آموزش Exchange Server 2016 ابزاری برای مدیریت و سازماندهی پست الکترونیک


سرویس مایکروسافت اکسچنج (Microsoft Exchange) یک سرور ایمیل است که روی سیستم‌های عامل Windows Server اجرا می‌شود. اکسچنج سرور با سرویس گیرندگان ایمیل مبتنی بر وب مانند Microsoft Outlook کار می‌کند، که می‌توانند با استفاده از منابع مختلف به سرویس ایمیل متصل شده و آن را مدیریت کنند. در واقع، Outlook واقعاً برای Exchange بهینه شده است و زمانی که از یک حساب Exchange استفاده می‌کنید بهترین عملکرد را دارد. در این مطلب به آموزش Exchange Server 2016 خواهیم پرداخت که نسخه مقیاس‌پذیرتر، موثرتر و بسیار کارآمدتر این سرویس است.

آموزش Exchange Server 2016

طرز کار Exchange Server

مایکروسافت اکسچنج به یک سرور Exchange متکی است. رایانه‌ای که حساب Exchange تک تک کاربران در آن پیکربندی شده است. هر سازمان می‌تواند سرور اکسچنج اختصاصی داشته باشد یا از حساب Microsoft365 استفاده کند. هنگام استفاده از حساب مایکروسافت اکسچنج سرور، پیام‌های ایمیلی، در کنار اطلاعات تقویم و سایر جزئیات Outlook معمولا بین سرویس گیرنده Outlook، بین رایانه یا تلفن همراه، و سرور Exchange هماهنگ می‌شوند.

این کار معمولا از طریق فناوری Exchange ActiveSync انجام می‌شود. ActiveSync تمام داده‌های Exchange را بین دستگاه‌ها هماهنگ می‌کند. بنابراین وقتی به ایمیلی پاسخ داده می‌شود، آن ایمیل حذف یا به رایانه شما منتقل می‌شود. این تغییر بلافاصله در سرور Exchange نیز انجام می‌شود و سپس با هر دستگاه دیگری که ممکن است استفاده کنید، مانند Outlook در دستگاه تلفن همراه همگام سازی می‌شود.

هر چند ActiveSync تنها گزینه شما برای مدیریت ایمیل‌ها نیست. سازمان می‌تواند ایمیل‌های خود را با استفاده از IMAP یا POP نیز مدیریت کند. IMAP بسیار شبیه ActiveSync است زیرا پیام‌های ایمیل را بین سرور Exchange و سرویس گیرندگان همگام می‌کند. با این حال، POP کمی متفاوت عمل می‌کند. IMAP ایمیل را از سرور Exchange روی رایانه دانلود می‌کند ولی این دو دستگاه را همزمان نمی‌کند. از این سرویس معمولاً برای سیستم‌های Exchange استفاده نمی‌شود.

در صورت علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرویس Exchange Server، خدمات و کاربردهای آن، می‌توانید به فرادرس مراجعه کنید. با آموزش های فرادرس می‌توانید در این زمینه و نیز زمینه‌های متعدد و متنوع دیگر، تخصص کسب کنید.

هدف از آموزش Exchange Server 2016

هدف از آموزش Exchange Server 2016

در Exchange Server 2016 با ایجاد تغییرات ساختاری، نوآوری‌های جدید و مفیدی ارائه شده است. در به روز رسانی جدید Microsoft Exchange ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به نسخه ۲۰۱۶ این نرم‌افزار محبوب و کاربردی اضافه شده است که تجربه کاربری بهتری را برای کاربران رقم می‌زنند. یکی از اصلی‌ترین مباحث دوره‌های آموزش Exchange Server 2016 بررسی کاربردها و کیفیت همین تغییرات اعمال شده است.

بهبود تجربه جستجو

معماری غیر همزمان و غیر متمرکز، نه تنها Exchange Server 2016 را در برابر خطا مقاوم‌تر کرده است، بلکه امکان توزیع بار کارآمدتر با استفاده از سرورهای متعدد را فراهم می‌کند و به روند جستجو سرعت می‌بخشد. در نتیجه، قابلیت جستجو در Exchange Server 2016 به ۱۰ هزار صندوق پستی (Mailbox) در هر جستجو افزایش یافته است. در حالی که نسخه قبلی فقط قادر به بررسی ۵ هزار صندوق پستی در هر جستجو است. این پیشرفت جدید هم روی صندوق‌های پستی و هم روی صندوق‌های پستی بایگانی شده (Archived Mailbox) اعمال می‌شود. بنابراین به این معنی است که می‌توان ۲۰ هزار صندوق پستی را همزمان با استفاده از کنسول جستجو کرد.

پیشنهادات جستجو نیز می‌توانند آنچه را که در جستجوی آن هستید بهتر پیش بینی کنند و پالایشگرهای جستجو با ارائه فیلترهای متناسب مانند تاریخ، نام فرستنده و غیره به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را با سهولت بیشتری پیدا کنید.

معماری جدید و متمرکز بر فضای ابری

رشد رایانش ابری هر ساله امیدوار کننده‌تر به نظر می‌رسد. بیشتر شرکت‌ها فضای ذخیره‌سازی ابری را به عنوان راه حلی برای کمک به کاهش TCO زیرساخت فناوری اطلاعات در نظر می‌گیرند. با توجه به این موارد، با آموزش Exchange Server 2016 علاوه بر محل ذخیره پیش‌فرض، از صندوق پستی مبتنی بر فضای ابری نیز بهره‌مند می‌شوید.

آموزش Exchange Server 2016

از نقطه نظر مشتریان، رابط کاربری Outlook در وب (که قبلاً با نام OWA – Outlook Web App شناخته می‌شد) برای پشتیبانی از تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند از جمله دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌های عامل iOS و اندروید بهبود یافته و بهینه شده است. پروتکلی که مشتری Outlook برای ارتباط با Exchange استفاده می‌کند نیز به MAPI از طریق HTTP تغییر کرده و امکان اتصال مطمئن‌تر و باثبات‌تر را افزایش می‌دهد. این پیشرفت‌ها اجازه تحرک بیشتری ارائه می‌دهند، زیرا در حال حاضر دسترسی به صندوق پستی Exchange از هر نقطه و تقریباً از هر دستگاهی آسان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت ایمیل، می‌توانید از آموزش مدیریت ایمیل استفاده کنید و تحت نظر اساتید برجسته، به صورت آنلاین و با صرف کمترین هزینه ممکن، در این زمینه تخصص به دست آورید.

تعامل بهتر با SharePoint و OneDrive

هنگام آموزش Exchange Server 2016 از مزایای قابلیت ادغام با SharePoint 2016 نیز آگاه می‌شوید. وقتی کاربر Exchange Server 2016 ایمیلی به همراه فایل پیوست دریافت می‌کند، فایل پیوست به طور خودکار در سرویس پر طرفدار OneDrive for Business یا سرور SharePoint ذخیره می‌شود. کاربران به راحتی می‌توانند انواع فایل‌ها را با استفاده از لینک پیوند به جای پیوست کردن آن‌ها در ایمیل، به اشتراک بگذارند. همچنین، در Exchange Server 2016 نحوه ذخیره و دانلود فایل‌ها در OneDrive for Business برای کاربران بهبود پیدا کرده است و در صورت ادغام شدن با Office Online Server از امکان ویرایش پیوست به طور مستقیم پشتیبانی می‌کند.

سرعت بیشتر در رفع مشکلات سیستم

اکسچنج سرور ۲۰۱۶ از گروه دسترسی پایگاه داده‌ها (DAG) استفاده می‌کند. به این ترتیب که فرایند قابل اجرا برای پایگاه‌های داده‌ای به چند بخش تقسیم می‌شود تا بتوان مشکل را در یک پایگاه داده واحد گنجاند. گروه دسترسی پایگاه داده همچنان به خوشه‌بندی ویندوز سرور متکی است. اما Exchange Server 2016 به دلیل بهبود کد ورود تراکنش‌ها و برخورداری از یک پایگاه داده غیرفعال، زمان مورد نیاز برای رفع مشکل سیستم را کاهش می‌دهد. همه جنبه‌های نظارت و بازیابی، در حال حاضر فراتر از صرفه‌جویی در عملکرد قطعه محسوب می‌شوند. در عوض، با هشدار دادن به ادمین در مورد رفع ایراد سرویس یا با خرابی خودکار سرور، روی بهبود تجربه کاربری مشتریان تمرکز می‌کنند.

آموزش Exchange Server 2016 ابزاری برای مدیریت و سازماندهی پست الکترونیک

بهبود ویژگی‌های اپلیکیشن Outlook و Outlook مبتنی بر وب

به غیر از ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، نحوه مدیریت فعالیت کاربران در Outlook نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. اکنون پنل صندوق ورودی (Inbox) به بهترین شکل برای خواندن بهینه شده است و به راحتی می‌توان اقداماتی مانند بایگانی، حذف یا انتقال پیام را تنها با یک کلیک انجام داد. همچنین اکنون این قابلیت وجود دارد که آخرین عملکرد صندوق پستی کاربر را تنها با یک کلیک روی دکمه بازگشت عملیات، تغییر داد.

پیوند مخاطبین نیز به گونه‌ای بهبود پیدا کرده که حالا می‌توان مخاطبین حساب LinkedIn را نیز می‌توان به فهرست مخاطبین خود اضافه کرد. همچنین، ویژگی‌های جدیدی از جمله یادآوری ارسال ایمیل برای رویدادها و قابلیت اضافه کردن پیشنهاد تغییر زمان در دعوت‌نامه به صورت مستقیم نیز به تقویم Outlook اضافه شده‌اند. علاوه بر این، همچنان می‌توان از طریق اپلیکیشن Outlook، یک فایل پشتیبان .pst از موارد موجود در صندوق ورودی تهیه کرد. دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که Iperius می‌تواند از همه تقویم‌ها، فعالیت‌ها و فهرست‌های تماس، نسخه پشتیبان تهیه کند و آنها را با حفظ تمام ویژگی‌هایشان بازیابی کند.

با مراجعه به فرادرس و تهیه نمودن آموزش دروس کامپیوتر می‌توانید اطلاعات زیادی در زمینه پایگاه‌های داده، ساختمان داده‌ها، ذخیره و بازیابی اطلاعات، سیستم‌های عامل و زمینه‌های متعدد و متنوع دیگری به دست آورید.

صندوق بایگانی قابل توسعه

هنگامی که حجم محتویات صندوق بایگانی به ۵۰ گیگابایت می‌رسد، صندوق بایگانی گسترش پیدا می‌کند. هنگامی که حجم دریافتی‌های صندوق پستی به حجم ۵۰ گیگابایت می‌رسد، صندوق بایگانی دیگری به طور خودکار ایجاد می‌شود و هر دو به هم متصل می‌شوند. به این ترتیب، زنجیره‌ای از صندوق‌های پستی تشکیل می‌شود که به عنوان یک صندوق پستی منطقی عمل می‌کند.

با افزایش تعداد صندوق‌های بایگانی، محتوا در سراسر صندوق‌های پستی توزیع می‌شود تا بار یکنواخت شود. به خاطر داشته باشید که بایگانی‌های توسعه خودکار، حجم پایانه ذخیره‌سازی را به صورت خودکار گسترش نمی‌دهند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که فضای مورد نیاز برای چنین گسترشی در اختیار دارید.

بهبود ویژگی‌های اپلیکیشن Outlook و Outlook مبتنی بر وب

نقش‌های سرور

یکی از مهمترین اهداف آموزش Exchange Server 2016 آشنایی با تغییرات ایجاد شده در نسخه جدید است که از آن جمله می‌توان به نقش سرور اشاره کرد. در Exchange 2013 سه نقش وجود داشت: نقش سرور Mailbox، نقش سرور دسترسی به مشتری و نقش سرور انتقال Edge. اکسچنج سرور ۲۰۱۶ فقط دو نقش سرور دارد: نقش سرور Mailbox و نقش سرور انتقال Edge.

  • نقش سرور Mailbox: نقش سرور صندوق پستی یا Mailbox در اکسچنج سرور ۲۰۱۶ در مقایسه با اکسچنج سرور ۲۰۱۳، به طور همزمان شامل نقش سرور Mailbox و نقش سرور دسترسی مشتری را شامل می‌شود. این مسئله باعث ساده‌تر شدن عملیات نصب و مدیریت بهتر Exchange 216 می‌شود
  • نقش سرور انتقال Edge: نقش سرور انتقال Edge شباهت زیادی به نقش انتقال در Exchange 2013 دارد. این نقش در شبکه DMZ نصب شده است و قابلیت ضد ویروس و ضد اسپم ارائه می‌دهد
آموزش Exchange Server 2016 ابزاری برای مدیریت و سازماندهی پست الکترونیک
  • برای آشنایی بیشتر با Exchange Server 2016، کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فرد آن، می‌توانید از آموزش Exchange Server 2016 ارائه شده توسط فرادرس استفاده کنید و تحت نظر مدرسین مجرب و متخصص، اصول، مبانی و کاربردهای Microsoft Exchange را فرا بگیرید.
  • آموزش اکسچنج سرور (Exchange Server) 2016 – کلیک کنید

از جمله سرفصل‌های ارائه شده این آموزش در این زمینه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده
  • مدیریت ایمیل
  • شخصی‌سازی و سازماندهی ایمیل‌ها
  • مدیریت مخاطبین
  • مدیریت وظایف و یادداشت‌ها
  • نحوه استفاده از تقویم

آفیس ۳۶۵ هیبرید

در Exchange Server 2016، نصب خودکار پیکربندی ترکیبی (HCW) گنجانده نشده است. در عوض، هنگام انتخاب نصب ترکیبی در Exchange Server 2016، از شما خواسته می‌شود HCW را به عنوان یک برنامه کوچک بارگیری و نصب کنید. این نرم‌افزار Office 365 Hybrid نام دارد.

آموزش Exchange Server 2016 ابزاری برای مدیریت و سازماندهی پست الکترونیک

سیاست پیام‌رسانی و انطباق

سیاست‌های پیام‌رسانی و انطباق که در آموزش Exchange Server 2016 با آنها آشنا می‌شوید، از جمله ویژگی‌های جدید اضافه شده به این نرم‌افزار محسوب می‌شوند. این ویژگی‌ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: پیشگری از اتلاف داده‌ها و بایگانی در محل، نگهداری و eDiscovery.

  • بهبود پیشگیری از اتلاف داده‌ها: پیشگیری از اتلاف داده‌ها (DLP) برای اولین بار در Exchange 2013 و برای جلوگیری از انتشار داده‌های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری، شماره تأمین اجتماعی و غیره ارائه شد که با استفاده از قوانین گوناگون انتقال تنظیم می‌شوند. این ویژگی در Exchange Server 2016 بهبود یافته و بیش از ۸۰ نوع شرایط جدید دارد. برخی از این پیشرفت‌ها شامل ارسال پیام به کاربر در مورد نقض قوانین انتقال می‌شوند.
  • بایگانی در محل، نگهداری و eDiscovery: در اکسچنج سرور ۲۰۱۶ می‌توانید eDiscovery را اعمال کنید و پوشه‌های عمومی را ذخیره کنید. علاوه بر این، ابزارهای جستجوی پیشرفته‌ای به Exchange2016 اضافه شده است که با استفاده از آنها می‌توان تعداد نامحدودی صندوق پستی را جستجو کرد. با این حال، برای برخورداری از ویژگی جستجوی منطبق، باید حتما به تکنولوژی Exchange Management Shell دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به این ابزار در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز، می‌توانید کلیدهای Win+Q را همزمان فشار دهید و پس از باز شدن پنجره جدید، عبارت Exchange Management Shell را داخل کادر جستجو وارد کنید؛ برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید به آموزش اکسچنج سرور مراجعه کنید.
  • آموزش اکسچنج سرور – کلیک کنید
آموزش Exchange Server 2016 ابزاری برای مدیریت و سازماندهی پست الکترونیک

نحوه پیدا کردن جزئیات در Microsoft Exchange

با بررسی تنظیمات حساب خود در Outlook می‌توانید متوجه شوید که حساب Exchange دارید یا خیر؟ برای انجام این کار، گزینه File را در نرم‌افزار Outlook انتخاب کنید و سپس روی Account Settings کلیک کنید. در منوی کشویی، روی گزینه Account Settings کلیک کنید. در این قسمت خلاصه‌ای از حساب‌های ایمیل پیکربندی شده خود را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد کدام حساب‌ها از خدمات ارائه شده توسط Microsoft Exchange استفاده می‌کنند.

از طریق مرورگر وب نیز ممکن است بتوان به ایمیل Exchange دسترسی پیدا کرد. پیوند این صفحه که Outlook Web Access (OWA) نام دارد، در تنظیمات حساب Outlook قرار گرفته است. در بالای صفحه، روی منوی کشویی حساب کلیک کنید و یک حساب Exchange را انتخاب کنید. حالا باید پیوندی برای دسترسی به حساب در وب مشاهده کنید.

آموزش Exchange Server 2016 ابزاری برای مدیریت و سازماندهی پست الکترونیک

به طور کلی، شما به عنوان کاربر، برای راه‌اندازی و استفاده از Exchange نیازی به دانستن جزئیات زیاد در مورد پیکربندی ندارید. کسی که باید آدرس ایمیل و رمز ورود را به شما ارائه دهد، متخصص فناوری اطلاعات است. برای شروع کار کافی است آدرس ایمیل خود را به Outlook اضافه کنید. سپس ارائه دهنده سرویس ایمیل تعیین می‌کند که حساب وارد شده یک حساب Exchange است و به طور خودکار پیکربندی را انجام می‌دهد.

مرکز مدیریت Exchange در Exchange Server

مرکز مدیریت Exchange یا EAC یک کنسول مدیریت مبتنی بر وب است که برای اکسچنج سرورهای پیش‌فرض، آنلاین و هیبرید تعبیه شده است. مرکز مدیریت اکسچنج در واقع جایگزین کنسول مدیریت اکسچنج (EMC) و پنل کنترل اکسچنج (ECP) است که دو رابط مدیریتی در Exchange Server 2010 بودند. آدرس URL مرکز مدیریت Exchange در سرویس Client Accessتوسط دایرکتوری مجازی خدمات اطلاعات اینترنتی (IIS) با نام ECP، روی سرور صندوق پستی کنترل می‌شود. این آدرس URL به طور کلی دو نوع دارد: URL داخلی و URL خارجی.

تامین امنیت Exchange Server 2016

شرکت مایکروسافت به تازگی موارد ایمنی جدیدی برای نسخه‌های متفاوت Exchange Server از جمله Exchange Server 2016 ارائه کرده است که میزان آسیب‌پذیری آن را به شکل کاهش داده است. اگرچه ما نسبت به خطراتی که امنیت Exchange را تهدید می‌کنند اطلاعات کاملی نداریم، اما پیشنهاد می‌شود این به روزرسانی‌ها را حتما روی سیستم خود نصب کنید.

آسیب پذیری Microsoft Exchange Server روی عملکرد پیش‌فرض‌های تعیین شده برای این ابزار از جمله سرورهای مورد استفاده کاربران در Exchange Hybrid تاثیر منفی می‌گذارد. با این حال، برای کاربران Exchange Online جای هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا امنیت آنها کاملا تامین شده است.

Microsoft Exchange Server

اگر به آموزش امنیت شبکه علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به فرادرس و دریافت آموزش ارائه شده در این سایت یا استفاده از دوره‌های آموزشی، تحت نظر اساتید برجسته و با استفاده از شیوه‌های آموزشی مدرن، در این زمینه تخصص کسب کنید.

آموزش تخصصی؛ کلید پیشرفت

در این مطلب با بخش کوچکی از ویژگی‌ها و کاربردهای نرم‌افزار Exchange Server 2016 آشنا شدیم، اما برای آشنایی کامل با این نرم‌افزار محبوب و کاربردی، باید به منابعی فراتر از یک مقاله یا مطلب اینترنتی دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید که تخصص یک شبه حاصل نمی‌شود و نیازمند صرف زمان و هزینه است و همچنین به پشتکار و تمرین زیادی نیاز دارد. یکی از بهترین شیوه‌های پیشرفت در زمینه‌های تخصصی، ثبت نام در کلاس‌های آموزشی و استفاده از تجربیات اساتید مجرب است.

با مراجعه به فرادرس و تهیه آموزش های ارائه شده می‌توانید با صرف کمترین هزینه ممکن و در مدت کوتاهی در زمینه استفاده از Microsoft Exchange تخصص پیدا کنید. علاوه بر این، با استفاده از آموزش های فرادرس در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش ویندوز، راه‌اندازی و آموزش شبکه‌های کامپیوتری، امنیت شبکه، مهارت‌های کامپیوتری، مهارت‌های اینترنتی و زمینه‌های متعدد و متنوع دیگری تخصص کسب کنید. به یاد داشته باشید که کلید کسب موفقیت، آموزش صحیح است. پس اگر به موفقیت خود اهمیت می‌دهید، بهتر است هرچه زودتر نسبت به دریافت آموزش‌های صحیح و تخصصی در زمینه مورد علاقه خود اقدام کنید.

شما یک گام جلوتر از دیگران باشید!

اگر به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مندید و دوست دارید سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنید،
همین حالا به جمع
۱۵,۸۶۸
عضو همیار آی‌تی بپیوندید،
دسترسی به تمام آموزش‌های پریمیوم، دریافت جدیدترین آموزش‌های کاربردی مرتبط با آی‌تی و استفاده از مشاوره‌ی رایگان،
برخی از مزایای عضویت در سایت هستند،
شما نیز به کاربران همیار پیوسته و همین حالا وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید…



منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *