ایجاد شبکه داخلی – آموزش نصب و پیکربندی انواع شبکه LAN


در گذشته شاید تصور خاصی از شبکه برای کاربری‌های عمومی وجود نداشت. اما در زندگی امروزی، بسیاری از مشاغل سازمانی از شبکه‌های مختلف داخلی برای کار خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، در امور روزمره و شخصی نیز شبکه‌ها نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند. اما برای ساخت یک شبکه داخلی سازمانی باید از کدام نوع شبکه استفاده کنیم؟ شبکه‌های داخلی همواره می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما در این زمینه باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با ایجاد شبکه داخلی، مزایا و کاربردهای آن آشنا کنیم.

ایجاد شبکه داخلی

کاربرد شبکه داخلی در سازمان ها

پیش از ورود به مبحث کاربردهای شبکه‌ها، لیستی از انواع شبکه‌ها را برایتان آورده‌ایم:

اما پیش از آن نیاز است تا با انواع شبکه آشنا شوید:

شبکه داخلی یا محلی یا همان شبکه LAN مشهورترین نوع شبکه داخلی است که مخفف نام کامل Local Area Network است. لن به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های بسیاری را به همدیگر از طریق کابل یا به صورت وایرلس (WLAN) متصل کنید. از شبکه‌های داخلی در سیستم‌ها و شرکت‌های بسیاری استفاده می‌شود.

۱. اشتراک راحت فایل ها

چرا یک شرکت باید به سراغ ایجاد شبکه داخلی برود؟ این شبکه چه مزایایی دارد؟ از جمله مزایای ایجاد شبکه داخلی می‌توان به این اشاره کرد که شما می‌توانید به راحتی منابع اطلاعاتی خود را با استفاده از شبکه داخلی به اشتراک بگذارید.

در یک شبکه داخلی، تمام کامپیوترها و دستگاه‌ها به یک میزبان متصل هستند و زمانی که قصد به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی را داشته باشند، می‌توانند تنها با چند کلیک ساده، فایل‌ها و اطلاعات مورد نظر را به اشتراک بگذارند.

از جمله دیگر مزایای استفاده از شبکه‌های داخلی می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه اشاره کرد. تصور کنید که می‌خواهید کار پرینت خود را با پرینتری که با سیستم شما فاصله دارد انجام دهید. در این صورت یا باید به سراغ خرید یک پرینتر دیگر بروید، یا اینکه به هر طریقی سیستم یا فایل را به پرینتر متصل کنید. اما زمانی که پرینتر و سیستم به شبکه داخلی متصل باشند، می‌توانید تنها با چند کلیک، کار خود را انجام دهید.

۲. اتصال کلاینت و سرور در شبکه داخلی

زمانی که چند کامپیوتر به هم متصل باشند، می‌توان تمام داده‌های آن‌ها را بهم در یک سرور ذخیره کرد. زمانی که هر سیستم یا کلاینت نیاز به اطلاعات خاصی داشت، می‌تواند وارد سرور شود و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند. از این رو می‌توان گفت که برای دسترسی به اطلاعات سیستم‌های دیگر، نیازی به دردسرهای سنتی ندارید و می‌توانید به راحتی و با اتصال به سرور، به فایل‌های مورد نیاز دسترسی کامل داشته باشید.

اتصال کلاینت و سرور در شبکه داخلی

۳. اشتراک اینترنت با ایجاد شبکه داخلی

یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه‌های داخلی مانند LAN و WLAN این است که می‌توانید اینترنت را در سازمان در سیستم‌های مختلف به اشتراک بگذارید. نمونه کوچک این مورد، کافی‌نت‌ها هستند که متوجه می‌شوید تمام کامپیوترها با کابل به یک مودم برای اشتراک اینترنت و شبکه داخلی متصل شده‌اند.

۴. امنیت اطلاعات و داده ها

کامپیوترها امنیت چندان بالایی ندارند و دسترسی به اطلاعات درون آن‌ها کار سختی نیست. اما زمانی که اطلاعات روی یک سرور باشند، این دسترسی بسیار محدود می‌شود. سرورها توسط برنامه‌ها و تنظیمات خاصی محافظت می‌شوند که با کمک آن‌ها، امنیت سرور بسیار بالا می‌رود.

همچنین اگر زمانی قصد تغییر در داده یا حذف آن را داشتید، سرورها این امکان را به شما می‌دهند. از این رو می‌توان گفت که می‌توانید با ایجاد شبکه داخلی و اتصال به سرور، اطلاعات سازمانی خود را به شبکه‌ای ایمن و به دور از هرگونه دسترسی غیر مجاز، متصل کنید.

اشتراک برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف

۵. اشتراک برنامه ها و نرم‌افزارهای مختلف

شما با برخورداری از شبکه داخلی می‌توان برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی را برای سیستم‌های دیگر به اشتراک بگذارید. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید از یک نرم‌افزار لایسنس‌شده استفاده کنید که تا تمام کاربران شبکه بتوانند به آن متصل شوند. چرا که نصب هربرنامه لایسنسی هرکدام از کامپیوترهای سازمانی، می‌تواند هزینه زیادی را برای شرکت داشته باشد.

۶. ارتباط آسان و اتصال سریع

در شبکه‌های داخلی کامپیوترها این امکان را دارند که اطلاعات را با سرعتی بسیار زیاد مبادله کند. این در حالی است که به روش‌های سنتی، این سرعت به شدت کاهش پیدا می‌کند. از این رو می‌توانید با اتصال سیستم‌های خود به شبکه‌های داخلی، کارهای خود را در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام دهید.

آشنایی با شبکه داخلی

شبکه‌های داخلی، شبکه‌هایی هستند که دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلفی را به هم متصل می‌کنند. شبکه محلی یا داخلی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به VLAN، LAN و WLAN اشاره کرد که نوع LAN معروف‌ترین آن‌ها است.

آشنایی با شبکه داخلی

در سازمان‌ها و شرکت‌ها کامپیوترها از طریق LAN به همدیگر متصل می‌شوند. این نوع اتصال مزایای بسیاری دارد که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد؛ اما بد نیست بدانید که در این شبکه‌ها تمامی دستگاه‌ها با یک کابل مجزا به شبکه متصل می‌شوند. سرعت انتقال داده میان سیستم‌ها در LAN تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد که این سرعت بر موارد مختلفی از جمله شبکه دستگاه‌ها (NIC)، سوییچ شبکه، نوع و جنس کابل، پچ پنل و سوکت وابسته است.

انواع شبکه داخلی از دیدگاه نوع اتصال

شبکه‌های داخلی از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند که می‌توان این انواع را به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مربوط به شیوه اتصال است که باعث می‌شود تا شبکه‌های داخلی به جز LAN، نام دیگری پیدا می‌کنند. از جمله این انواع می‌توان به WLAN و VLAN اشاره کرد. در نظر داشته باشید که برای اتصال از نوع کابلی یعنی LAN، این کار باید با پورت‌هایی انجام شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع شبکه داخلی از دیدگاه نوع اتصال

۱. ایجاد شبکه داخلی از نوع کابلی یا LAN

اتصال کابلی یا LAN، یکی از رایج‌ترین نوع ایجاد شبکه داخلی است. کابل‌های لن پل ارتباطی میان منبع و میزبان با سیستم‌ها و دستگاه‌ها هستند. در نظر داشته باشید که کابل‌های لن در شبکه به سه صورت ساخته می‌شوند که کواکسیال (Coaxial)، فیبر نوری و همینطور زوجی از جمله آن‌ها هستند. این کابل‌ها به کارت شبکه‌های دستگاه‌ها متصل می‌شوند و امکان اتصال را برای شما فراهم می‌کنند.

۲. آشنایی با کابل سری CAT

کابل‌های سری کت (CAT) به تکونولژی به‌کار رفته در کابل‌ها مربوط می‌شود. این کابل‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به CAT 5 و CAT 5E و CAT 6 اشاره کرد. هرکدام از کابل‌های ذکر شده ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما برخی از آن‌ها مانند نوع ۵ به دلیل قدیمی‌شدن، دیگر کاربرد چندانی ندارند. اما تفاوت اصلی میان این کابل‌ها چیست؟

تفاوت اصلی میان کابل‌های سری کت در ساختار آن‌ها است که باعث تفاوت سرعت انتقال داده می‌شود. به عنوان مثال در انواع کابل‌های سری ۶ به بعد شیلد یا محافظ قرار داده شده است که سرعت انتقال داده و همینطور طول عمر کابل را بیشتر از قبل می‌کند.

امورزه کابل‌های سری کت ۸ هم در بازار وجود دارند که پهنای باند و سرعت انتقال داده بین‌نظیر آن‌ها، باعث شده است که قیمت بالایی را داشته باشند. این سری از کابل‌های CAT سرعت انتقال داده تا ۴۰Gbps و پهنای باند ۲GHZ را برای شما به ارمغان می‌آورند.

۳. اتصال وایرلس

اتصال از نوع وایرلس، نوع دیگری برای ایجاد شبکه داخلی به شمار می‌رود که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بدون نیاز به کابل، شبکه داخلی و محلی مورد نیاز خود را ایجاد کنید. این شبکه WLAN نام دارد که ساده‌ترین نمونه آن، استفاده در منازل از طریق وای‌فای است. به این نوع اتصال‌ها وایرلس لن گفته می‌شود.

از جمله مزایایی که WLAN در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توان به عدم وجود کابل‌های بسیار اشاره کرد. زمانی که کابل دست و پاگیر در محیط سازمانی زیاد باشد، می‌تواند تمرکز کارکنان را به‌هم بزند. از این رو می‌توان به سراغ شبکه‌های وایرلسی رفت.

اتصال وایرلس یا سیم‌دار؟

در نظر داشته باشید که WLAN در کنار مزایای ذکر شده، معایبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت نسبی در مقابل LAN برای ورود افراد اشاره کرد. در نظر داشته باشید که در این نوع از شبکه‌های داخلی ممکن است سرعت انتقال داده تا حدی کاهش پیدا کند. از این رو بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، این نوع از شبکه‌های داخلی را برای کارهای سبک و روزمره انجام می‌دهند و برای کارهای مهم‌تر، به سراغ ایجاد شبکه داخلی LAN می‌روند.

۴. اتصال VLAN

اتصال VLAN یکی دیگر از انواع اتصال در شبکه‌های داخلی است که به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت مجازی Broadcast Domain را ایجاد کنید. اما کاربرد اصلی این نوع شبکه داخلی چیست؟ در بسیاری از مواقع در یک مجموعه به دو شکبه نیاز دارید که برای آن باید به سراغ خرید سوئیچ LAN بروید. از آن‌جایی که خرید این سوییچ می‌تواند هزینه نسبتا زیادی را داشته باشد، راه دیگری وجود دارد که می‌توانید از طریق آن و با هزینه‌ای مناسب، این کار را آنجام دهید.

شما می‌توانید با داشتن یک سوئیچ VLAN به راحتی دو شبکه مجازی ایجاد کنید و تعیین کنید که هر دستگاه در کدام شبکه قرار بگیرد. این قابلیت با اعمال تگ روزی داده‌های شبکه و هدایت آن‌ها روی سیستم‌ها عمل می‌کند و تمام این اتفاقات به صورت مجازی رخ می‌دهند.

انواع شبکه داخلی از دیدگاه کاربرد

یک سازمان یا شرکت همواره نیاز دارد تا اطلاعات را با سیستم‌های مختلف تبادل کند. از این رو نیاز دارد تا با ایجاد شبکه داخلی این امور را بهتر و سریع‌تر از قبل انجام بدهد. در سیستم عامل ویندوز بخشی به نام Group وجود دارد که شما می‌توانید شبکه داخلی خود را از طریق آن کنترل کنید. اما اگر سیستم‌های نسبتا کمی دارید و نیازی به دسترسی به امکانات زیاد ندارید، باید باز هم این بخش را انتخاب کنید؟ از این رو مایکروسافت دو بخش Work Group و Home Group را ایجاد کرده است که اگر برای سیستم‌های خانگی یا مشاغل کوچک نیاز به ایجاد شبکه داخلی داشتید، به سراغ نسخه هوم آن بروید. در غیر این صورت، وورک گروپ انتخاب درست شما خواهد بود.

۱. شبکه داخلی از نوع Domain

دامین یا دامنه، در واقع به آدرس‌ها مربوط می‌شود. به عنوان مثال، Yahoo.com یک دامین است. اما آیا می‌دانستید که با دامنه هم می‌توان برای ایجاد شبکه داخلی اقدام کرد؟ ساختار شبکه‌های دامین با شبکه‌های گروپ متفاوت است. در این نوع شبکه‌ها عملکرد Client-Server مشخص است و تمام سیستم‌ها به یک سرور متصل می‌شوند. مدیریت تمام سیستم‌ها نیز از طریق همان سرور انجام می‌شود.

انواع شبکه داخلی از دیدگاه کاربرد

تمام اقدامات امنیتی از جمله فایروال نیز روی سرور نصب می‌شود. در شبکه دامین، تمام کلاینت‌ها نمی‌توانند به تمام اطلاعات سرور دسترسی داشته باشند. نکته‌ای که خلاف آن در وورک گروپ وجود دارد. از این رو شما می‌‌توانید دسترسی‌ها را در یک دامین محدود کنید و از این رو اطلاعات شما امنیت بالایی خواهند داشت.

یکی از تفاوت‌هایی که میان دامین و وورک گروپ وجود دارد، فرآیند احراز هویت است. در WorkGroup یک کاربرد برای ورود باید اطلاعاتی مانند یوزرنیم و پسوورد را وارد کند. پس از لاگین اطلاعات وارده به قسمت امنیتی سیستم وارد می‌شوند. در این بخش، اطلاعاتی که شما وارد کرده‌اید با اطلاعات درون دیتابیس مقایسه می‌شوند و در صورتی که اطلاعات تطابق لازم را داشتند، به شما امکان واردشدن به شبکه داخلی داده می‌شود. اما در دامین یا دامنه، قضیه کمی متفاوت است.

در یک دامنه، شما برای ورود به شبکه داخلی از هر نوعی از جمله LAN نیاز به وارد کردن پسوورد و یوزرنیم دارید. در ورک گروپ، اطلاعات شما با دیتابیسی که درون سیستم وجود دارد، بررسی می‌شود و از این رو ممکن است اشکالاتی در زمان وصل شدن به شبکه برای شما رخ بدهند. اما در دامنه، اطلاعات شما با سرور اصلی بررسی می‌شوند. از این رو می‌توان در بخش احراز هویت، دامین را به ورک گروپ تشخیص داد.

ایجاد شبکه داخلی - آموزش نصب و پیکربندی انواع شبکه LAN

۲. شبکه داخلی Work Group

شبکه وورک گروپ در برخی مواقع به عنوان Peer-To-Peer نیز شناخته می‌شود. در نظر داشته باشید که بسیاری از سازمان‌های بزرگ وورک گروپ را به هوم گروپ ترجیح می‌دهند. تقریبا هر رایانه سازمانی که به یک شبکه فیزیکی متصل شده است، از وورک گروپ استفاده می‌کند.

مزیت اصلی استفاده از وورک گروپ این است که شما می‌توانید چندن وورک گروپ را در سیستم کامپیوتری خود داشته باشید. همچنین در وورک پروپ‌ها، سیستم‌ها الزاما نباید به اینترنت متصل باشند و اتصال فیزیکی آن‌ها به همدیگر برای ایجاد شبکه کافی است.

۳. شبکه داخلی Home Group

هوم گروپ اولین بار در ویندوز ۷ رونمایی شد و اکنون هم در ویندوز ۱۰ و ۱۱ حضور داشته باشد. شما می‌توانید به سراغ هوم گروپ بروید. هوم گروپ به شما این امکان را می‌دهد که از تمام خدمات بیسیک ایجاد شبکه داخلی انواع مختلف از جمله LAN استفاده کنید.

ایجاد شبکه داخلی در ویندوز

تا به اینجا درباره شبکه‌های داخلی صحبت شد. اما اگر زمانی قصد ایجاد شبکه داخلی مورد نظر را داشتیم، باید چه‌کارهایی انجام دهیم؟ اگر از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید و قصد راه‌اندازی WorkGroup را دارید، ابتدا باید وارد کنترل پنل سیستم شوید و گزینه سیسستم را انتخاب کنید.

پس از انتخاب سیستم، برای شما صفحه Properties باز می‌شود که باید روی گزینه Change Settings کیک کنید. پس از آن ممکن است برای شما پیغامی با مضمون User Account Control security warning نمایش داده شود که باید روی Continue کلیک کنید.

ایجاد شبکه داخلی در ویندوز

در ادامه برای شما پنجره‌ای باز می‌شود که شما باید روی گزینه Change کلیک کنید تا بخش Computer Name Changes برای شما نمایش داده شود. حال باید وارد بخش ورک‌گروپ شده و نام ورک‌گروپ خود را وارد کنید. نام مورد نظر شما باید کوتاه و بدون فاصله باشد. در ادامه می‌توانید رو اوکی کلیک کنید تا پنجره بسته شود.

پس از این کار برای شما پیغام خوش‌آمدگویی به ورک‌گروپ نمایش داده می‌شود که با بستن آن و همینطور بستن System Properties، باید سیستم را ری‌استارت کنید. کار تمام شده و است پس از آن می‌توانید به ورک‌گروپ خود دسترسی کامل داشته باشید.

اشتراک پرینتر در یک سازمان

روند اشتراک‌گذاری پرینتر در یک سازمان توسط WorkGroup کار چندان سختی نیست و تنها با رعایت چند نکته ساده کار شما راه می‌افتد. اولین نکته این است که پرینتر شما باید به کامپیوتر اصلی متصل باشد. حال این اتصال می‌خواهد از نوع وایرلس یا کابلی برقرار شود.

اشتراک پرینتر در یک سازمان

همچنین باید از سالم‌بودن پرینتر اطمینان داشته باشید. سپس باید وارد بخش Run شوید که از بخش Taskbar قابل دسترسی است. در ادامه باید نام کامپیوتر یا IP آن را پس از // وارد کنید. به عنوان مثال: \\PC-name یا \\۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۲. پس از این کار، پرینتری که به اشتراک گذاشته شده است، قابل رویت می‌باشد و می‌توانید برای نصب درایورهای مخصوص آن، روی پرینتر کلیک کنید.

انتخاب شبکه داخلی بر اساس نیازهای شخصی یا سازمانی

با توجه به اینکه در یک شرکت یا سازمان نیاز است که تقریبا تمام سیستم‌ها برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات به همدیگر متصل باشند، گزینه‌های مختلفی برای این ارتباط وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به شبکه‌های داخلی اشاره کرد.

برای ایجاد شبکه داخلی باید در نظر داشته باشید که شبکه‌های متنوعی در این زمینه وجود دارند و از جمله آن‌ها می‌توان به WLAN و LAN اشاره کرد. برای دسترسی به سیستم‌های مختلف از طریق شبکه‌های داخلی می‌توان از طریق سیستم‌های مختلفی مانند Domain، WorkGroup و HomeGroup این کار را انجام داد. هر کدام از روش‌های ذکر شده کاربردهای خاص خود را دارند که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. ایجاد شبکه داخلی از طریق دامین را می‌توان پرمتقاضی‌ترین روش در سازمان‌ها و شرکت‌ها دانست. در نظر داشته باشید که در یک دامین اطلاعات به یک سرور متصل هستند و از این رو برای دسترسی به آن نیاز به اینترنت دارید. در حالی این در ورک‌گروپ الزامی برای دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

اگر علاقه‌مندید بیشتر با شبکه‌های کامپیوتری و مفهوم آن‌ها آشنا شوید، همین حالا به فرادرس که فیلم‌های آموزشی متنوع و کاملی در خصوص شبکه‌های کامپیوتری و امنیت شبکه ارائه می‌کند، مراجعه کنید. مشاهده این آموزش‌ها می‌تواند حسابی برای شما مفید و درآمدزا باشد و مهارت‌های شما را گسترده‌تر کند.

شما یک گام جلوتر از دیگران باشید!

اگر به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مندید و دوست دارید سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنید،
همین حالا به جمع
۱۵,۸۲۷
عضو همیار آی‌تی بپیوندید،
دسترسی به تمام آموزش‌های پریمیوم، دریافت جدیدترین آموزش‌های کاربردی مرتبط با آی‌تی و استفاده از مشاوره‌ی رایگان،
برخی از مزایای عضویت در سایت هستند،
شما نیز به کاربران همیار پیوسته و همین حالا وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید…



منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *