال، قوانین ممکن است به این صورت تعریف شوند که هر کارمندی از بخش منابع انسانی نمی‌تواند به داده‌های سرور کد دسترسی داشته باشد. اما قانون دیگری نیز ممکن است تعریف شده باشد که به مدیر سیستم اجازه می‌دهد از هر دو بخش منابع انسانی و فنی به داده‌ها دسترسی پیدا کند. بر اساس ضرورت و سیاست‌های امنیتی سازمان، می‌توان قوانین متفاوتی را روی فایروال تعریف کرد.

از نقطه نظر سرور، ترافیک شبکه یا خروجی است یا ورودی. فایروال مجموعه‌ای متمایز از قوانین را برای هر دو مورد تعیین می‌کند. به حجم زیادی از ترافیک خروجی که از خود سرور سرچشمه می‌گیرد، اجازه عبور داده می‌شود. با این حال، برای دستیابی به امنیت بیشتر و جلوگیری از ارتباطات ناخواسته، تنظیم کردن قانونی برای مدیریت ترافیک خروجی، همیشه بهتر است.

طرز کار فایروال

با ترافیک ورودی به شیوه متفاوتی رفتار می‌شود. بیشتر ترافیکی که وارد فایروال می‌شود یکی از این سه پروتکل لایه حمل و نقل اصلی TCP، UDP یا ICMP است. همه این انواع دارای آدرس مبدا و آدرس مقصد هستند. همچنین TCP و UDP دارای شماره پورت هستند. ICMP به جای شماره پورت از کد نوع استفاده می‌کند که هدف بسته داده‌ای را مشخص می‌کند.

کاربرد فایروال در تامین امنیت شبکه‌های کامپیوتری

یکی از وظایف متعدد ادمین‌ها، نصب و راه‌اندازی فایروال در سازمان است. فایروال یکی از اجزای حیاتی شبکه‌های کامپیوتری محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در ایمن‌سازی و محافظت از شبکه بر عهده دارد. امنیت شبکه به طور کلی به روش‌های مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی در شبکه‌های کامپیوتری اشاره دارد و فایروال‌ها می‌توانند به ایمن‌سازی شبکه در برابر خطرات داخلی و خارجی، کمک کنند.

چنانچه حتما می‌دانید، روتر دستگاهی است که به عنوان پل ارتباطی بین دو یا چند شبکه مختلف عمل می‌کند. هنگامی که شبکه داخلی یک سازمان به اینترنت متصل است، معمولاً فرض می شود که شبکه در برابر تهدیدهای خارجی، آسیب پذیر است. ادمین شبکه برای ارزیابی داده‌های ورودی و خروجی، قوانین خاصی را در فایروال برنامه‌ریزی می‌کند. در این مرحله، فایروال دو نقش عمده ایفا می‌کند:

  • با امتناع از اتصالات غیرمجاز به روتر توسط مهاجمان بالقوه مانند هکرها، امکان دفاع در برابر تهدیدات خارجی را فراهم می‌کند
  • از زیرساخت شبکه به صورت داخلی محافظت می‌کند. به عبارت دیگر، اتصالات خروجی از روتر را مسدود می‌کند. انتشار ویروس‌ها، کیلاگرها یا بدافزارهایی را که به صورت مخفیانه از روتر و شبکه عبور کرده‌اند، کاهش می‌دهد. این نرم‌افزارهای مخرب ممکن است داده‌های محرمانه مانند رمزهای عبور را به هکر بازگردانند. فایروال با ممانعت از اتصال آنها، از انجام این کار جلوگیری می‌کند

آموزش فایروال در شبکه‌های کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری به خاطر کاربرد زیاد در محیط‌های کاری و اداری، یکی از مباحث‌های مهم و اساسی رشته‌های مهندسی برق و کامپیوتر محسوب می‌شوند. با توجه به اینکه این مبحث از جمله مباحث پیچیده و تخصصی محسوب می‌شود، برای فراگیری آن بهتر است حتما به اساتید برجسته مراجعه کنید و تحت نظر متخصصین امر تعلیم ببینید. برای این منظور، پیشنهاد می‌شود به لینک زیر مراجعه کنید:

فایروال سیسکو

فایروال سیسکو یا ابزار تطبیق امنیت (ASA) شرکت سیسکو، یک قطعه سخت افزاری برای تامین امنیت سایبری است که توسط شرکت سیسکو توسعه داده شده است. فایروال‌های سیسکو دستگاه‌های امنیتی چند منظوره هستند که قابلیت‌های فایروال، آنتی ویروس، محافظت در برابر نفوذ و ویژگی‌های VPN را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند.

فایروال سیسکو

ابزار تطبیق امنیت سیسکو به طور پیش فرض به شکلی طراحی شده است که مانع از ورود هرگونه ترافیک خارجی به شبکه می‌شود. عوامل مخرب تنها در صورتی می‌توانند به شبکه آسیب برسانند که وارد شبکه شده باشند. فایروال سیسکو به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند با استفاده از قابلیت‌های بسیار هوشمند و قوی، انواع مختلف ترافیک را تشخیص دهد.

در دنیای امنیت سایبری، انواع مختلفی از امنیت وجود دارد. راه حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف، قادرند ویژگی‌های امنیتی متنوع و متفاوتی ارائه دهند. فایروال سیسکو از این جهت قدرتمند محسوب می‌شود که بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را در قالب یک دستگاه تامین کننده امنیت شبکه جمع می‌کند. برای درک بهتر عملکرد فایروال سیسکو، شبکه‌ای با یک منطقه داخلی را تصور کنید و یک منطقه “داخلی” و یک “منطقه غیرنظامی شده” یا “DMZ” را تصور کنید که از چندین سرور متصل به اینترنت تشکیل شده است. سپس ابزار تامین امنیت سیسکو را بین شبکه و نقطه اتصال به اینترنت قرار دهید تا از کل شبکه محافظت کند.

آموزش فایروال سیسکو

فایروال یا ابزار سخت‌افزاری تامین امنیت شبکه طراحی شده توسط شرکت سیسکو، از جمله ابزارهای امنیت شبکه محسوب می‌شود که امروزه توجه بسیاری از مدیران و گردانندگان ادارات و سازمان‌ها را به خود جلب کرده است. به همین دلیل، آشنایی با ویژگی‌ها و نحوه راه‌اندازی این دستگاه از جمله مهارت‌های مورد نیاز متخصصین عرصه امنیت شبکه است.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم، ویژگی‌ها، کاربردها و نحوه نصب و راه‌اندازی فایروال سیسکو، می‌توانید در کلاس‌ها آموزش فایروال سیسکو شرکت کنید یا مجموعه‌های آموزشی ارائه شده در این زمینه را تهیه کرده و اوقات فراغت خود را با کسب دانش و مهارت در این زمینه بگذرانید. با این حال فراموش نکنید برای آموزش جامع و فراگیری بهتر مطالب، پیشنهاد می‌شود به مراکز آموزشی معتبر و اساتید برجسته مراجعه کنید.

فایروال‌های نسل جدید

فایروال‌های نسل جدید یا NGFWها، بخشی از نسل سوم فناوری فایروال هستند که می‌توان آنها را به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری اجرا کرد. به این ترتیب، با استفاده از فایروال‌های نسل جدید، اعمال کردن سیاست‌های امنیتی در سطوح نرم‌افزار، پورت و پروتکل ممکن می‌شود و می‌توان حملات پیچیده را شناسایی و مسدود کرد.

فایروال‌های نسل جدید

فایروالهای سنتی امکان بازرسی وضعیت ترافیک شبکه را فراهم می‌کنند. به این ترتیب، ترافیک را بر اساس وضعیت، پورت و پروتکل مسدود یا مجاز اعلام می‌کنند و ترافیک را بر اساس قوانین تعریف شده توسط مدیر فیلتر می‌کنند.

نسل بعدی فایروال‌ها علاوه بر این کار، کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند. علاوه بر ارائه کنترل کامل، نسل بعدی فایروال‌ها می‌توانند تهدیدهای جدید مانند بدافزارهای پیشرفته و حملات شکل گرفته در لایه برنامه‌ای را مسدود کنند. بر اساس تعریف گارتنر، نسل بعدی فایروال باید چنین مواردی را در بر بگیرد:

  • قابلیت‌های استاندارد فایروال مانند بازرسی حالت‌دار یکپارچه پیشگیری از نفوذ
  • آگاهی و کنترل برنامه برای نظارت و مسدود کردن برنامه‌های خطرناک
  • منابع اطلاعاتی تهدید
  • امکان ارتقاء مسیرها برای اضافه کردن فیدهای اطلاعاتی آینده
  • تکنیک‌هایی برای مقابله با تهدیدات امنیتی در حال تحول

مزایای فایروال‌های نسل جدید

فایروال‌های نسل جدید از جمله ابزارهای امنیتی هستند که مزایای بسیاری برای حفظ امنیت اطلاعات روی شبکه ارائه می‌دهد. با استفاده از این فایروال‌ها، امنیت سایبری ادارات و موسسات، بیشتر و بهتر از پیش تامین خواهد شد.

جلوگیری از نقض امنیتی و ارائه مبانی امنیتی پیشرفته

اولین وظیفه فایروال باید جلوگیری از نفوذ عوامل مخرب به شبکه و تامین امنیت اطلاعات سازمان باشد. اما از آنجایی که هرگز نمی‌توان گفت اقدامات پیشگیرانه قطعا مؤثر واقع خواهد شد، فایروال باید قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای شناسایی سریع بدافزارهای پیشرفته ارائه دهد. بنابراین بهتر است روی فایروالی با چنین قابلیت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید:

  • قابلیت پیشگیری برای توقف حملات قبل از ورود به شبکه
  • برخورداری از IPS داخلی نسل جدید برای شناسایی تهدیدهای جدید و مسدود کردن آنها
  • امکان فیلتر کردن URL برای اعمال سیاست‌ها روزی صدها میلیون URL
  • برخورداری از سندباکس داخلی و امکان محافظت از شبکه در برابر بدافزارهای پیشرفته که به طور مداوم رفتار فایل‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا بتواند به سرعت تهدیدات را شناسایی و آنها را از بین ببرد
  • دسترسی به یک سازمان اطلاعاتی در سطح جهانی که آخرین اطلاعات مورد نیاز را برای جلوگیری از تهدیدات نوظهور در اختیار فایروال قرار می‌دهد
نظارت جامع روی شبکه‌های کامپیوتری

نظارت جامع روی شبکه

شما نمی توانید از خود در برابر چیزی که قادر به دیدن آن نیستید محافظت کنید. بنابراین باید همیشه بر آنچه در شبکه اتفاق می‌افتد نظارت داشته باشید تا بتوانید رفتار بد را تشخیص دهید و سریع آن را متوقف کنید. نسل جدید فایروال‌ها با نظارت جامع بر روی رفتار و عملکردهای شبکه و کسب آگاهی کامل، زمینه‌ای را ایجاد می‌کنند تا بتوانند روی این موارد نظارت داشته باشند:

  • نحوه فعالیت عامل تهدید کننده در بین کاربران، میزبان‌ها، شبکه‌ها و دستگاه‌ها
  • زمان و منشاء شکل‌گیری تهدید و اینکه در کدام بخش‌های شبکه گسترده شده و اکنون چه می‌کند
  • وبسایت‌ها و برنامه‌های کاربردی فعال
  • ارتباطات بین ماشین‌های مجازی، نحوه انتقال فایل و موارد دیگر

گزینه‌های مدیریت و استقرار انعطاف پذیر

مهم نیست که آیا در قالب یک شرکت کوچک فعالیت می‌کنید یا یک موسسه بزرگ و توسعه یافته. در هر صورت، فایروالی که برای حفاظت از شبکه کامپیوتری خود مورد استفاده قرار می‌دهید، باید الزامات خاصی را برای شما فراهم کند، از جمله:

  • امکان مدیریت تمام موارد استفاده – امکان انتخاب بین مدیریت آن‌باکس و مدیریت متمرکز روی تمام دستگاه‌ها
  • امکان گسترش شبکه در محل یا روی فضای ذخیره ابری با استفاده از فایروال
  • امکان شخصی‌سازی محیز با قابلیت‌هایی که نیازهای شما را برطرف می‌کنند. برای دریافت قابلیت‌های پیشرفته، کافی است گزینه اشتراک‌ها را روشن کنید
  • امکان انتخاب سرعت دلخواه از بین طیف گسترده‌ای از سرعت‌ها

سرعت تشخیص بالا

در حال حاضر، مدت زمان مورد نیاز برای اینکه یک فایروال بتواند تهدیدی را تشخیص دهد، ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز است. این زمان خیلی طولانی است. فایروال‌های نسل جدید با توجه به اینکه نسبت به نسخه‌های سنتی، پیشرفته‌تر هستند باید بتوانند:

  • تهدیدها را طی چند ثانیه تشخیص دهند
  • در عرض چند ساعت یا چند دقیقه وجود یک نفوذ موفق به شبکه را شناسایی کنند
  • هشدارها را اولویت بندی کنند تا بتوانند اقدامات سریع و دقیقی برای از بین بردن تهدیدات انجام دهند
  • با اعمال یک خط مشی منسجم که به طور خودکار در تمام جنبه‌های سازمانی اعمال می‌شود، زندگی شما را آسان‌تر کند
امنیت شبکه

اتوماسیون و ادغام محصولات

فایروال‌های نسل جدید نباید به عنوان یک ابزار مجزا از شبکه طراحی شوند. این فایروال‌ها باید بتوانند با سایر اجزای تامین امنیت شبکه ارتباط برقرار کنند و همکاری داشته باشند. هنگام انتخاب فایروال بهتر است نمونه‌ای را انتخاب کنید که:

  • با سایر ابزارهای ایمنی ادغام شود
  • به‌طور خودکار اطلاعات به دست آمده در مورد تهدید، داده‌های رویداد، خط‌مشی و اطلاعات متنی را از طریق ایمیل، وب، اند پوینت و ابزارهای امنیتی شبکه به اشتراک گذارد.
  • وظایف امنیتی مانند ارزیابی تأثیر، مدیریت خط مشی و تنظیمات، و شناسایی کاربر را به صورت خودکار انجام دهد

مهندسی کامپیوتر و مباحث مربوط به آن

آشنایی با مبحث فایروال و حفظ امنیت شبکه، یکی از تخصص‌های مهم و مورد نیاز برای متخصصین و علاقه‌مندان به رشته مهندسی کامپیوتر محسوب می‌شود. از آنجایی که با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌های کامپیوتر در ادارات، مهندسی کامپیوتر به یکی از رشته‌های پردرآمد و کاربردی در دنیای مدرن تبدیل شده است.

علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند با مراجعه به فرادرس و شرکت کردن در کلاس‌های آموزش مهندسی کامپیوتر یا با استفاده از مجموعه‌های آموزشی ارائه شده در این وب‌سایت، اطلاعات و دانش مورد نیاز برای کسب مهارت و تخصص در زمینه مهندسی کامپیوتر را در کمترین زمان و تحت نظر اساتید مجرب این رشته فرا بگیرند.

ایجاد لایه‌های امنیتی غیر قابل نفوذ از طریق آموزش صحیح

چنانچه گفته شد، فایروال‌ها از جمله ابزارهای تامین امنیت شبکه هستند که امروزه به صورت گسترده‌ای در ادارات، سازمان‌ها و موسسات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، مبحث فایروال بسیار پیچیده است و برای کسب تخصص در این زمینه بهتر است به اساتید مجرب مراجعه کنید.

فرادرس با برخورداری از کادر آموزشی مجرب و متخصص در این زمینه، می‌تواند کمک‌های شایانی به شما ارائه دهد. با مراجعه به وبسایت فرادرس، می‌توانید به گنجینه‌ای از مجموعه‌های آموزشی متنوع در زمینه‌های گوناگون دست پیدا کنید.

شما یک گام جلوتر از دیگران باشید!

اگر به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مندید و دوست دارید سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنید،
همین حالا به جمع
۱۵,۸۵۸
عضو همیار آی‌تی بپیوندید،
دسترسی به تمام آموزش‌های پریمیوم، دریافت جدیدترین آموزش‌های کاربردی مرتبط با آی‌تی و استفاده از مشاوره‌ی رایگان،
برخی از مزایای عضویت در سایت هستند،
شما نیز به کاربران همیار پیوسته و همین حالا وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید…



منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *